fbpx דלג לתוכן

עשינו השבוע 

הזדמנות אחרונה להציל את ים המלח, יום התחבורה הציבורית בכנסת, אנחנו בהכנות לדיונים חשובים בשבוע הבא וגם: מה הקשר בין ארץ נהדרת לבנק הפועלים?

חזקו אותנו מול הלוביסטים של כימיקלים לישראל

בשבוע הבא לינור דויטש ומרב דוד, הלוביסטיות המצוינות של הציבור, תופענה בשימוע הציבורי בנושא ים המלח שמקיים משרד האוצר. כן, זה שלקראתו הכנו את נייר העמדה ששלחנו לכם/ן בשבוע שעבר, שכותרתו לקחת את ים המלח מ"החברה לישראל" ולהחזיר אותו לציבור הישראלי.

נהיה שם כדי להציג את עמדתנו גם בעל-פה, וכמובן שנעדכן בהתפתחויות. "החברה לישראל" היא חברת אחזקות, תחתיה פועלת כימיקלים לישראל (כי"ל), המעסיקה את טובי הלוביסטים כדי שייצגו אותם מול מקבלי ההחלטות. הם משלמים הרבה מאוד כסף לטובת לובי מסחרי, כי כדאי להם: כי"ל הרוויחה מהזיכיון הבלעדי שלה על ים המלח בחמש עשרה השנים האחרונות, מעל עשרים ושלושה (23!) מיליארד ₪.

הרווחים האסטרונומיים הללו הם כמובן על חשבוננו ותוך פגיעה עצומה בים המלח.

אנו, בלובי 99, מקדמים מודל בו השליטה על ים המלח תהיה בידי המדינה, שתעניק לגורם המתפעל חוזה הפעלה בלבד, ותדאג לשמור על האינטרס הציבורי.

תודה ענקית לרועי הרצליך שהכין את הסרטון.
רוצים/ות לחזק אותנו מול הלוביסטים של כי"ל? הצטרפו אלינו עכשיו.

השיח הציבורי משתנה – בזכותכם/ן

השבוע התקיים בכנסת יום התחבורה הציבורית, שהיה הדרן מוצלח לסדרת הדיונים שנערכו בנושא בוועדת הכלכלה במושב הכנסת הקודם, בהם לקחנו חלק מרכזי. ימית ומרב השתתפו לאורך היום בדיונים בוועדות השונות, וייצגו את עמדת לובי 99.

קבלו לדוגמה את נייר העמדה ששלחנו לקראת דיון בוועדת הפנים בנושא מסופי תחבורה ציבורית. הפעם, הלוביסטיות שלנו לא הגיעו לבד, אלא אתכם/ן: התלוו אליהן מספר חברות וחברים בלובי. תודה לכל מי שהגיעו, מחזק לפגוש פנים אל פנים את הרוח הגבית של הלובי הציבורי!

ולתכנית שלנו…

לאחר שחברות וחברי הלובי בחרו לטיפולנו את נושא התחבורה הציבורית, ואנחנו למדנו את הנושא והתייעצנו עם ארגונים העוסקים בתחום, הגשנו לשר התחבורה ישראל כץ תכנית, עליה חתמו למעלה מ – 40 חברי כנסת.
התכנית, דורשת להתמקד בטווח הקצר ולהפוך את מערכת האוטובוסים בישראל לנוחה ויעילה, כזו שתהווה אלטרנטיבה אמתית לרכב הפרטי.

חברי הכנסת שיזמו את סדרת הדיונים בוועדת הכלכלה, איתן כבל, דב חנין, תמר זנדברג ויעקב אשר, הבינו מיד שזה צריך להיות הפוקוס, וכך היה גם בסדרת הדיונים שנערכו בנושא.

אפילו שר התחבורה, שמדגיש בדרך כלל את הישגיו בתחום הרכבות וסלילת הכבישים, אימץ בדבריו השבוע את המיקוד באוטובוסים ואמר ש"עד שלא תהיה רכבת קלה אוטובוסים הם הדבר החשוב ביותר".

נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, הציגה נתונים לפיהם ההשקעה בתחבורה הציבורית עומדת רק על 50% ממה שנקבע בתכנית האסטרטגית של משרד התחבורה, וטענה שאם המצב לא ישתנה – בשנת 2040 אבדן התוצר למשק בשל הפקקים יגיע ל-70 מיליארד ₪ בשנה, פי שניים (!!) מהיום.

לחצו על התמונה כדי לקרוא כתבה בנושא, שמכילה גם את התכנית לשיפור התחבורה הציבורית שנכתבה בעקבות סדרת הדיונים בוועדת הכלכלה:

בשבוע הזה בפרט, ובחודשים האחרונים בכלל, נדמה שכולם מדברים על תחבורה ציבורית – חברי כנסת, רגולטורים בכירים ועיתונאים. השינוי הזה בשיח הציבורי וההבנה שיש צורך בפתרונות דחופים התרחשו לא מעט בזכותכם/ן. לחצו על התמונה של לינור ומרב בדרך לכנסת (באוטובוס כמובן) כדי לקרוא את הפוסט שהעלינו בנושא:

מקדמים את התחבורה הציבורית בזירות נוספות

נזכיר, בסיבוב הקודם בוועדת השרים לחקיקה נפלה הצעת החוק תחנות האוטובוס והשר אלקין הגיש ערר על ההחלטה.

מי שלצערנו עדיין לא הצטרפה לקידום התחבורה הציבורית היא שרת המשפטים איילת שקד, שמסרבת להעלות לוועדת שרים לחקיקה את הערר שהגיש השר זאב אלקין על חוק תחנות האוטובוס.

השבוע נפגשנו גם עם מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, כדי לשמוע ממנו על תכנית העבודה לסימון נתיבי התחבורה הציבורית בשנים הקרובות ולהדגיש בפניו את חשיבות ודחיפות הנושא. 

השבוע הבא הולך להיות מעניין 

בנוסף לשימוע בנושא ים המלח, בשבוע הבא מתוכננים שני דיונים בהצעות חוק שאנחנו מלווים במשך זמן רב.

ביום שני יתקיים דיון בהצעת חוק שאמורה לחזק את הרשות להגבלים עסקיים, להעניק לה סמכויות אכיפה משמעותיות ולהגביל  את המונופולים הגדולים (לא זה שבתמונה). צפוי לנו מאבק רציני בכנסת מול עשרות הלוביסטים המסחריים של התאגידים הגדולים שיתנגדו בתוקף לכל שינוי, אבל בדיוק בשביל זה אנחנו כאן 😊

למי שרוצה לקרוא עוד, הנה נייר העמדה שהגשנו יחד עם ארגון "צדק פיננסי" לממונה על ההגבלים העסקיים בחודש דצמבר האחרון. שמחים לבשר שרוב ההערות שלנו הוטמעו בהצעת החוק שתגיע השבוע לוועדה.

ביום שלישי ייערך דיון בהצעת חוק ממשל זמין ("חוק הפקסים") שיזמנו עם חברי הכנסת דוד ביטן ושרן השכל ("הליכוד") לקראת קריאה שנייה ושלישית. הצעת החוק מחייבת משרדי ממשלה וגופים ציבוריים (קופות חולים, ביטוח לאומי ועוד) לפרסם טלפון ומייל של העובדים, וקובעת שההתקשרות עם הגופים הללו תיעשה במייל (ולא רק בפקס!).

עוד אין לכם/ן חשבון טוויטר? 

למה בעצם? השבוע העלינו בחשבון הטוויטר שלנו שני ציוצים שלא הופיעו ברשתות החברתיות האחרות.

הראשון עלה בעקבות הכתבה הזו שפורסמה ב"דה מרקר", לפיה כוכבי "ארץ נהדרת" השתתפו במערכון שהוצג באירוע של בנק הפועלים, שעלות הפקתו מוערכת ב-300,000-400,000 ₪. ואנחנו תוהים – האם אין לבנק הפועלים משהו יותר מועיל לעשות עם הכסף הזה? (למשל, לבטל איזו עמלה מיותרת…).


הציוץ השני היה בעקבות יום מיוחד שיזמה יחידת כת"ף (יחידת הכנסת לתיאום הפיקוח הפרלמנטרי) במסגרתו דיווחו השרים על תכניות העבודה של משרדיהם לוועדה הרלבנטית בכנסת. האיוונט החשוב הזה אמור לצאת לפועל פעמיים בשנה ולהגביר בכך את הפיקוח של הכנסת על הממשלה.
על כך מגיע פרגון ליחידת כת"ף!

שר האוצר משה כחלון הגיע לוועדת הכספים של הכנסת וכשנשאל (באופן לא מקרי) מה הסטטוס של מוסד בוררות חובה בתחום הביטוח, השיב "אנחנו על זה, הנושא בטיפול". ואנחנו? נמשיך להציק לכל הגורמים הרלבנטיים עד שהרפורמה הזו תצר לפועל.

יש לכם/ן חבר או חברה שחייבים לשמוע על לובי 99?

הזמינו אותם להרצאה של יאיא שתיערך ביום שני בשעה 20:00 בבית הצעירים מזא"ה 9 בתל-אביב.

תודה לכם/ן על השותפות ושבת שלום!

זיכרו שכל חבר נוסף מחזק את הלובי הציבורי אל מול 215 הלוביסטים של בעלי ההון. יחד נוכיח שוב שכסף קטן של רבים יכול לגבור על כסף גדול של מעטים