fbpx דלג לתוכן

עשינו השבוע 

הצעת חוק תחנות האוטובוס עולה לוועדת שרים לחקיקה, הממונה על ההגבלים העסקיים מגיעה לוועדת פישמן, מקדמים תכנון ערים שמתחשב בתחבורה הציבורית, וגם – הירשמו לסיור בכנסת!

ניצחון ראשון מול הכסף הגדול של חברות התרופות

לפני כמה שבועות סיפרנו לכם/ן על חוזר מנכ"ל משרד הבריאות שאוסר על פגישות אישיות בין נציגי חברות התרופות לבין רופאים. החוזר הזה פורסם בעקבות תחקיר ששודר בתכנית "המקור", בו נחשפו קשרי הקח-תן בין נציגי חברות התרופות לבין הרופאים – רופא שרושם את התרופות שהחברה רוצה לקדם זוכה בשלל הטבות, כמו מימון נסיעות לכנסים בחו"ל.

חברות התרופות הגישו עתירה לבג"ץ על החוזר הזה, והשבוע התקיים הדיון בעתירה. אנחנו הגשנו בקשה להצטרף לדיון לצד משרד הבריאות (ונגד חברות התרופות), ובדיון אמרנו שאם כבר חוזר המנכ"ל מקל מדי ויש להחמירו.

שמחים לבשר שבג"ץ דחה את העתירה של חברות התרופות. קבענו להיפגש בעניין עם מנכ"ל משרד הבריאות, וכמו תמיד – נעדכן.

מוזמנים/ן להאזין לראיון של יאיא פינק, מנכ"ל המיזם, בתכנית "סדר יום" ברשת ב'.

הנה תמונת הניצחון של יאיא פינק, נועה זלצמן, הלוביסטית שטיפלה בנושא; ועו"ד גלעד ברנע המעולה שייצג אותנו בדיון:

ואם תהיתם/ן איך ההסתדרות הרפואית הגיבה לפסיקה של בג"ץ – קראו את הכותרת הבאה (או לחצו על התמונה לקריאת הכתבה במלואה). שימו לב גם לתגובה של נועה ששולבה בכתבה: "דחיית העתירה היא ניצחון חשוב של האינטרס הציבורי על פני הכסף הגדול של חברות התרופות".
למרות היחס העוין שקיבלנו מצד הנציגים של חברות התרופות – אנחנו נמשיך לייצג את האינטרס הציבורי. רוצה לחזק אותנו מול הלוביסטים של חברות התרופות? הצטרף/י עכשיו.

האם בקרוב יהיו פה תחנות אוטובוס נורמליות?

הסופ"ש הסוער הזה מזכיר לנו כמה נדרשת הצעת חוק תחנות האוטובוס שהגשנו עם ח"כ מיקי זוהר ("הליכוד") וח"כ דב חנין (חד"ש). מדובר בהצעת חוק שקובעת סטנדרט אחיד לתחנות אוטובוס, הכולל מחסה משמש ומגשם ומקומות ישיבה. שמחים לבשר שביום ראשון הקרוב הצעת החוק עולה לוועדת שרים לחקיקה, ואנחנו מפעילים הרבה מאוד לחצים מאחורי הקלעים מול כל הגורמים הרלבנטיים כדי שההצעה תעבור. צפו בסרטון שצילמה מרב דוד, הלוביסטית שלכם/ן, בנושא:
ואם עוד לא ברור לכם/ן למה הצעת החוק הזו נדרשת – לחצו על התמונה וקראו את המאמר שמרב כתבה בנושא ופורסם ב"דבר ראשון".

למה הרשות שאמורה לדאוג לתחרות בין הבנקים לא מטפלת בזה?

השבוע הגיעה הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, לוועדת החקירה הפרלמנטרית למתן האשראי לטייקונים ("ועדת פישמן"). לפני הכל צריך לומר לה כל הכבוד, כי בניגוד לדיונים הקודמים, שעליהם דיווחנו לכם/ן בהרחבה, הממונה ענתה לכל השאלות שהופנו אליה ולא טענה אפילו פעם אחת בתשובות שלה ל"סודיות". אבל לא את כל התשובות אהבנו לשמוע.

השאלה המרכזית שעלתה בדיון היא למה הבנקים (בדגש על הפועלים ולאומי) לא מוכרזים כקבוצת ריכוז. קבוצת ריכוז זו חבורה של מעט ספקים גדולים, שלמרות שאף אחד מהם לבדו לא שולט בשוק – כולם יודעים שאין ביניהם תחרות. הבנקים בהחלט עונים להגדרה הזו, אבל רשות ההגבלים לא מכריזה עליהם כקבוצת ריכוז. למה זה חשוב בכלל? כי ההכרזה על הבנקים כקבוצת ריכוז הייתה מאפשרת להטיל עליהם מגבלות שיסייעו להגביר את התחרות הלא קיימת בשוק הבנקאות.

הממונה השיבה שהיא מעדיפה לא לנקוט בצעדים חד צדדיים אלא לעבוד בשיתוף פעולה עם רגולטורים אחרים, ובראשם הפיקוח על הבנקים. יו"ר הוועדה איתן כבל ("המחנה הציוני") וחבר הוועדה יואב קיש ("הליכוד") הבהירו כי אם נמשיך לחכות לפיקוח על הבנקים – שמייחס חשיבות עליונה לשמירה על יציבות הבנקים – לא נראה פה תחרות בקרוב או בכלל.
כעת צפויה הפסקה קצרה בדיונים עד שיגיעו ראשי הגופים המוסדיים וחברות הביטוח המנהלים לנו את הפנסיות. אנחנו נמשיך להיות בדיוני הוועדה ולדחוף לכך שהמלצותיה יהיו משמעותיות.  

למה מתכנני השכונות מעדיפים את הרכב הפרטי על פני האוטובוסים?

מערכת התכנון בישראל תכננה בעשרות השנים האחרונות שכונות ויישובים שבהם חייבים להחזיק רכבים פרטיים. עוד ועוד מכוניות עלו על הכבישים, שפשוט לא ערוכים לכזה עומס. השכונות והיישובים האלה תוכננו ללא תשתיות של תחבורה ציבורית ולכן הם לא מתאימים לנסיעה של אוטובוסים ואפילו אופניים, או לא מחוברים לתחנות רכבת. תבינו איזה אבסורד – כיום בישראל יש שכונות חדשות ובהן רחובות מרכזיים שאוטובוסים לא יכולים להיכנס אליהם.

משרד התחבורה ומינהל התכנון מאשימים אחד את השני, אבל אנחנו פחות מתרכזים במציאת אשמים ויותר בניסיון לפתור את הבעיה. השבוע שלחנו נייר עמדה למנהלת מינהל התכנון במשרד האוצר, דלית זילבר, כדי לדרוש שינוי בתכנון תשתיות התחבורה הציבורית בישראל. כל שכונה שמתכננים חייבת להיות מותאמת לשימוש מסיבי בתחבורה ציבורית, כולל נתיבים מיוחדים לכך, מסופים ושבילי אופניים.

Save the Date – סיור בכנסת לחברי המיזם

ביום שני ה-31.12 בין השעות 15:00-18:00 נקיים סיור בכנסת לחברי וחברות המיזם. אז אם הפעם האחרונה שבה ביקרתם/ן בכנסת הייתה בצבא או שאתם/ן רוצים להשתתף בסיור שכל כולו "מאחורי הקלעים" ולהיפגש איתנו ועם שני ח"כים שיגיעו לדבר איתנו – הירשמו עכשיו.

מה הקשר בין שורשים לבין מורים לאזרחות?

השבוע מרב סיפרה על לובי 99 למורים לאזרחות לעתיד במכללת בית ברל (תודה לד"ר אלון לבקוביץ' על ההזמנה); ימית העבירה חוג בית בישוב שורשים (תודה למארחת דפנה גרוס-מנוס); יאיא העביר חוג בית ברחובות בשיתוף "מרכזים לצדק חברתי" (תודה רבה ליזהר כרמון על ההזמנה ולעמליה זאבי על האירוח) ולינור נפגשה עם מורים לאזרחות במרכז להעצמת האזרח (תודה למנכ"לית עינת פישר על ההזמנה).

ביום רביעי לינור תספר על הלובי הציבורי ב"אסקייפסיטי" בתל אביב, ונשמח לראותכם/ן. כל הפרטים בקישור.

זיכרו שכל חבר נוסף מחזק את הלובי הציבורי אל מול מאות הלוביסטים של בעלי ההון. יחד נוכיח שוב שכסף קטן של רבים יכול לגבור על כסף גדול של מעטים