fbpx דלג לתוכן

עשינו השבוע 
 

מסכמים את ועדת פישמן, ממשיכים לפעול לטובת תכנון ערים שמקדם תחבורה הציבורית, וגם – התקדמות בנושא חיוב גוגל ופייסבוק בתשלום מסים

 
הון-שלטון-עיתון? 

בשבוע שעבר בנק הפועלים הודיע שימכור לבעלים ולמוציא לאור של "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, את מניות קבוצת "ידיעות תקשורת" ב-300 מיליון ₪. למה בכלל לבנק הפועלים יש מניות של ידיעות? המניות היו בבעלותו של הטייקון אליעזר פישמן, שקנה אותן באמצעות הלוואות מבנק הפועלים על סך 1.2 מיליארד ₪. פישמן לא החזיר את ההלוואות וכידוע פשט את הרגל, והמניות הועברו לבנק הפועלים.

כשהבנק מתכוון למכור את המניות האלה, המטרה שלו היא להרוויח כמה שיותר וככה לצמצם ככל האפשר את ההפסדים שלו על ההלוואה שהוא נתן לפישמן. הדרך ההגיונית לעשות את זה היא לפרסם מכרז ולמכור את המניות למי שיציע את המחיר הכי גבוה. במקום זה, בנק הפועלים בחר למכור את המניות לנוני מוזס בסכום של 300 מיליון ₪ ללא מכרז, מה שיביא להפסד של כמעט מיליארד ₪ על ההלוואה. ההפסד הזה הוא על חשבון הציבור, שמחזיק במניות בבנק הפועלים.

העסקה הזו מטרידה מעוד סיבות: פרסומים בכלי התקשורת לפיהם למוזס יש כבר חוב פרטי לבנק הפועלים, וחוסר בהירות מי יממן את רכישת המניות – האם מוזס בעצמו, או שמישהו ילווה לו את הכסף? מאחר ואף אחד מהצדדים המעורבים לא חשוד בהיותו פראייר, יש אינטרס ציבורי להבין מה עומד מאחורי העסקה התמוהה הזו.

יחד עם השותפים שלנו מארגון "צדק פיננסי", פנינו למפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, כדי שתבדוק את העסקה, שעדיין טעונה את אישורו של בית המשפט. כרגע הרושם העולה ממנה הוא שהיא איננה לטובת הציבור. נשמח להתבדות.
 

שעתה היפה של הדמוקרטיה

השבוע התקיים הדיון האחרון של ועדת פישמן (ועדת החקירה הפרלמנטרית למתן הסדרי חוב לטייקונים). הפעם הגיעו יו"ר ומנכ"ל חברת הביטוח "כלל" (המנהלת כ-200 מיליארד ₪ מכספי הפנסיות של הציבור) ואחריהם יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה.

רוב מנכ"לי הבנקים, הרגולטורים ומנהלי המוסדיים שהופיעו בפני הוועדה כמעט ולא חשפו מידע משמעותי תחת טענת "סודיות בנקאית" והודו כי איש לא שילם במשרתו על המחדלים שבמסגרתם ניתנו הלוואות ענק ללא ערבונות ובטחונות. אבל, וזה אבל גדול – העובדה שהאנשים הבכירים ביותר במשק, שבדרך כלל רגילים ליחס מועדף ומיוחד, נשאלו שאלות נוקבות ונאלצו לתת דין וחשבון פומבי, בדיונים שרובם סוקרו בעיתונות הכלכלית, היא אירוע שהם לא ישכחו במהירות.

הוועדה הזו הייתה שעתה היפה של הדמוקרטיה ושיקפה את מלוא הפוטנציאל של הפרלמנט הישראלי – מקצועי, ענייני, לא פופוליסטי ומתלהם, משלב ידיים מעל מחלוקות פוליטיות למען מטרה גדולה יותר.

על כך מגיע צל"ש לשורה של ח"כים – איילת נחמיאס ורבין ("העבודה"), רועי פולקמן ("כולנו"), בצלאל סמוטריץ' ("הבית היהודי"), דב חנין ("הרשימה המשותפת"), יואב קיש ("הליכוד") וליו"ר הוועדה שהכתיב את הטון – איתן כבל ("העבודה").

אז מה עכשיו? הכנסת התפזרה והוועדה תגבש את ההמלצות. לובי 99 היה בין הגורמים המרכזיים שדחפו להקמת הוועדה, ובכוונתנו לוודא שההמלצות שלה יתורגמו לחקיקה בכנסת הבאה ולצעדים אופרטיביים בשטח. מולנו צפויים להתייצב הלוביסטים של הבנקים וחברות הביטוח שבטח ירצו שההמלצות של הוועדה ימוסמסו. רוצים/ות לעזור לנו להצליח? הצטרפו אלינו עכשיו.

ואם מעניין אתכם/ן לקרוא עוד על הוועדה, מוזמנים לקרוא את המאמר שכתבה לינור דויטש, מנכ"לית לובי 99 והלוביסטית שלכם/ן, שפורסם ב"גלובס":

מינהל התכנון קשוב לציבור: יקדם כללים לתכנון ערים שמותאמות לתחבורה ציבורית

במשך שנים מינהל התכנון תכנן שכונות וערים שמותאמות רק לרכב פרטי. שכונות הוקמו ללא תשתיות לרשת קווי אוטובוס יעילה ובלי שבילים לאופניים ולהולכי רגל. התוצאה היא שישנן לא מעט שכונות בישראל שמוגדרות "שכונות במצור", שכונות שהתושבים שלהן עומדים בפקק רגע אחרי שיצאו מהחנייה ואין להם אלטרנטיבה של תחבורה ציבורית נוחה ותדירה.
 
לפני מספר חודשים פנינו למנהלת מינהל התכנון הנכנסת, דלית זילבר, בניסיון לשכנע כי מינהל התכנון, שהוביל את הטיפול במשבר הדיור, צריך לשנות תפיסה ולהתחיל להוביל את הטיפול במשבר התחבורה או "משבר הפקקים". כיום הפקקים הם הבעיה החברתית-כלכלית הכי בוערת בישראל, עם משמעויות כלכליות אדירות של אובדן 40 מיליארד ₪ בשנה מהתוצר המקומי. טיפול מהיר ונחרץ בבעיות התחבורה יהיה גם חלק מהפתרון לבעיות הדיור, כי ביום שבו תהיה בישראל תחבורה ציבורית והסעת המונים יעילה ונוחה, היא תשפיע גם על השאלה איפה אנשים רוצים ויכולים לגור.

שמחים לבשר שהפנייה שלנו נפלה על אוזניים כרויות ואתמול הרצאה של מרב דוד, הלוביסטית שלכם/ן, פתחה את הכנס בנושא תכנון תחבורה ציבורית של הנהלת מינהל התכנון ומתכננים מכל משרדי הממשלה. מרב ניסתה לשכנע את אנשי מינהל תכנון כי התנהלות במשבר מחייבת כלים אגרסיביים כדי ליצור פתרונות וכי יש ליישם כבר בשנים הקרובות תכנית אסטרטגית לאוטובוסים שמתייחסת למתחמים עירוניים גדולים, כמו למשל אזור תל אביב והמרכז.

מגיע לדלית זילבר פרגון גדול על כך שבחרה לשים את הבעיה על השולחן במלוא עוצמתה. המטרה היא שבעקבות הכנס יפורסמו הנחיות שישנו את תפיסת תכנון התחבורה הציבורית של ועדות התכנון השונות. ההנחיות אמורות להתפרסם בקרוב, ואנחנו כמובן נעקוב ונעדכן אתכם/ן.
 

האם בקרוב גוגל ופייסבוק ישלמו מסים על ההכנסות העצומות שלהן?

השבוע פורסם שרשות המסים שלחה סוף סוף דרישה לתשלום מס לשורה של חברות אינטרנט רב-לאומיות, בהן פייסבוק וגוגל, וכעת מתנהלים דיונים על גובה המס שהחברות הללו צריכות לשלם. לפני כחודשיים תחקיר של "דה מרקר" חשף את הרווח האדיר של גוגל מפרסום בישראל – כ-600 מיליון ₪ בשנה. למרות זאת, גוגל ופייסבוק מפעילות את מיטב עורכי הדין והלוביסטים כדי להימנע מתשלום מסים

עוד באפריל 2016 רשות המסים הודיעה על כוונתה למסות חלק מהפעילות של ענקיות האינטרנט. כיוון שנושא המיסוי ההוגן נבחר על-ידי חברי לובי 99 באותה העת, נפגשנו עם רשות המסים והצענו להם סיוע ככל שיידרש. לאחר שבמשך שנתיים לא הייתה התקדמות, פנינו שוב לרשות המסים בחודש יולי האחרון כדי שיעדכנו אותנו על ההתפתחויות ולדרבן אותם לפעול במהירות. 

אז למה זה לוקח כל כך הרבה זמן? קודם כל כי הפעילות של חברות אינטרנט כמו גוגל ופייסבוק מתחלקת על פני מדינות רבות, ולכן עולה השאלה איך מחלקים את הרווחים בין המדינות השונות. אבל גם אחרי שרשות המסים תחליט מה הסכום המדויק שהחברות הללו צריכות לשלם, אנחנו מעריכים שגוגל ופייסבוק לא יעברו על זה בשתיקה וינסו להפעיל את הכח העצום שלהן כדי לקבל פטור ממס – באמצעות הגשת ערעור על ההחלטה לבית המשפט או באמצעות הליך חקיקה. בדיוק בשביל זה צריך לובי ציבורי חזק שידאג לאינטרס של ה-99% שמשלמים מס.
 

מחפשים מנהל/ת מחקר 

במוצ"ש פרסמנו את מודעת הדרושים למשרת מנהל/ת המחקר וכבר קיבלנו עשרות רבות של קורות חיים. מדובר בגיוס אסטרטגי של המיזם, ולכן אם אתם/ן מכירים מישהו/י גאון/ה ממש שעונה על דרישות המודעה – נשמח אם תעבירו לו/ה.

ממשיכים להפיץ את הבשורה

השבוע מרב סיפרה על הלובי הציבורי ברעננה (תודה רבה ליוספה דרשר, חברת הלובי, על הארגון והאירוח!), נועה נפגשה עם סטודנטים מהמרכז הבינתחומי הרצליה וימית העבירה חוג בית מוצלח באשדות יעקב.
 

ביום חמישי נגיע לספר על הלובי הציבורי במרכז הצעירים בערד. לפרטים נוספים פנו אלינו במייל חוזר.

תקופת הבחירות היא הזדמנות מצוינת להזמין אותנו אליכם/ן ולהפיץ את בשורת הלובי הציבורי, כדי שנוכל לגדול ולהתחזק לקראת הכנסת הבאה. ארגנו 20 איש בבית או במקום העבודה, בכל מקום בארץ, ונגיע.

 
זיכרו שכל חבר נוסף מחזק את הלובי הציבורי אל מול מאות הלוביסטים של בעלי ההון. יחד נוכיח שוב שכסף קטן של רבים יכול לגבור על כסף גדול של מעטים