fbpx דלג לתוכן

מה עשינו השבוע

הגשנו את הערעור התקדימי על העסקה בה מונופול הגז קונה את הצינור בין ישראל למצרים; מסכמים את הכנס שקיימנו בנושא תחרות וריכוזיות; גילינו ששיעור הנסיעה בתחבורה הציבורית נמוך ממה שפורסם בשנים האחרונות; וגם – מקדמים את הפחתת מחיר הגז בדרכים נוספות

רק חברי לובי 99 יכולים להשתתף בהצבעה

הידעת? המייל הזה נשלח אליך כי את/ה עדיין לא חבר/ה בלובי 99, ולכן לא יכול/ה להשתתף בהצבעה על הנושא שנקדם מול מקבלי ההחלטות. הנושאים שעולים הפעם להצבעה הם: ייעול רגולציה לעסקים קטנים, קידום השימוש באנרגיות מתחדשות, מלחמה במונופולים בתחום היבוא ופתיחת שווקים לתחרות, צמצום השימוש בפלסטיק וקידום שוויון בתעסוקה והגברת הפריון.

חשוב לך שאחד הנושאים האלו ייבחר? זו ההזדמנות האחרונה שלך להצטרף ללובי הציבורי ולקחת חלק בהצבעה, שתיסגר ביום הבחירות, יום שלישי הקרוב (17.9).

הנושא שייבחר יצטרף לנושאים בהם אנחנו כבר מטפלים (קראו על כל הנושאים בהם אנחנו מטפלים בעמוד ההישגים באתר שלנו).

לראשונה הציבור לוקח טייקון לבית המשפט

שמחים לבשר שהשבוע הגשנו את הערעור התקדימי על ההחלטה של רשות התחרות לאשר ליצחק תשובה ולמונופול הגז לקנות את צינור הגז היחיד שמחבר בין ישראל למצרים.

הגשנו אותו כי אנחנו חושבים שלא הגיוני לאפשר למונופול, על אחת כמה וכמה מונופול עוצמתי כמו מונופול הגז, לקנות את התשתית היחידה שיכולה להוות לו תחרות. המשמעות של העסקה הזו היא שכולנו נמשיך לשלם ביוקר על הגז הטבעי ונרגיש את זה בחשבון החשמל שלנו וביוקר המחייה באופן כללי.

צפו ברגעים המרגשים של הגשת התביעה:


מוזמנים לקרוא את הכתבות שפורסמו בכלי התקשורת בנושא (כלכליסט, גלובס ודה מרקר) או להאזין לראיון של עו"ד דרור שטרום, שמייצג אותנו בערעור, בתכנית "סדר יום" עם קרן נויבך ב"כאן רשת ב'". ואם אתם/ן רוצים להתעמק עוד יותר – מצורפים הערעור שהגשנו באמצעות עו"ד דרור שטרום, ראש רשות התחרות לשעבר, וחוות הדעת הכלכלית שהכין ד"ר שלומי פריזט, הכלכלן הראשי לשעבר של הרשות.

כדי להעמיד מומחים מהשורה הראשונה מול סוללת עורכי הדין והכלכלנים שתשובה ומונופול הגז יכולים לשכור במיליוני ₪ בלי למצמץ – היינו צריכים לגייס כסף, והרבה. כמעט רבע מיליון ₪. למען האמת, קצת חששנו. לצאת לקמפיין גיוס זה תמיד מאתגר, בטח בתזמון הנוכחי של אוגוסט ובחירות. אבל ההירתמות שלכם/ן היתה מפעימה. בפחות מ-4 שבועות הצלחנו לגייס את מלוא הסכום כדי לממן את הפנייה לבית המשפט, בעזרת אלפי חברי וחברות הלובי הקיימים (שחלקם אפילו הגדילו את סכום ההשתתפות החודשי) ומאות המצטרפים החדשים לרגל התביעה.

התביעה הזו היא תקדימית כי זו פעם ראשונה שהציבור תובע טייקון בבית המשפט, מה שרק מוכיח כמה הציבור חזק כשהוא פועל יחד. אבל מה שמדהים לא פחות זה שהציבור הוא גם זה שממן את התביעה, מהשקל הראשון ועד האחרון. אז אין לנו עוד הרבה מה לומר מלבד תודה, תודה ושוב תודה.

תודה לכל מי שהגיע/ה לכנס התחרות והריכוזיות שלנו!

השבוע נערך הכנס שארגנו לקראת הבחירות בנושא תחרות וריכוזיות, ולדעתנו (האובייקטיבית 😊) היה מאוד מעניין. תודה למשתתפים – גיא רולניק, עו"ד דרור שטרום וחברי הכנסת שרן השכל (הליכוד), מיקי לוי (כחול לבן) ויפעת ביטון (המחנה הדמוקרטי) – ובעיקר לכ-200 חברי וחברות הלובי שהגיעו.

והנה קטע קצר מהדברים שגיא רולניק אמר עלינו באירוע: "אחד החברים שלי, כלכלן מאוד חשוב, תמיד אוהב לומר את הדבר הבא: 'יש לובי לכל דבר כמעט, אבל יש דבר שאף פעם אין לו לובי – אין לובי לתחרות. מדוע? כי מי שנהנה מתחרות זה אף פעם לא גורם אחד בודד אלא אלפים, מאות אלפים, מיליונים או מאות מיליונים של אנשים מפוזרים, ואנשים מפוזרים לעולם לא יכולים להתאגד ביחד ולפעול למטרה משותפת, כי לכל אחד התועלת האישית היא מאוד נמוכה'. אתם (לובי 99) ההוכחה החיה לכך שזה לא תמיד נכון".  

מה מסתיר משרד התחבורה על נתוני התחבורה הציבורית? 

בכל הפרסומים של משרד התחבורה בשנים האחרונות מופיע הנתון לפיו שיעור הנסיעות בתחבורה ציבורית מכלל הנסיעות הוא כ-25% (כלומר, כל שאר הנסיעות מבוצעות ברכב פרטי). לאחרונה התברר לנו שהנתונים האמיתיים של השימוש בתחבורה הציבורית נמוכים בהרבה, ולכן יזמנו כתבה בנושא ב"דה מרקר".

מתברר שמסקרי תחבורה שביצע משרד התחבורה בשנים האחרונות עולה כי רק 13% מכלל הנסיעות הן בתחבורה ציבורית – מחצית מהנתון שפורסם עד היום. במטרופולין תל אביב שיעור הנסיעות בתחבורה ציבורית הוא מעט יותר מ-10%, בחיפה 15% ובירושלים 20% (ככל הנראה בזכות הרכבת הקלה).

הנתונים האלה מבהירים שמצב התחבורה הציבורית הוא אפילו גרוע משחשבנו ומציבים אותנו בתחתית מדינות ה-OECD בשיעור הנסיעות הציבוריות – מתחת לסלוניקי, בודפשט, בלגרד ועוד. אז איך מסבירים את הפער העצום בין הנתונים? לחצו על התמונה כדי לקרוא את הפוסט שלנו בנושא:

מרב דוד, סמנכ"לית הלובי והלוביסטית שמטפלת בנושא התחבורה הציבורית, התייחסה לפער בין הנתונים בחשבון הטוויטר שלה, והנה התגובה של שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ':

הפתרון שאנחנו מקדמים, במסגרת התכנית שגיבשנו לפני כשנה וחצי להוצאת ישראל מהפקקים, הוא הפיכת מערכת האוטובוסים ליעילה ונוחה, כמקובל במטרופולינים מתקדמים בעולם. כדי שאוטובוסים יוכלו להוות אלטרנטיבה טובה לנהגים שרוצים לעזוב את הרכב הפרטי ולהפסיק לעמוד בפקקים – יש צורך ביותר נתיבי תחבורה ציבורית, בתדירות גבוהה יותר של האוטובוסים ובייעול הקווים.

השבוע נפגשנו עם ראש רשות התחבורה הציבורית במשרד התחבורה אמיר אסרף, שנכנס לתפקידו לפני מספר חודשים, ודיברנו איתו על הצעות החוק והיוזמות שבכוונתנו לקדם כשהכנסת תחזור לפעילות. כפי שעדכנו אתכם/ן בעבר, הצעות החוק הללו כוללות הקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות (כדי שהתחבורה הציבורית תנוהל ברמת המטרופולין ולא באמצעות פקיד מירושלים) וכן שיפור תנאי העבודה של נהגי האוטובוס (כיוון שנסיעות רבות מתבטלות עקב מחסור ב-4,000 נהגי אוטובוס). בנוסף, הבהרנו כי אם משרד האוצר יחליט לקדם אגרת גודש, צריך להתנות את הטלת האגרה בתוספת תקציב לתשתית האוטובוסים.

מנסים להוריד את מחירי הגז, בכל דרך אפשרית 

הערעור שלנו על רכישת צינור הגז בין ישראל ומצרים הוא לא הדבר היחיד שאנחנו עושים כדי לנסות ולהוריד את מחיר הגז. בעוד פחות משנתיים ייפתח מחדש ההסכם בין חברת החשמל למאגר תמר, מה שיאפשר הפחתה של 25% ממחיר הגז. השבוע נפגשנו עם יו"ר רשות החשמל, אסף אילת, ודיברנו איתו על הנסיבות שיאפשרו את הפחתת מחיר הגז והתנאים שיש לייצר במשא ומתן בין חברת חשמל לתמר כדי להביא להפחתה המקסימלית במחיר.

חזקו את הלובי הציבורי ברשתות החברתיות

השבוע אריאל פז-סוויצקי, מנהל המחקר שלנו, התארח בקבוצת הטלגרם של לובי 99 וענה על כל השאלות של החברים/ות בנושא משאבי הטבע (ים המלח וגז טבעי). הקבוצה נועדה לתת במה לשיח בין חברי/ות המיזם, ופעם בשבוע יתארח בה אחד מאנשי הצוות של המיזם. בשבוע הבא תגיע לשם ימית מלול ינאי, הלוביסטית שלכם/ן, לשאלות בנושא מלחמה בשחיתות ברשויות המקומיות. להצטרפות לקבוצה לחצו על התמונה:

מעדיפים/ות דווקא את פייסבוק? הצטרפו לקבוצת הפייסבוק הסגורה של חברי וחברות לובי 99, המהווה במה פתוחה לשיח בין החברים ועם הלוביסטיות שלנו. 



ואם אתם/ן רוצים/ות לקחת את הפעילות ברשתות החברתיות צעד אחד קדימה – הצטרפו לסיירת הרשת שלנו ועזרו לנו לגדול ולהפיץ את הבשורה בפייסבוק. בשורה התחתונה, שיתופים, לייקים ותגובות מיתרגמים למצטרפים חדשים ולבסוף ללוביסטים נוספים שעובדים בשביל כולנו. 

מעוניינים/ות להצטרף? כל מה שנדרש מכם/ן הוא להיכנס לקבוצת הווטסאפ הייעודית שפתחנו בלחיצה על הקישור הבא או לפנות אלינו במייל חוזר בבקשה שנוסיף אתכם/ן לקבוצה.

ממשיכים להגיע לרחבי הארץ

השבוע סיפרנו על הלובי הציבורי בפני קהלים רבים ומגוונים – בקיבוץ געש במוצ"ש (תודה לליבנה קסטין חבר הלובי על הארגון), בחברת גליל סופטוואר בנצרת (תודה לדרור גונן מנכ"ל החברה על ההזמנה), בקיבוץ ברעם (תודה למורן זיו, חבר הלובי, ולאורי זיו על האירוח), ובחברת Verint בהרצליה (תודה לאילאיל בן צור על ההזמנה).

בחמישי הקרוב (19.9) אריאל, מנהל המחקר שלנו, יספר על לובי 99 ביישוב צפריה (ליד אור יהודה) ובמוצ"ש הבא (21.9) הוא יגיע לתל אביב. לפרטים נוספים השיבו במייל חוזר.

רוצים/ות לדעת מה קורה במסדרונות הכנסת ואיך באמת מתקבלות ההחלטות? הזמינו אותנו אליכם/ן לסלון או למקום העבודה להרצאה מעניינת על לוביסטים, הון-שלטון ואיך גם אתם/ן יכולים לקבל יחס של טייקון. כל מה שצריך זה 25 א/נשים ומסך, להירשם כאן – ואנחנו נגיע, לכל מקום בארץ.

זיכרו שכל חבר נוסף מחזק את הלובי הציבורי אל מול מאות הלוביסטים של בעלי ההון. יחד נוכיח שוב שכסף קטן של רבים יכול לגבור על כסף גדול של מעטים