fbpx דלג לתוכן

מה קרה השבוע? מתנגדים לעיכוב בגביית התמלוגים על אוצרות הטבע של כולנו; בעקבות פנייה שלנו תוקנו הנחיות בנוגע ל״צינון פנימי״ של בכירים בשירות המדינה; עלה פרק נוסף בפודקאסט שלנו – מלכוד 99;  נפגשנו עם צוות מה-OECD ועם הממונה על הליכי חדלות פירעון; ועוד.

בהחלטות ממשלה לגבי חברות הגז צריך לקרוא את האותיות הקטנות. השבוע התברר שוב שהתחזיות על ״מאות מיליונים״ שיצטברו ב״קרן העושר״, אליה אמורים להיכנס תשלומי המיסים על רווחי היתר של החברות המחזיקות במשאבי הטבע שלנו, הן מופרכות (לצפייה בקטע מוועדת הכספים). לכן, לא הסתפקנו בהודעה החגיגית שיצאה לעיתונות בנוגע לטיוטת חוק לקידום תשלומי החברות ל״קרן העושר״, אלא התעמקנו באותיות הקטנות וחשפנו שמאחורי העטיפה היפה, הממשלה עושה את ההפך ונותנת לחברות עוד זמן ודחיות. הגבנו השבוע לטיוטת החוק ודרשנו שינוי מהותי ושקיפות לטובת הציבור. לפוסט המלא>>

< עזרו לנו להמשיך להשפיע – הצטרפו עכשיו ללובי99

אחד האבסורדים הכי גדולים זה ההתחשבות ב״צינון פנימי״ בקיצור תקופת הצינון של בכירים בשירות המדינה שעוברים למגזר הפרטי: מתקופת הצינון שבחוק (שנה) מורידים את משך הזמן שבו הבכיר נמנע מעיסוק בעניינים של הגוף אליו הוא רוצה לעבור. כלומר, הוא גם לא מבצע חלק מתפקידו וגם מקבל פרס. לפני כשנה פנינו לגורמים המוסמכים וטענו שלא ייתכן שבכירים בשירות המדינה ייהנו מהפרקטיקה ההזויה הזו. שמחים לעדכן שלאחרונה תוקנה ההנחיה בנושא, ועכשיו היא קובעת ש״יש לנהוג בזהירות״ לפני שמאפשרים צינון פנימי לעובד בכיר. לפוסט המלא>>


מלכוד 99 – פרק #8: הפעם בפודקאסט שלנו אנחנו מדברים על בריאות. במרכז הפרק: רפורמת סימון המזון המזיק (המדבקות האדומות), הלוביסטים שבשירות תעשיית המזון, ואלו שניצבים מולם כדי לשמור על בריאות הציבור. שוחחנו עם פרופ' נדב דוידוביץ’, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור; עו"ד רחל גור, מנהלת תחום ממשלה ולוביסטית ציבורית בלובי 99; ואריאל פז-סוויצקי, מנהל תחום המחקר בלובי. האזינו, שתפו, ודרגו>>>


ידעת שברשויות המקומיות רק ראש העיר וסגניו מקבלים שכר? זה נותן להם כוח עצום: הם היחידים שיכולים להיות מושקעים ב-100% בענייני העיר, כשחברי המועצה – שאמורים לפקח עליהם, לאזן ולאתגר אותם – עושים הכל בהתנדבות, חייבים במקביל גם להתפרנס, ולא עומדים לרשותם כלים בסיסיים כמו ייעוץ משפטי. המצב הזה מעוות את הדמוקרטיה ומהווה כר פורה לשחיתות. מוזמנים/ות לקרוא את מאמר הדעה של הלוביסטית שלנו, עו“ד ימית ינאי מלול, ב‘גלובס’ ולגלות מי מתנגד למתן גמול לחברי המועצות. למאמר>>


השבוע נפגשנו עם צוות של ה-OECD שמקדם הפחתת סבסוד ממשלתי לתעשיות הדלקים המזהמים והצגנו להם מחקר שאנחנו עורכים בימים אלו על היקפי הסבסוד הזה. ישראל חייבת להצטרף למדינות אחרות, שהפסיקו את הזרמת הכסף הממשלתי לתעשיית הגז. לעדכון על כל הפגישות שאנחנו עורכים, עקבו אחרינו באינסטגרם>>

בעקבות אישור הסדר החוב עם בני משפחת פישמן, נפגשנו השבוע עם הממונה על הליכי חדלות פירעון, שנציגיה תמכו בהסדר, כדי לטעון שב״תספורות״ של טייקונים חייבים להתחשב באינטרס הציבורי. מקווים שהם לא יתמכו בהסדר החוב הבא כ״כ בקלות, אלא יתנו יותר משקל לכך שהכסף הנחתך הוא של האזרח הקטן, שלו לא מוותרים על שקל.

השבוע דילגנו בזום בין הרצאות ומפגשים כדי לספר על הלובי הציבורי לקהלים חדשים. מנכ"לית הלובי, עו״ד לינור דויטש, הופיעה בכנס הגסטרואנטרולוגיה השנתי; ומנהל המחקר שלנו, אריאל פז-סוויצקי, נפגש עם תכנית חבצלות של חיל המודיעין ועם מכינה קדם צבאית "קול עמי" היושבת בקרית ענבים. תודה למיכל אופנהיים ולברק קיף על ההזמנה והאירוח.

כמו בכל שבוע, מחלקת המחקר שלנו משתפת נתונים והרחבות על נושאים שונים בהם אנו עוסקים, והפעם נרחיב מעט על רשויות תחבורה מטרופוליניות:
מדובר במצב בו רשויות אזוריות מסוימות מקבלות סמכות לתכנן ולהפעיל את מערכי התחבורה הציבורית בתחומן. כיום ל-92 ערים גדולות בעולם יש רשות מטרופולינית. ההיגיון מאחורי הקמת רשויות אלו הוא הידע שלהן בצרכי האזור. כיוון שמטרופולין מתאפייין ביחסי גומלין בין עיר מרכזית לפרברים, לא נכון להטיל את האחריות לכך על עיר ספציפית.
בישראל, לעומת זאת, התכנון של קו אוטובוס חדש בבאר שבע או בקרית שמונה מתבצע על-ידי עובדי משרד התחבורה בירושלים. 
הצורך ברשויות תחבורה מטרופוליניות הוצף כבר בשנות ה-70, וקיבל ביטוי בשלל ועדות, כגון ועדת סדן לבחינת הרפורמה בתחבורה הציבורית (2007). ב-2011 הממשלה הנחתה לקדם תזכיר חוק להקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות, וב-2018 הוחלט שוב על הקמת הרשויות המטרופוליניות, ובפרט בירושלים ובאר שבע, אולם החלטות אלו טרם יושמו. על פי דו"ח מבקר המדינה בנושא (2019), שיחות שקיימנו עם גורמים ברשויות המקומיות ודו"ח ה-OECD בנושא בעיית הפקקים בישראל, הריכוזיות הגבוהה בתחום התחבורה הציבורית מובילה לעיכובים בלתי נסבלים בתחום. לדוגמא ברשות אחת עברו שלוש שנים מתחילת אכלוס שכונה ועד שמשרד התחבורה אישר קווי אוטובוס אליה.
אנחנו פועלים כדי לקדם את רעיון רשויות התחבורה המטרופוליניות, הן אל מול משרדי הממשלה והן במפגשים שאנחנו מקיימים עם רשויות מקומיות כדי להעמיק את הבנתנו בצרכים המקומיים.

בשבוע הבא, יום ג‘, 2.2 | 20:30 יתקיים מפגש ייעודי בזום לחברי/ות הלובי החדשים/ות – הזדמנות מצוינת לפגוש את מנכ“לית הלובי, עו“ד לינור דויטש, ולשמוע קצת יותר לעומק על הלובי הציבורי, אופן הפעילות שלנו ואיך אפשר להשפיע על מקבלי ההחלטות בנושאים חברתיים-כלכליים. מבטיחים שיהיה מרתק! להרשמה>> 

רוצים/ות לסייע לנו להמשיך ולגדול? הזמינו אותנו עכשיו להרצאה מעניינת על לוביסטים, הון-שלטון וכיצד כל אזרח ואזרחית יכולים באמת להשפיע – אצלכם/ן בסלון, בעבודה או ב-ZOOM, כל מה שצריך זה 20 א/נשים ומסך. להרשמה >>

רוצים/ות להגביר מעורבות בלובי הציבורי? הקליקו:
  הצטרפו לקבוצת הדיונים בטלגרם והשתתפו בשיח בין חברי/ות המיזם.
  הצטרפו לקבוצת הפייסבוק הסגורה של חברי/ות הלובי.
  הצטרפו לסיירת הרשת בוואטסאפ ועזרו להציף את תכני הלובי שעולים ברשתות לציבור הרחב.

בשבוע שעבר רצינו לשמוע את דעתכם/ן על פינת המחקר שהוספנו לפני חודשיים. שמחנו לשמוע שההשקעה של מנהל המחקר שלנו לא הייתה לחינם וש-97% נהנים/ות ממנה 🙂

והשאלה לשבוע זה: האם פנית לבקש הלוואה מגוף פיננסי (בנק או קרן פנסיה) בעקבות המצב?

      

בכל שבוע אנו שוקדים על שאלת סקר חדשה לפי מה שחשוב או מסקרן אותנו לדעת על חברי הלובי הציבורי. עכשיו אנחנו רוצים לדעת מה מעניין אתכם/ן – שלחו לנו מייל עם שאלת הסקר שתרצו שנשאל, והשאלות הכי מעניינות ייכנסו לעדכונים הבאים עם קרדיט למציע/ה (למעוניינים/ות).