fbpx

מה קרה השבוע? דורשים לקיים דיון בחיסיון הגורף שמוטל על פעילותה של חברת קצא״א; אחרי פעילות לובי מאומצת – ההצעה להטיל ״מס סוכר״ תיכלל בחוק ההסדרים; בואו להיפגש איתנו פנים מול פנים; קוראים לשר הבריאות לא להיכנע ללחץ של היבואנים הגדולים; פרק נוסף בפודקאסט שלנו על תחבורה ציבורית; מחפשים מנהל/ת מחקר; ועוד.


לאחרונה נחתמה עסקה במסגרתה חברת קצא״א תעביר כמויות אדירות של נפט מהאמירויות דרך שטח ישראל (בצינור החברה מאילת לאשקלון) ומשם לאירופה. למרות החשש מדליפת נפט מסיבית בתהליך, שתפגע במפרץ אילת או בשמורות טבע לאורך הצינור, העסקה הזו מתנהלת במחשכים, בין היתר בזכות החיסיון הרחב על פעילות החברה, שהטילה ועדת חוץ וביטחון. יחד עם עמותת ״צלול״ פנינו ליו״ר הוועדה, ח״כ רם בן ברק, בבקשה לקיים דיון דחוף בנושא, לפני שיקרה אסון סביבתיצפו בסרטון הסבר >>


רפורמה נוספת שכלולה בחוק ההסדרים נועדה להקל על יבוא מקביל, וכך לפתוח את השוק לתחרות. היום יבואנים נדרשים לספק מסמכי מקור מהיצרן בחו״ל. ליבואנים בלעדיים, שעובדים מולו, אין קושי להשיג מסמכים כאלה, אבל הדרישה הזו בפועל חוסמת את האפשרות לבצע יבוא מקביל במחיר זול יותר. הרפורמה צפויה להקל על יבואנים קטנים שאין להם בלעדיות, בדומה למצב באירופה, וכך להפחית את יוקר המחייה. אנחנו קוראים לשר הבריאות לעמוד מול הלחצים שיופעלו מצד היבואנים הגדולים ולא לאפשר את חיסול הרפורמה. לפוסט המלא >>

עזרו לנו להמשיך להשפיע – צרפו עוד חברים ללובי 99

אחרי תקופה ארוכה שנאלצנו להיפגש רק דרך המסך והרשתות החברתיות, אנחנו שמחים לחזור להיפגש אתכם/ן פנים מול פנים ומזמינים אתכם/ן למפגש חברים עם צוות הלובי. יום רביעי 4.8 | 18:00 | תל אביב. להרשמה >>


בשבוע שעבר פורסם שאיש העסקים אלפרד אקירוב קיבל אישור להגדיל את אחזקתו בחברת ״כלל״ לעד 15%. האישור הזה ניתן למרות שהתרענו כי התנהגותו כבעל מניות ב״כלל״ נמצאה פסולה ובעייתית ושההחלטה הזו נותנת לו שליטה בפועל בחברה. אנחנו בוחנים את צעדינו, ונמשיך לעקוב אחרי ״כלל״, ששולטת ב-250 מיליארד ש"ח מכספי הפנסיות של הציבור. 



פעילות לובי מאומצת לטובת הציבור עובדת, וההצעה להטיל מס על משקאות קלים תיכלל בחוק ההסדרים הקרוב. ברור לנו שזה צעד לא פופולרי, אך הוא נדרש – צריכת הסוכר בישראל היא מהגבוהות בעולם המפותח (יותר מארה״ב), והשמנת יתר והמחלות הנלוות לה הן בין גורמי התחלואה והתמותה המובילים בארץ. עשרות מדינות בעולם, ביניהן בריטניה וצרפת, כבר החליטו למסות שתייה מתוקה, ואנחנו נמשיך ללוות את חוק ההסדרים כדי לוודא שחברות המשקאות לא יטרפדו את המהלך. לפוסט המלא >>


הממונה על התחרות תסיים את תפקידה בקרוב, והשבוע פורסם הרכב ועדת האיתור לתפקיד הממונה הבא/ה. מדובר במינוי קריטי, כי הממונה יכול לפעול מול הגופים הגדולים שפוגעים בתחרות. לכן, דרישת הסף החשובה ביותר למועמדים/ות צריכה להיות אומץ להילחם בכוחות החזקים במשק. מוזמנים לקרוא את טור הדעה של מנכ״לית הלובי, עו״ד לינור דויטש, ב״גלובס״ >>


בעקבות התנגדותנו להסדר השערורייתי עם בני משפחתו של הטייקון פושט הרגל אליעזר פישמן – גילינו שאין לפיקוח על הבנקים שום נוהל שמסדיר את נושא ההלוואות לטייקונים, ופנינו עוד בספטמבר כדי שהעניין יוסדר. השבוע פורסמה טיוטת נוהל בנושא, ואנחנו כמובן נלמד אותה ונגיב.


ספרו עלינו לחברים ומשפחה, ויחד נאבק על העתיד החברתי-כלכלי של כולנו:

  


מעדכנים שאחרי 3 שנים מלאות בפעילות ועשיה, הלוביסטית הציבורית עו"ד ימית מלול ינאי עוברת לאתגר הבא. ימית הובילה בלובי את תחום קידום המינהל התקין ברשויות המקומיות והעבירה עשרות חוגי בית בכל הארץ. אנחנו מעריכים את תרומתה למיזם ובטוחים שתצליח באתגריה הבאים.



השבוע עלה פרק חדש בפודקאסט שלנו, ״מלכוד 99״, שעסק בשאלה מה יגרום לאנשים לעבור מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית. האזינו >> 
אחד הפתרונות המוצעים הוא אגרת גודש, שתוטל על נהגי הרכב הפרטי שייכנסו וייצאו ממטרופולין גוש דן בשעות העומס. משרד האוצר מעוניין לקדם את הנושא במסגרת חוק ההסדרים הקרוב, ולדעתנו משרד התחבורה צריך לדרוש ״עסקת חבילה״: תמורת הטלת האגרה, יש לדרוש תוספת תקציבית של מיליארדי שקלים לשיפור תשתיות התחבורה הציבורית בכלל, ומערך האוטובוסים בפרט. קראו עוד על הנושא בפוסט שהעלינו >>


בנסיבות משמחות אנחנו נפרדים מאריאל פז-סוויצקי, מנהל המחקר שלנו, שעובר להיות היועץ המדיני של שרת האנרגיה החדשה, קארין אלהרר. מאחלים לו המון בהצלחה, ומחפשים בדחיפות לגייס לו מחליפ/ה. הפרטים המלאים בפוסט או בציוץ, נשמח שתעבירו למי שעומד בדרישות. 

מזמינים אותך להשתתף ולהזמין חברים ומשפחה
לאחת מההרצאות הקרובות שאנחנו מקיימים
הרשמה במייל או התקשרו: 050-990-0496

רוצה לארח את המפגש הבא של הלובי אצלך בסלון או במשרד?
הזמן/י אותנו להרצאה בבית או במקום העבודה, ותוכל/י לשמוע כיצד הציבור יכול לעמוד מול בעלי ההון, וכיצד ניתן לשפר את חיינו, כאן ועכשיו. כל מה שצריך זה 20 א/נשים ומסך. לתיאום >>

הפעם בפינת המחקר נרחיב על הוועדה לאישור השקעות זרות:

במדינות ה-OECD קיימים מנגנונים לבקרה על השקעות זרות, מתוך ההבנה שלצד הרצון למשוך הון זר, השקעות אלו – בעיקר כשמדובר בקרנות ממשלתיות – מייצרות סיכון. בקרה מיוחדת ניתנת לתחומים חיוניים, כגון תעשיות ביטחוניות ותשתיות לאומיות. מנגנונים אלו מסננים עסקאות לפי מידת המסוכנות בקריטריונים שונים (היקף העסקה; מגזר; אופי הרוכש), חוקרים סיכונים ומציעים מגבלות במקרה שאלו מתקיימים. מנגנונים אלו מגנים על אינטרסים לאומיים: ביטחוניים, התנהלות תקינה של המשק ועוד.
בישראל, הוקמה "הוועדה המייעצת לבחינת היבטי ביטחון לאומי בהשקעות זרות" בהחלטה של הקבינט המדיני-ביטחוני ב-2019. לוועדה יש מעמד מייעץ בלבד, ופעילותה אינה מפורסמת לציבור.
איך זה נוגע לפעילות שלנו? לאחרונה פורסם שזרוע ההשקעות של ממשלת איחוד האמירויות (מובאדלה) רוכשת 22% ממאגר הגז הישראלי תמר מידי קבוצת דלק של יצחק תשובה. אנחנו פועלים בנושא מול הממונה לענייני הנפט במשרד האנרגיה ומול הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, העומדת בראש הועדה להשקעות זרות. החשש שלנו הוא שקובעי המדיניות יעדיפו את האינטרס של שמירת היחסים עם ממשלת האמירויות, שרווחיה יעלו ככל שמחיר הגז יותר גבוה, על פני האינטרס של הוזלת מחיר הגז.

להעמקהמאמר של מומחה לתחום, ד"ר דורון אלה, עם מיקוד בהשקעות סיניות.

בשבוע שעבר הבאנו 3 שיקולים ושאלנו מה מהם הכי יעזור לך לעבור לתחבורה ציבורית. 51% אמרו שתדירות אוטובוסים גבוהה יותר, 43% – קיצור זמן הנסיעה ו-6% בלבד בחרו בהטלת אגרה על נסיעה ברכב (״אגרת גודש״). 

מזכירים להאזין לפרק בפודקאסט שלנו שנוצר בעקבות השאלה הזו בדיוק.

והשאלה השבוע: האם ידעת שבטבלת הערכים התזונתיים בחלקו האחורי של מוצר מזון מופיעה כמות כפיות הסוכר שבמוצר?