fbpx

מה קרה השבוע? הצוות לבחינת הריכוזיות בשוק המזון מאמץ חלק מההמלצות שלנו; הראינו איך הראל ויזל תורם ליוקר המחיה; חשפנו סיבה נוספת למה אסור שאלפרד אקירוב ישלוט ב״כלל ביטוח״; הגבנו לוועדה שתקבע מי יפקח על הגופים שמחזיקים בכסף שלנו; עלה פרק נוסף בפודקאסט שלנו; ועוד.

מתחילים לראות תוצאות
הצוות בראשות מנכ"ל האוצר לבחינת הריכוזיות בשוק המזון, שהוקם בעקבות מחאת הצרכנים שהובלנו, הכריז על אימוץ חלק מההמלצות אליהן דחפנו (כמו פרסום דו״חות של מונופולים ובחינת הגבלות על ייבוא בלעדי), ומייעד להכניס אותן לחוק ההסדרים הקרוב. זה הישג משמח, אבל בשלב הזה מדובר בהצהרות בלבד, ואנחנו ממשיכים לעבוד כדי לדחוף את האוצר והממשלה לצעדים אמיצים – פירוק המגה-מונופולים בשוק המזון וביזור הריכוזיות.

עזרו לנו לגדול ולהשפיע
   

לא רק הפסטה עושקת אותנו
קבוצת פוקס כוללת רשימת מותגים ארוכה בענפים רבים, מה שנותן לה כוח עצום מול הקניונים בישראל. היא מצליחה לחמוק מההגדרה של "מונופול" כי היא דואגת לשמור על נתחי שוק לא גבוהים בכל אחד מהענפים בהם היא פועלת. התייחסנו לכך בתגובתנו ל״קול קורא״ בנוגע לתופעה הבעייתית הזו – מיזוגים של חברות שפועלות בשווקים שונים שאינם קשורים זה לזה או מתחרים זה בזה באופן ישיר. לפוסט המלא >>

למה אסור שאקירוב ישלוט על כספי הפנסיה שלנו?
השבוע פורסם שרשות שוק ההון מערימה קשיים על רכישת ״כלל ביטוח״ על-ידי הטייקון אלפרד אקירוב, באמצעות חברת ״אלרוב״ הציבורית. כבר תקופה אנחנו פועלים נגד המהלך, ולאחרונה קיבלנו עוד סיבה – ״אלרוב״ פרסמה שהיא דורשת להקפיץ את שכרו של הבן, ג‘ורג’י אקירוב, ל-2.5 מיליון ש“ח בשנה, עלייה של 43% (!), למרות שהחברה שבראשה הוא עומד היא הפסדית. לפוסט המלא >>


מי יפקח על הגופים שמחזיקים בכסף שלנו?
ועדה מיוחדת שפועלת בימים אלו אמורה לקבוע את מבנה הפיקוח על הבנקים, חברות הביטוח והחברות הציבוריות. בשבוע הבא נופיע בפני הוועדה ונציג את עמדתנו, ובינתיים מזמינים אתכם/ן לקרוא על הבעיות במבנה הקיים ועל הפתרון שאנחנו מציעים בכתבה שפורסמה ב״דה מרקר״ או בפוסט המלא >>

הזדמנות לשלוח לינק הצטרפות לחבר/ה

מלכוד99: פרק #32 מונופולים, תקנים וחסמים
הרבה לפני שמרד הפסטה יצא לדרך, חברי/ות הלובי בחרו את נושא המאבק במונופולים בתחום הייבוא. השבוע התארחה בפודקאסט שלנו עו״ד רחל גור, מנהלת תחום ממשלה בלובי והלוביסטית הציבורית שמטפלת בנושא, לשיחה על יוקר המחיה והמונופולים שעושים קופה על חשבון הציבור. להאזנה באתר | בספוטיפיי | גוגל פודקאסט | אפל פודקאסט >>

כדי להמשיך לגדול ולהתחזק, אנחנו צריכים אתכן/ם. הזמינו חברים ומשפחה להרצאות הקרובות שלנו, ואנחנו נספר להם/ן איך הדברים באמת עובדים בכנסת ובממשלה, ואיך אפשר להשפיע. להרשמה לאחד המפגשים הקרובים >>

או הזמינו אותנו להרצות אצלכם/ן בחצר, במשרד או אצל ההורים. להרשמה >>

השבוע בפינת המחקר נציג מושג מעולמות התחבורה – ביקוש מושרה:
הרעיון בביקוש מושרה הוא שבניגוד לאינטואיציה, הוספת כבישים / נתיבים עשויה דווקא להחמיר את הפקקים, מכיוון שבעקבותיה אנשים נוספים יבחרו לנטוש את התחבורה הציבורית ולעבור לרכב הפרטי.

מחקרים בנושא הציפו מספר פרדוקסים אשר מבססים את העניין, לדוגמה פרדוקס Downs-Thomson, לפיו מכיוון שההחלטה העיקרית היא בין נסיעה בתחב"צ לנסיעה ברכב, הוספת תשתית כבישים דוחפת אנשים לבחור ברכב הפרטי; תוספת הרכבים מוסיפה לגודש, פוגעת בזמני הנסיעה בתחב"צ ומפחיתה את המשיכה אליה – והתוצאה היא החמרה בפקקים. פרדוקס Braess אומר שהוספת כביש חדש עשויה להגדיל את זמני הנסיעה הכוללים, אולם חוקרים הצביעו על כך שהפרדוקס מתקיים רק בחלק מהמקרים. מחקר נוסף הצביע על כך שכביש חדש נוטה להתמלא תוך כמה חודשים, כאשר הפקקים אינם פוחתים, אלא רק עוברים לצומת אחרת. מחקר של מדינת קליפורניה הראה שהוספת כבישים מהירים לא צפויה לשפר את מצב הפקקים.

במסגרת נושא התחבורה הציבורית, אנו חוקרים את ההצדקות המחקריות להשקעה דווקא בתחב"צ לעומת הוספת כבישים – מכיוון שלעיתים קרובות הדיון מתנהל בין שתי החלופות הללו.

להרחבה: בחינת הפרדוקסים בתחבורה לאור הצמיחה הכלכלית בסין | מחקר בנושא פרדוקס Downs-Thomson

בשבוע שעבר רצינו לדעת איך השגתם/ן את התחפושת שלכם/ן השנה וגילינו ש-32% הזמינו מחו"ל, 26% רכשו את התחפושת בארץ ו-42% הכינו בעצמם/ן, התרשמנו.

בתגובה שהגשנו לאחרונה לרשות התחרות טענו שהכוח האדיר של קבוצת פוקס מול הקניונים מאפשר לה לדחוק את המתחרים של המותגים שלה מהקניונים.
ולכן השאלה השבוע היא האם בקניון הקרוב למקום מגוריכם/ן נמצאות הרשתות "LALINE" או "SABON"?  

                            

א- LALINE  |  ב- SABON  |  ג- שתיהן  |  ד – אף אחת מהן