fbpx

מה קרה השבוע? היועמ"שית שלנו ייצגה את יו"ר עמותת צדק פיננסי בהתנגדות להסדר הפשרה עם בנק פועלים בפרשת פישמן; חושפים את התגמול השערורייתי של מנכ״ל יבואנית הענק ״דיפלומט״; המחקר שלנו מראה איך רשתות השיווק מסתירות את המוצרים הזולים; תוצאות ההצבעה על הכנס השנתי שלנו; מתנגדים לעסקאות במסגרתן בעלי השליטה בחברות הציבוריות מרוויחים על חשבוננו; ועוד.

איך ייתכן שאף אחד לא משלם מחיר בפרשת פישמן?
בשבוע שעבר התקיים דיון בבית המשפט על המחדל של מנהלי בנק הפועלים, שהעמידו אשראי במיליארדים לטובת אליעזר פישמן, מה שנגמר ב״תספורת״ של 1.5 מיליארד ש״ח. היועמ״שית שלנו, ד״ר עינת סולניק, ייצגה את ד״ר הראל פרימק – יו״ר עמותת צדק פיננסי ובעל מניות בבנק הפועלים – בהתנגדות להסדר הפשרה אליו הגיעו הצדדים, שמבקש לסגור את הפרשה עבור בנק הפועלים בסכום עלוב של 15 מיליון ש״ח בלבד. היועץ המשפטי לממשלה, בנק ישראל ורשות ניירות ערך הצטרפו לטענת ההתנגדות, ועכשיו נותר לחכות להחלטת השופטת. לפוסט המלא >>


האם באמת "אין ברירה אלא להעלות מחירים"?
יבואנית הענק ״דיפלומט״ מאיימת שוב להעלות את מחירי המוצרים שהיא מייבאת בבלעדיות (טונה סטארקיסט, קטשופ היינץ ועוד). זה לא מפריע למנכ״ל החברה ובעל השליטה בה, נועם וימן, ובני משפחתו המועסקים בחברה, למשוך עלות שכר ודיבידנדים אסטרונומית – עשרות מיליוני שקלים ב-2021. הסכום הזה בא על חשבוננו לא רק כי העלויות הללו מתגלגלות בסופו של דבר למחירי המזון, אלא גם כי 1/3 מהחברה שייך לציבור, באמצעות כספי הפנסיות שלנו שמושקעים בה. צפו בסמנכ"לית הלובי, מרב דוד, ב"תכנית חיסכון" >>

החגיגה של בעלי השליטה וילדיהם על חשבון הציבור
פעם אחר פעם, בעלי השליטה בחברות ציבוריות במדינת ישראל מפנקים את ילדיהם על חשבון בעלי המניות. הבעיה היא שבעלי המניות הם גופי הפנסיה, ולכן זה בא על חשבוננו. כחלק מההגנה על כספי הפנסיות של הציבור, החלטנו לעקוב אחרי העסקאות האלה ופנינו ליו״ר רשות ניירות ערך כדי שתפעל בנושא. צפו בסרטון של מנכ"לית הלובי >>  

עזרו לנו לגדול ולהשפיע
   

איך רשתות השיווק גורמות לנו לשלם יותר?
בהתייחסות שהעברנו למנכ״ל משרד האוצר, שעומד בראש הצוות לצמצום הריכוזיות בענף המזון, הצגנו את התוצאות של בדיקה שערכנו, לפיה המוצרים של יצרני ויבואני המזון הגדולים שולטים במדפי רשתות השיווק, ואילו מוצרים זולים של יצרנים קטנים נמצאים במס׳ מצומצם של סניפים. הנה הפוסט שהעלינו עם כמה דוגמאות >>


כנס ההון-שלטון השנתי של לובי 99 – תוצאות ההצבעה
בשבוע שעבר ביקשנו מכם/ן לבחור את הנושאים שתרצו שנעמיק בהם במסגרת הכנס השנתי שלנו לחברי וחברות המיזם – אירוע חגיגי וגדול שיתקיים במאי הקרוב ושעסוק בנושא הון-שלטון. כחלק ממודל ההשתתפות החדש, תעדפתם/ן את הנושאים שהכי מעניינים אתכם/ן, ואנחנו נבנה את הכנס תוך התחשבות בהעדפותיכם/ן: 1. ים המלח.  2. צרכנות.  3. שקיפות. מוזמנים/ות להציץ בתוצאות המלאות במערכת ההצבעה >>
כדי להיכנס: העתיקו את הסיסמה הזמנית שלכם/ן    >  הקליקו על הכפתור וכנסו למערכת  >  הזינו את הסיסמה הזמנית  >  השלימו את תהליך ההרשמה  >  עכשיו תוכלו לצפות בתוצאות.

הזדמנות לשלוח לינק הצטרפות לחבר/ה

מלכוד 99: פרק #34 – לרכוב על אופניים, חלק ב'
והשבוע בפודקאסט שלנו: המשכנו את שיחתנו על אופניים. דיברנו על התשתיות הדרושות לאופניים במרחב העירוני וכיצד יש לשלבן עם התחבורה הציבורית. להאזנה באתר | בספוטיפיי | גוגל פודקאסט | אפל פודקאסט >>


מה עשינו בשבילכם/ן החודש?
כלובי שעובד בכנסת ובממשלה לטובתכם/ן ולטובת הציבור הרחב, חשוב לנו לפרסם ״תקציר מנהלים״ של סיכום הפעילות החודשית, למנהלים שלנו – החברים/ות במיזם. צפו במנהלת הקהילה שלנו, שני גבאי, מספרת על כמה דברים מרכזיים שעשינו בחודש מרץ. לסרטון המלא >>

כדי להמשיך לגדול ולהתחזק, אנחנו צריכים אתכן/ם. הזמינו חברים ומשפחה להרצאות הקרובות שלנו, ואנחנו נספר להם/ן איך הדברים באמת עובדים בכנסת ובממשלה, ואיך אפשר להשפיע. להרשמה לאחד המפגשים הקרובים >>

או הזמינו אותנו להרצות אצלכם/ן בחצר, במשרד או אצל ההורים. להרשמה >>

הפעם בפינת המחקר נציג סוגיה שקשורה בעקיפין לנושא הסביבה – הריכוזיות בשוק הרכב. 
הקשר הוא דרך הרכב החשמלי, המתקשה לחדור לשוק הישראלי. שני חסמים מרכזיים העומדים בפני כניסת הרכב החשמלי הינם סוגיית הטעינה וסוגיית מחיר הרכב, כשהמחיר בדגמים המובילים של הרכב החשמלי גבוה במעל 50% בישראל לעומת אירופה.
מה הקשר לריכוזיות בענף הרכב? לאחרונה יצא דו"ח מבקר המדינה בנושא התחרות בענף הרכב, שהשורה התחתונה שלו היא שמדובר בענף לא תחרותי ומאוד ריכוזי – ארבעה יבואנים גדולים מייבאים 67% מהרכבים בישראל. בניתוח של מבקר המדינה נמצא כי למרות ירידות גדולות בעלויות של היבואנים (בפרט בגלל התחזקות השקל), מחירי הרכבים המשיכו לעלות, כך שכלל הרווח העודף – כ-800-600 מיליון ₪ בשנה – נשמר אצל היבואנים ולא התבטא בירידת מחירים. שימור הרווח העודף שנוצר מירידה בעלויות – סימן מובהק לשוק עם חסמי כניסה ותחרות ירודה.
מה הקשר לרכב החשמלי? הכלי העיקרי של המדינה לתמרץ רכב חשמלי הוא בהטבת מס, כאשר הרכב החשמלי משלם (עד סכום מסוים) מס רכישה של 10% בלבד לעומת 83% לרכב רגיל. אלא שהחשש הוא שבמצב כאמור של היעדר תחרות – הדבר לא יתורגם לירידת מחירים, אלא פשוט לרווח גבוה יותר עבור היבואנים. אנחנו בשיח עם גורמים שונים בממשלה לגבי כלים שאפשר להפעיל כדי להגדיל את היצע הרכבים החשמליים ולהוריד מחירים (גם אם היבואנים לא אוהבים את הרעיון).
קראו עוד: מתווה המיסוי של רכבים חשמלייםכתבתו של גיא רולניק על הריכוזיות בענף הרכב.

בשבוע שעבר רצינו לדעת האם אתם/ן מקפידים/ות על חיסכון בחשמל (קניית מכשירי חשמל חסכוניים, סגירת מכשירי חשמל ותאורה ביציאה מהבית ועוד), ו-88% השיבו בחיוב

השבוע נשמח לדעת מה התכניות שלכם/ן לפסח?  
א. לטייל בארץ      ב. לטוס לחו"ל      ג. לעבוד כרגיל      ד. להישאר בבית