fbpx

מה קרה השבוע? יזמנו הצ"ח המחייבת לוביסטים לפעול בשקיפות גם בעבודתם מול משרדי הממשלה; ממשיכים להיאבק בהיעדר התחרות בשוק הרכב; נפגשים בכנס הון-שלטון-צרכנות שלנו; בולמים את צבירת הכוח של קשת; מונעים משופרסל להשתלט על השוק; ועוד.

שקיפות בעבודת הלוביסטים גם מול משרדי הממשלה
השבוע הגישו חברי הכנסת גלעד קריב, ולדימיר בליאק וענבר בזק הצעת חוק שיזמנו, שמרחיבה את חובות השקיפות בעבודת הלוביסטים שחלות היום רק בכנסת, כך שהן יחולו גם לגבי עבודתם מול הממשלה, ותחייב אותם להירשם, לענוד תג ולהצהיר את מי מייצגים.


נאבקים בהיעדר התחרות בשוק הרכב
בדיון בוועדת הכלכלה, הבהרנו לחברי הכנסת שהטבת המס שהמדינה העניקה לרכבים חשמליים לא מגולגלת לצרכן, להיפך – יבואני הרכב מעלים את המחירים של הרכבים החשמליים כדי לא לאבד את הרווחים הנאים מהרכבים המזהמים. הסברנו לחברי הכנסת שעד שלא יתייחסו להיעדר התחרות בשוק הרכב, לא ניתן יהיה להביא בשורה אמיתית לצרכנים. צפו בקטע מהדיון >>

עזרו לנו לגדול ולהשפיע
   

כנס הון-שלטון-צרכנות קורה היום!
🔸 נסכם את מרד הפסטה עם איש התקשורת ומנחה תכנית 'הצינור', גיא לרר.
🔸 נשוחח עם יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ אלכס קושניר על רפורמות לצמצום יוקר המחיה
🔸 פאנל הון-שלטון-צרכנות בהשתתפות: עו"ד דרור שטרום, ראש המכון הישראלי לתכנון כלכלי | עו"ד יעל שיינין, יועמ"שית רשות התחרות | ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים.
ועוד שלל הפתעות נוספות!

מי שלא הספיק/ה לשריין מקום, דאגנו גם לכם/ן – שידור הלייב של הכנס יתחיל בשעה 11:15 בפלטפורמות: טוויטר | פייסבוק | יוטיוב >>

רשות התחרות משנה כיוון?
שופרסל נהייתה כ״כ דומיננטית כי עד עכשיו כל בקשותיה לפתיחת סניפים גדולים נוספים באזורים שבהם היא ריכוזית אושרו. לאחרונה, המאמצים שלנו נשאו פרי ומסתמן שרשות התחרות תפסיק לשמש כחותמת גומי לבקשות האלו. לפוסט המלא >>


פועלים לבלום את הגדלת הריכוזיות בתקשורת 
הגענו השבוע לשימוע ציבורי שערכה מועצת הכבלים והלוויין, שעסק בשאלה האם להמליץ לאשר את פעילותו של מיזם הסטרימינג החדש של קשת-RGE והסברנו שהמהלך יאפשר לקשת להגדיל את מנוף הלחץ ויכולת ההשפעה שלה על מקבלי ההחלטות ועל דעת הקהל לטובת בעלי השליטה בה. לפוסט המלא >>



מלכוד99 – פרק 40: רשויות מטרופוליניות
הרפורמה שאמורה לשנות את מצב התחב"צ בארץ, ולהסמיך את הרשויות המקומיות לתכנן קווי אוטובוס במקום משרדי הממשלה, נקראת ״רשויות תחבורה מטרופוליניות״. בפרק הקרוב נשוחח על החשיבות שלה כפתרון לבעיות רבות בתחבורה הציבורית; על מה קורה במדינות אחרות בעולם; ועל הסיבה שבגללה חייבים להעביר את הרפורמה הזו מהר ככל הניתן. להאזנה באתר | גוגל פודקאסט | ספוטיפיי | אפל פודקאסט >>


רפורמת הבנקאות הפתוחה יוצאת לדרך
אחרי 5.5 שנים של דחיות, ולאחר שסיכלנו את ניסיונות הבנקים להביא לעיכובים נוספים, השבוע נכנסה לתוקף הרפורמה שיאפשר להשוות מחירים של שירותים פיננסיים. הרפורמה תגביר את התחרות באופן שתאפשר כניסה של חברות הפינטק שיכולות להביא לשינוי אמיתי בשוק הבנקאות ולהביא להורדת מחירים ושיפור השירות לציבור.

כדי להמשיך לגדול ולהתחזק, אנחנו צריכים אתכן/ם. הזמינו אותנו להרצות אצלכם/ן בחצר, במשרד או אצל ההורים, ואנחנו נספר לחברים ומשפחה על איך הדברים באמת עובדים בכנסת ובממשלה, ואיך אפשר להשפיע. להזמנת הרצאה >>

הפעם בפינת המחקר ננסה להסביר (וזה לא פשוט) את סוגיית הטבות המס של רכבים חשמליים:

רכב רגיל משלם סה"כ 100% מס: 17% מע"מ, ועוד 83% מס קנייה. לעומת זאת, רכב חשמלי משלם מס קנייה של 10% בלבד – אך גודל ההטבה (החיסכון) מוגבל ל-75,000 ₪. להמחשה, חשבו על הדוגמא ההיפותטית הבאה:

  • רכב א' הפועל על בנזין עולה לפני מס 100,000 ₪. קונה הרכב ישלם 17% מע"מ ועוד 83% מס קנייה, דהיינו 200 אלף ₪.
  • רכב ב' לעומת זאת הוא חשמלי מלא (בטריה, ללא בנזין כלל), שגם הוא עולה לפני מס 100,000 ₪. קונה הרכב ישלם 17% מע"מ ועוד 10% מס קנייה – סה"כ 127,000 ₪.
במקרה הזה ההטבה עומדת על 73 אלף ₪ (לעומת מצב בו היה משלם 83% מס קנייה) – מתחת לתקרת ההטבה של 75 אלף ₪ – ולכן זה אכן יהיה המחיר. אם מחיר הבסיס יהיה גבוה יותר בכמה אלפי שקלים, ההטבה תגיע לתקרה, ותיעצר.

אבל יש שתי בעיות עם החישוב:

  1. לפי מתווה המס הנוכחי, הטבת המס לרכב חשמלי צפויה לרדת בשנה הבאה, ומס הקנייה יעלה ל-20% במקום 10%. תקרת ההטבה תרד ל-60,000 ₪. לכן, ממש בימים אלו יש דיונים קדחתניים בכנסת ובממשלה לגבי הארכת ההטבה הזו.
  2. במציאות, רכב חשמלי בישראל יקר יותר מרכב בנזין – לצרכן.
בעקבות ניתוח שביצענו, שבוחן את המחירים לצרכן אל מול מחירים במדינות נבחרות באירופה, הגענו למסקנה שככל הנראה יבואני הרכב מקפיצים את מחיר הרכב החשמלי – ושומרים אצלם בכיס את הטבת המס. הדבר תואם את ממצאי דו"ח מבקר המדינה, לפיו יבואני הרכב שימרו לעצמם את הרווח העודף בשנים האחרונות מהירידה בעלויות בהן הם חבים (לדוגמא התחזקות השקל), ולא גלגלו את החיסכון לציבור.

בשבוע שעבר שאלנו איך תגיעו לכנס הון שלטון צרכנות שמתקיים היום, והתוצאות צמודות מתמיד – 54% מתכוונים להגיע בתחבורה ציבורית ו-46% ברכב הפרטי.

השבוע רצינו לדעת האם כבר פתחתם/ן את עונת הרחצה וביליתם/ן בים?