fbpx


מה קרה השבוע? נפגשים עם שר התקשורת בנושא השידור הציבורי; נלחמים בחיסיון על חברת קצא״א שאחראית למחדלים סביבתיים; נאבקים בלוביסטים ובבעלי האינטרסים על מחירי המזון; דנים עם סגן שר הבריאות על הרחבת הרפורמה בתמרוקים שתקל על כולנו; חושפים נתונים על מחירי רכבים חשמליים בישראל; מגיעים למפגשים ברחבי הארץ; ועוד

נפגשים עם שר התקשורת שלמה קרעי
לאחרונה פורסם על כוונת שר התקשורת הנכנס לסגור את תאגיד השידור הציבורי ולהפחית רגולציה בתחום השידורים, השבוע נפגשנו עמו כדי להציג בפניו את מבנה הבעלויות הבעייתי בכלי התקשורת הקיימים ואת התוצאה הישירה שלו – תקשורת שנשלטת בידי טייקונים ומקדמת את האינטרסים שלהם. 
שידור ציבורי ורגולציה איתנה בתחום החדשות הם הכרחיים כדי להבטיח שכלי התקשורת, וחברות החדשות בפרט, יקיימו את תכליתם – סיקור הגון, מהימן וכזה שאינו משרת את האינטרסים הכלכליים של בעלי השליטה.
בנוסף, ביקשנו מהשר למנוע את הארכות הזיכיון של תחנות הרדיו האזוריות, שאושרו במחטף ביום האחרון של הכנסת הקודמת, על אף התנגדותנו. מדובר בפטור ממכרז ל-4 שנים נוספות שניתן לכמה עסקנים וטייקונים ופוגע קשות בעצמאות התקשורת.
נמשיך להגן על התקשורת העצמאית בישראל בכל זירות המאבק, ולקדם ניתוק של קשרי הון-שלטון-עיתון.


דורשים שקיפות מלאה למניעת אסונות סביבתיים ע״י קצא״א
חברת קצא"א, מחברות האנרגיה המרכזיות במשק, שאחראית לכמה מהאסונות הסביבתיים הכי קשים שהיו פה בשנים האחרונות, היא גם החברה הממשלתית היחידה שעל הפעילות שלה מוטל חיסיון כמעט גורף שמגביל את יכולת הפיקוח הציבורי עליה. החיסיון אמור לפוג בקרוב, ועכשיו מוצע להאריך אותו ב-5 שנים נוספות, עד סוף שנת 2027. 
הגבנו להצעה וטענו שאסור שחברות ממשלתיות כל כך חשובות יתנהלו במחשכים. אנו פועלים לצמצום החיסיון של קצא״א, ונמשיך לפעול בנושא מול הכנסת והממשלה. לפוסט המלא>>>
 




מי מושך בחוטים כדי לשמור על מחירי המזון הגבוהים?
הדיון הראשון של ועדת הכלכלה עסק לשמחתנו ביוקר המחיה בתחום המזון. הממונה על התחרות הציגה נתונים המוכיחים שהריכוזיות בקרב חברות המזון גבוהה ביותר. מול לוביסטים רבים ונציגי התעשיה וחברות המזון שניסו להפריע ולהתפרץ לדבריה של מנכ״לית הלובי, עו״ד לינור דויטש, העברנו מסר ברור: עליית המחירים היא תוצאה ישירה של שוק ריכוזי ונעדר תחרות שהממשלה חייבת לטפל בו.


הרפורמה בתמרוקים – השלב הבא
השבוע נפגשנו עם סגן שר הבריאות החדש, ח"כ משה ארבל כדי לדון ביישום והרחבת הרפורמה שתקל על ייבוא תמרוקים, בתקווה להוזיל משמעותית את סל קניות הפארם של הצרכן הישראלי.
לציבור נמאס לשלם ביוקר על מוצרי פארם וטואלטיקה ללא סיבה מוצדקת, והפתרון לכך הוא הגברת התחרות באמצעות ייבוא. קראנו לסגן השר להפגין אומץ מול הלחצים הכבדים של היבואנים הבלעדיים, לקדם ולהרחיב את הרפורמה בייבוא תמרוקים.




איך יבואני הרכב עושים עלינו קופה?
ב-1 בינואר הופחתה הטבת המס למכוניות חשמליות, שכעת מושת עליהן מס קנייה של 20%. ישנם יבואני רכב שהקפיצו את המחיר בהרבה יותר מעליית המס. לדוגמה, מיני קופר חשמלית שנמכרה בדצמבר ב-201,000 ש“ח, נמכרת כיום ב-255 אלף, לעומת כ-144,000 באיטליה. למה? כי הם יכולים. אחת הבעיות בהטבת המס היא ששוק הרכב הוא ריכוזי, ולכן ככל הנראה חלק ניכר מההטבה עובר הישר לשורת הרווח של היבואן. דוגמה ונתונים בשרשור>>>


רוצה להכיר מקרוב מה קורה במסדרונות הכנסת והממשלה?
צוות הלוביסטים הציבוריים שלנו בסבב מפגשים על איך באמת מתקבלות ההחלטות שמשפיעות על החיים של כולנו, וכיצד את/ה יכול/ה להשפיע!
בלחיצה על הלינקים, ניתן להרשם למפגשים הקרובים:
31.1 במרכז הצעירים, קריית ביאליק
16.2 ביישוב מתן
16.2 בקיבוץ להב

בעניין שנגיע אליך? אפשרי בלחיצת כפתור!


ניתוח השפעת מיסוי ירוק ברכבים על פליטות מזהמים
הפעם בפינת המחקר נציג סיכום מחקר של קבוצת חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון שפורסם כמאמר בשנה שעברה בו נותחה מדיניות הממשלה המשתמשת במנגנון מיסוי לעידוד רכבים שמזהמים פחות.
המסגרת של המדיניות היא יעדי האו"ם לקיימות (SDGs), במסגרתם יש מטרה להפחית פליטות באמצעות התייעלות אנרגטית בכלל, ובתחבורה בפרט. בבסיס הטיעון של החוקרים עומדת תופעת ה"Rebound" של התייעלות: כאשר מערכת מתייעלת, היא נהיית זולה יותר, ואז השימוש בה עולה. במקרה של רכבים, רכב שמזהם פחות צורך פחות דלק, מה שמוביל לעלייה בכמות הנסיעות. כך, היתרון הסביבתי פוחת, ויש החמרה בפרמטרים שאינם סביבתיים (גודש; תאונות ועוד). החוקרים בחנו את ההשפעה של תכנית המיסוי הירוק שהחלה ב-2009 ולמעשה יצרה מיסוי דיפרנציאלי של רכבים לפי מידת הזיהום שיצרו.
המס הוביל לשינוי הרכב הרכבים בישראל, ובפרט הגדלת החלק של רכבי מיני ו-SUV, שהיו יעילים יותר וכך זכו למס מופחת. החוקרים הגיעו למסקנה מטרידה: האפקט של הגברת הנסיעה גבר על ההתייעלות, ובפועל הפליטות המזהמות עלו.
בלובי 99 אנו תומכים בחשמול התחבורה, כדי להפחית את זיהום האוויר. אך המחקר הזה מחזק את עמדתנו שהדבר הכי חשוב הוא להפחית את התלות ברכב הפרטי ולחזק את התחבורה הציבורית. להרחבה: כתבה אודות המחקר ב'הארץ'.


בסקר של השבוע שעבר שאלנו האם כבר היית חולה החורף.
41% ענו שכן, ו-59% ענו שלא. רפואה שלמה לכולם/ן 🙂

השבוע בסקר השבועי שלנו, רצינו לשאול…

מהו המרק המועדף עליך?
א – כתום | ב – מינסטרונה | ג – עדשים | ד – טיפוס של סלטים