הניצחונות וההישגים הרבים שהצלחנו להביא לציבור הרחב מאז הקמת המיזם הם בזכות הציבור.
כל הנושאים בהם אנחנו מטפלים הוצעו ונבחרו בהצבעות דמוקרטיות על ידי חברי וחברות הלובי ובזכות המעורבות שלהם, ודמי החברות שלהם שממנים את הפעילות
שלנו מהשקל הראשון ועד האחרון.
הון-שלטון
סיכלנו מינויים שמשקפים את תופעת ״הדלת המסתובבת״ בין שירות המדינה למגזר הפרטי, למשל מינויו של סגן הממונה על אגף התקציבים במשרד האוצר, שביקש לשמש כמנכ״ל חברת הגז ישראמקו.
סייענו להעביר חוק שמחזק את רשות התחרות מול התאגידים והמונופולים הגדולים.
הובלנו את המאבק הציבורי לדחיית הסדר החוב המוצע של אליעזר פישמן, ולהקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא ההלוואות חסרות האחריות שנתנו הבנקים לאילי הון.
פרשת העלמות המס של בנק הפועלים: הגשנו נגד בנק הפועלים בשם בעל מניות, התנגדות לתנאי הסדר הפשרה בתביעה שהוגשה נגד מנהלי הבנק בפרשת העלמות המס, והיועצת המשפטית לממשלה תמכה בקריאתנו לחייב אותם באחריות אישית.
העברנו את הפיקוח על מתווה ההפרטה של דואר ישראל לידי ועדת הכספים של הכנסת, כדי לוודא שהדואר לא יימכר ב״מכירת חיסול״ לקונה פרטי.
מנענו מחברת לובי אחת לייצג גם את חברת החשמל וגם חברת גז, בהיותן משני צידי המתרס במשא ומתן על מחיר הגז. הון שלטון עיתון
הצלחנו לבלום ניסיון של משרד התקשורת להסיט תקציב של תאגיד השידור הציבורי לטובת הערוצים המסחריים הנשלטים על ידי אילי ההון.
הצלחנו להכניס סעיפים חשובים בטיוטת הצעת חוק בתחום השידורים, כך שלאילי הון יהיה קשה יותר לעמוד בתנאי ההחזקה בחברות חדשות.
הצלחנו להכניס לאישור שהוענק למיזם הסטרימינג החדש של גוף התקשורת המונופוליסטי ״קשת״ ו-RGE תנאים מגבילים, שיצמצמו את הפגיעה בתחרות.
הון שלטון
בנקאות
סייענו להעביר רפורמה בתחום הבנקאות, שנועדה להקל על הקמת בנקים חדשים, והכנסנו לתוכה סעיפים רבים המקדמים את האינטרס הציבורי על פני האינטרסים של הבנקים.
סייענו להעביר חוק שמחייב את הבנקים לדווח לנו בכל חודש ב-סמס על סכום הריביות, לצד סכום העמלות ששילמנו באותו החודש.
הממונה על התחרות פתחה בהליך של הכרזה על הבנקים הגדולים כקבוצת ריכוז, לאחר שנים שבהן אנחנו מקדמים את הנושא, מה שיאפשר לתת להם הוראות שימנעו פגיעה בתחרות.
סייענו לקדם את הרפורמה למעבר בנק בלחיצת כפתור, שאמורה להגביר את התחרות בין הבנקים, ולגרום להם להציע לנו תנאים טובים יותר.
סייענו להעביר את חוק ״הזאפ הבנקאי״ במסגרת רפורמת "הבנקאות הפתוחה", שיאפשר להשוות בקלות בין ההצעות השונות של הבנקים ושל גופים פיננסים נוספים.
נכנס לתוקף חוק שיזמנו וקידמנו המחייב את הבנק לעדכן את הלקוחות בדרך האפקטיבית ביותר על כך שהם עומדים לשלם יותר על שירותים בנקאיים שעד היום קיבלו בחינם או במחיר מופחת, כחלק מהטבה.
קדמנו הסדרה שתחייב את הבנקים להציג ללקוחות טבלת השוואה בין ריבית המוצעת על הפיקדונות לבין הריבית בקרנות הכספיות.
דחפנו להקמת ועדת בין משרדית לבדיקת עמלות המסחר בניירות ערך.
קדמנו חקיקה שתחייב את הבנקים להודיע ללקוחות שלהם יתרה חיובית בעו"ש על כך שיש באפשרותם לקבל תשואה גבוה יותר על כספם באמצעות הפקדה בפיקדונות או השקעה בקרנות כספיות.
בנקאות
צרכנות
הובלנו יחד עם תוכנית הטלוויזיה ״הצינור״ את ״מרד הפסטה״ ו״מרד הטונה״, שהעלו לשיח הציבורי והתקשורתי את יוקר המחיה והריכוזיות שבשוק המזון, והובילו לדחיית העלאות המחירים הגדולות שתכננו חברות המזון.
לקחנו חלק ברפורמה שתקפיא את ״חגיגת המיזוגים״ של חברות המזון הגדולות, שרכשו עוד ועוד חברות וכך הקטינו את התחרות בשוק.
בזכות פעילותנו הכיר בנו משרד המשפטים בתור ארגון צרכנים יציג, וזה יאפשר לנו לקדם את האינטרס הציבורי בערוצים נוספים.
שר המשפטים בחר בנו בתור ארגון הצרכנים שיכהן בשולחן ההכרעה בבית הדין לחוזים אחידים (בית דין שבסמכותו לבטל ולשנות סעיפים בחוזים כאלה הפוגעים בציבור הצרכנים).
בעקבות פעילותנו מול רשות התחרות החלה הרשות להתנגד לבקשותיה של רשת שופרסל לפתוח סניפים גדולים נוספים באזורים שבהם היא ריכוזית, ובכך לעצור את המשך השתלטותה על השוק.
הצלחנו להגן על הצרכנים ולמנוע פטור מרישוי שיחייב את חברות תווי הקנייה (שופרסל, BuyMe ועוד) לשמור את הכספים שהן מקבלות עבור התווים בחשבון ייעודי, ולא להשתמש בהם כאשראי חינמי עבור החברה.
צרכנות
פנסיה וביטוח
הובלנו להפחתת דמי הניהול המרביים לפנסיונרים ל-0.3% במקום 0.5% - חיסכון של 2.6 מיליארד ש״ח לציבור בחמש השנים הקרובות.
הצלחנו לחייב את קרנות הפנסיה וחברות הביטוח לשקף את דמי הניהול הסמויים שהם גובים מאיתנו (בהיקף 2 מיליארד ש”ח בשנה). מעכשיו יוצגו דמי הניהול בתור סכום אחיד וקל להשוואה.
הסרנו את המגבלה החוקית מהשקעת ההפקדות העתידיות בתוכנית הממשלתית "חיסכון לכל לילד" בקופת גמל להשקעה, המעניקה תשואה גבוהה יותר בטווח הארוך, לעומת המשך הפקדת הכספים בפיקדון בנקאי, שמשלם ריבית אפסית. זאת בהמשך להישג שלנו בעבר, במסגרתו הבאנו לשינוי ברירת המחדל בתוכנית, מהפקדה בפיקדון בנקאי להשקעה בקופת גמל, ברמת סיכון שתואמת את משך ההשקעה (18 שנה) ושלכן תניב תשואה הרבה יותר גבוהה לילדי המדינה.
הבאנו לביטול העסקה לפיה בעלי השליטה בחברת ״כנפיים״ התכוונו להעביר מיליונים לבנם על חשבון הציבור.
עצרנו את העלאת דמי הניהול בפנסיה לשיעורם המרבי כלפי מאות אלפי ישראלים שפוטרו או שהוצאו לחל״ת בתקופת מגפת הקורונה.
הבאנו לקביעת נורמות התנהגות בשוק ההון ששמו סוף לתופעה שבה דירקטורים בחברות ציבוריות אישרו שכר מופקע למנכ"לים, ללא תלות בביצועים, למרות ההתנגדות של בעלי המניות, תוך שימוש במנגנון שנקרא 'אובר-רולינג'.
הובלנו הגבלת שיווק ביטוח מנהלים בדמי ניהול גבוהים לבעלי שכר נמוך.
קידמנו רפורמה לפתרון בעיית הכפל ביטוחי.
פנסיה וביטוח
משאבי טבע
סייענו להעביר את התיקון ל"חוק מיסוי משאבי טבע" בנוגע לים המלח (לפי מסקנות "ועדת ששינסקי 2"), שנועד להגדיל את המיסים שמשלמת כי"ל.
סייענו להעביר את החוק שמחייב את חברות הגז וכי״ל לשלם מיידית מס על רווחיהן מאוצרות הטבע, וזאת טרם שנפתח הליך משפטי.
ניצחנו את תשובה ומונופול הגז בבית המשפט: אחרי שלוש שנים של הליך משפטי, בית הדין לתחרות קיבל את עמדתנו וקבע, שהתנאים שנקבעו בין ישראל ומצרים בעניין רכישת צינור הגז בידי מונופול הגז של תשובה אינם עומדים בדרישה להגנת התחרות.
צוות בראשות מנכ״ל משרד האנרגיה קיבל את עמדתנו, לפיה אין להעניק הטבות מס לחברות הגז שכבר שותפות במאגר גז גדול.
לאחר שחשפנו שבניגוד לחוק אין במועצת הגז נציגי ציבור, הגשנו עתירה בדרישה למנות נציגי הציבור, והודות לכך מונתה נציגת ציבור למועצה.
ועדת הריכוזיות קיבלה את דרישתנו שלא להעניק למונופול הגז דלק־שברון רישיון לחפש גז במאגר נוסף.
בעקבות הלחצים שהפעלנו, הבקשה לייצוא גז ממאגר לוויתן אושרה רק בחלקה, והשגנו 4 שנים נוספות של עצמאות אנרגטית.
משאבי טבע
תחבורה ציבורית
בזכות לחץ שהפעלנו הרשות לתחבורה ציבורית קיבלה מעמד של יחידת סמך, דבר שמאפשר לה יותר עצמאות ומקטין ניגודי אינטרסים בתוך משרד התחבורה.
משרד התחבורה אימץ את עמדתנו לפיה אין לאשר חלוקת דיבידנד בהיקף של חצי מיליארד ש"ח לאגד, כל עוד לא מבוצעות השקעות מספקות בשיפור השירות. בעקבות ההתנגדות, הוחלט לצמצם את הדיבידנד בכ-30%.
רשות התחבורה הציבורית שיפרה את סדרי העדיפויות במכרזים של חברות האוטובוסים בעקבות בקשה שלנו, ומשנה את מאזן התמריצים של המפעילות כך שהם לא יתבססו על כמות הקילומטר שנוסע האוטובוס בלבד אלא גם על כמות הנוסעים, מה שיתמרץ את החברות להגיע בזמן, לשפר את השירות ולא לדלג על תחנות.
הודות להצעת חוק שהגשנו לקביעת תקן ראוי לתחנות אוטובוס, העביר משרד התחבורה עשרות מיליוני ש”ח להקמת סככות בכל תחנות האוטובוס ברחבי הארץ.
נכנסו לשימוש האפליקציות החדשות לתשלום בתחבורה ציבורית, למרות הלחצים שהפעילו הלוביסטים של ״רב-קו״.
אומצה ״עסקת החבילה״ שקידמנו, שבה תינתן תוספת של מיליארדי ש”ח לתקציב התחבורה הציבורית תמורת הטלת ״אגרת גודש״ לשם הפחתת הפקקים בגוש דן, וזאת החל מ-2024.
תחבורה ציבורית
שקיפות
הצלחנו להעביר חוק המטיל נורמות שקיפות מחמירות על הלוביסטים ומחייב אותם, בין היתר, להירשם בפרוטוקול של כל דיון בוועדות הכנסת, ולהצהיר איזו חברה הם מייצגים.
גרמנו למשרדי ממשלה חשובים, כמו משרד האוצר, משרד המשפטים והמשרד להגנת הסביבה, לפרסם נהלים שמסדירים את הקשרים שיש לעובדי המשרד עם לוביסטים.
העברנו את חוק הפקסים, שמחייב משרדי ממשלה וגופים ציבוריים לתקשר איתנו בדואר אלקטרוני (מייל) ולא בפקס(!), ולפרסם טלפונים וכתובות דואר אלקטרוני של היחידות השונות.
נחתמו תקנות שמחייבות עמותות לדיווח ושקיפות, תקנות שבהן תמכנו כבר ב-2019.
צמצמנו את היכולת של התאגידים הגדולים להשפיע בסתר על הליכי חקיקה, כך שאפשר יהיה להגיש באתר הממשלתי המתאים בקשת מידע לפי חוק חופש המידע בעניין כל התגובות שהתקבלו להצעות חוק.
מנענו ניסיון לפגוע בחוק חופש המידע עקב המלחמה, שיכול היה לאפשר לרשויות המדינה להתנהל במחשכים, באמצעות הארכת המועדים שבהם יש לתת מענה לפי החוק, בשיתוף ארגונים נוספים.
הצעה שלנו נוספה בסעיף לחוק שמאריך מועדים לקבלת החלטות שלטוניות שונות עקב מלחמת 'חרבות ברזל', לפיו הוא מחייב את משרדי הממשלה לפרסם את ההשלכות של החוק, כדי שהאזרח הפשוט יוכל להבין מה חל עליו.
שקיפות
סביבה
אחרי עשרות שנים שבהן חברת קצא״א המזהמת פעלה במחשכים, הצלחנו לצמצם את הארכת החיסיון שחל על פעילותה מחמש שנים לשנה בלבד, שבמהלכה יתקיים דיון מעמיק על צמצום החיסיון.
הבאנו לכך שכי״ל תעמיד ערבות בנקאית על סך עשרות מליוני ש"ח, שאינה מוגבלת בזמן, לטיפול בזיהום הסביבתי האדיר שגורמים מפעלי הפוספטים, כך שעלות השיקום הסביבתי לא תהיה על חשבון הקופה הציבורית.
קידום אנרגיות מתחדשות על פני גז: הצלחנו להוסיף להחלטת הממשלה בנושא יעד ביניים, שיתמרץ את הממשלה להתקדם כראוי כבר בשנים הקרובות, ולא להמתין עד הרגע האחרון.
קידמנו מול רשות ניירות ערך נוהל שמחייב חברות ציבוריות לדווח על הפעילות הסביבתית שלהן, כדי שהמשקיעים המעוניינים בכך יוכלו לחדול לממן את החברות המזהמות.
בעקבות פעילות אינטנסיבית מול הצוות הממשלתי לעניין זיכיון ים המלח, הוכנסו המלצותינו להגדלת חלק המדינה ברווחים, הגברת ההגנות הסביבתיות והשקיפות.
סביבה
מונופולים ביבוא
פתחנו את השוק לתחרות: דחפנו וסייענו להעביר את הרפורמה, שביטלה תקנים ישראליים ייחודיים במאות מוצרים, ובכך הקלה על הייבוא שלהם.
הצלחנו לעצור את הביטול של הפטור ממע״מ על הזמנת חבילות מחו״ל ששוויין עד 75$.
הצעת החוק שדחפנו וקידמנו, שאוסרת על יבואנים בלעדיים לפגוע ביבוא מקביל, עברה בקריאה ראשונה.
הצלחנו להביא לביטול הדרגתי של כ-90% מהתקנים הייחודיים לישראל במוצרי מזון בסיסיים, דבר שיאפשר לייבא מוצרים אלו מחו"ל במחירים זולים.
סיכלנו את הניסיונות של היבואנים הבלעדיים לדחות את כניסתה לתוקף של הרפורמה שמאפשרת לייבא ביבוא מקביל תמרוקים נוספים (כמו שמפו, מרכך וקרם גוף), פעולה שתוביל להוזלת המחירים.
מונופולים בייבוא
רשויות מקומיות
חשפנו יחד עם גוף התקשורת ״שקוף״, שעשרות רשויות מקומיות מקבלות תרומות מתאגידים, ביניהם חברות מזהמות שפועלות בשטח הרשות או בסמוך לו, וזאת ללא שקיפות ובניגוד לחוזר מנכ״ל משרד הפנים.
רשויות מקומיות
הארגון היחיד שמקדם את האינטרס למען הציבור הרחב!
לובי 99 הוא הארגון היחיד שפועל רק על סמך דמי החבר שלכם. כל סכום משמעותי! הצטרפו ל- 17,200 חברי וחברות לובי, תומכים קבועים בפעילותנו.