אחרי חבלי לידה קשים, סוף סוף נולד בנק חדש בישראל

חברות וחברים, ככה נראית היסטוריה. כבר 50 שנה שלא קם בנק חדש בישראל, עד היום. שוק הבנקאות בישראל הוא מהריכוזיים והלא תחרותיים בעולם (60% מהשוק נשלט על ידי שני בנקים – פועלים ולאומי).

לפני כ-4 שנים חברי הלובי בחרו את הרפורמה בבנקים כאחד משלושת הנושאים הראשונים איתם יצא הלובי לדרך. ממש במקביל הוקמה "ועדת שטרום" ולאחר עבודה אינטנסיבית ומאבקים רבים שלנו המלצות הוועדה הפכו לחקיקה ולמה שכולם מכירים כ"רפורמה בבנקים".

למי מכם שלא היה או הספיק לשכוח, הדיונים על הרפורמה החלו בכנסת כשלינור, הלוביסטית הציבורית הראשונה, הייתה 8 ימים אחרי לידה (בתמונה למטה). מאחר והיא הייתה אז הלוביסטית היחידה במיזם, ובכל דיון נכחו כ-50 (!) לוביסטים ונציגים של הבנקים שעשו הכל כדי להכשיל ולהחליש את החקיקה, היא עלתה לכנסת יחד עם איתמר התינוק כדי לעמוד מולם למען הציבור. עד שאיתמר הגיע לגיל 3 חודשים הוא הספיק להיות עשרות רבות של פעמים בכנסת, במשרד האוצר, ברשות ההגבלים, ואיפה לא.

אבל כמובן שזה לא הסתיים שם. מאז שעברה הרפורמה בינואר 2017, הבנקים הגדולים יחד עם הלוביסטים שלהם עושים הכל כדי להכשיל את הרפורמה ואנחנו נאבקים ללא הפסקה על יישומה.

מאבקים ארוכי טווח הם מאוד לא "סקסיים", קל לאבד את הקשב כשלא תמיד רואים תוצאות מיידיות. אבל שינויים גדולים באמת הם לא 'זבנג וגמרנו'. והנה היום אנחנו רואים פרי אמיתי בעמלנו, בנק חדש נולד בישראל.

בנק חדש ודיגיטלי יכול לעשות לשוק הבנקאות את מה שעשתה "גולן טלקום" לשוק הסלולר.

אז כמובן שטרם נגמר – צריך עוד לדאוג ליישום של עוד כמה סעיפים בחוק שלא מיושמים מספיק מהר, אבל אנחנו לגמרי בדרך הנכונה.

וצריך להזכיר גם את הפוליטיקאים שהעזו לצאת ולשנות: כל הכבוד למשה כחלון שר האוצר ולאלי כהן שר הכלכלה (שאז עמד בראש ועדת הרפורמות והוביל את החקיקה).

בקיצור, לכבוד השנה החדשה קיבלנו התחלה חדשה להתגאות בה. איזה כיף.

הצטרפו עכשיו ללובי הציבורי שמביא תוצאות בשטח – https://t.ly/dw89L

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן