איך תרומות של חברות גדולות יכולות להיות שוחד פוליטי במסווה של פילנתרופיה?

לפני כשלוש שנים שונו תקנות העמותות כך שחובת העמותה לדווח על תרומה חלה מסכומים של 100,000 ש"ח ומעלה במקום 20,000 ש"ח כפי שהיה קודם. התרומות לרוב מדווחות בכתב יד ואינן מפורסמות באתר האינטרנט, וקשה מאוד לאתר אותן. באופן הזה כמעט בלתי אפשרי לעקוב אחר השימוש שעושות חברות גדולות בכספי התרומה לעמותות, בניסיון להשפיע על קובעי המדיניות, כך שיקבלו את ההחלטה שנוחה לחברה התורמת. זהו כר פורה לשחיתות, על חשבון הציבור כמובן, שגם מסבסד את התרומה שפטורה ממס.

לא מדובר במצב היפותטי. ממש לאחרונה התפוצה פרשת שחיתות עצומה במסגרתה, על פי החשד, חברת תנובה "תרמה" כספים לעמותה המקורבת לחסידות גור, עליה נמנים שר הבריאות דאז, ח"כ יעקב ליצמן, ויועצו הקרוב מוטי בבצ'יק, בתיווכם של לוביסטים – במטרה להוביל להסרת סימון המזון המזיק (המדבקות האדומות) ממוצריה, ניסיון שבמקרה זה לא צלח. במקרה של תנובה למשל התרומות שהתפרסמו בעקבות חקירת המשטרה נמוכות מ- 100,000 ש"ח.

לכן פנינו למשרד המשפטים ולרשם העמותות וביקשנו לתקן את החוק ולשים חוצץ בקשר הקרוב מדי בין ההון לשלטון. דרשנו שיחייבו גילוי של כל תרומה מעל 20,000 ₪ מחברה לעמותה, ושהתרומות יהיו שקופות וידווחו באופן ברור באתר משרד המשפטים. רק אם הציבור יוכל לעקוב אחרי זרימת הכספים בין התאגידים לעמותות – ניתן יהיה לוודא שהכספים הללו לא משמשים לשוחד פוליטי, ושמדובר בתרומות אמת.

רוצים לסייע לנו להיאבק בשחיתות ובקשרי ההון-שלטון? הצטרפו ללובי הציבורי: https://bit.ly/3wDkPoY

#הוןשלטון

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן