אסור להחזיר את הבנקים הגדולים לנהל לציבור את הפנסיה

במשרד האוצר החליטו שצריך להכניס תחרות לענף סוכני הביטוח, לשם כך הכניס תיקון קטן במסגרת חוק ההסדרים, שיובא לדיון בכנסת בחודשים הקרובים, ויתיר לבנקים לתת ייעוץ פנסיוני "מחוץ לכותלי הסניף" . המשמעות של הסעיף הקטן הזה – גדולה. ביטול המגבלה על הבנקים, גופים פיננסיים חזקים, יכולה לייצר בקלות מציאות הפוכה בה הם חוזרים לשלוט בענף.
קצת היסטוריה: בעבר, הבנקים ניהלו את כספי החיסכון הפנסיוני של הציבור. לפני 15 שנה, קמה ועדה מקצועית שהחליטה שלטובת הציבור צריך להגביר את התחרות ולהפחית את הריכוזיות, ולכן הוציאה מידי הבנקים את תחום ניהול הפנסיה והעבירה לידי חברות הביטוח. בשביל לא לקחת מהבנקים את כל השמנת, החוק בכל זאת אפשר להם לעסוק בייעוץ פנסיוני, אבל רק בתוך הסניף.
הסעיף שהוכנס כעת לחוק ההסדרים, אמור לאפשר לבנקים לתת ייעוץ פנסיוני בעיקר באמצעים דיגיטליים. על פניו, זה נשמע מעולה. כניסה של שחקנים נוספים לתחום הייעוץ הפנסיוני תציב אלטרנטיבה מול סוכני הביטוח, תכניס דיגיטציה לענף המנומנם הזה והציבור ירוויח.
אבל כניסה של שחקנים חזקים כמו הבנקים הגדולים, בעלי התשתיות המבוססות, שיאפשרו להם לשווק לנו קרנות פנסיה על פי האינטרס העסקי שלהם, לתוך שוק שאין בו מתחרים ראויים שיעמדו מולם, תקל עליהם להשתלט על השוק ולמנוע כניסה עתידית של מתחרים. כך למעשה אנחנו מונעים כל פוטנציאל לתחרות שממנה ירוויח הציבור.
כדי שנוכל לקבל ייעוץ פנסיוני אובייקטיבי, אנחנו חושבים שצריך להיות מגוון גופים שפועלים בתחום, ולא רק הבנקים או רק סוכני הביטוח. פנינו לרשות שוק ההון בתגובה לתיקון המוצע, ודרשנו לעכב את כניסת הבנקים לתחום עד להתבססות של שחקנים נוספים בתחום, כמו חברות כרטיסי האשראי וחברות טכנולוגיה פיננסית (תהליך שאגב, מתחיל לקרות ממש בימים אלה).
רוצים לסייע לנו לשמור לכם על הפנסיה? הצטרפו ללובי 99:https://bit.ly/99hesdrimpens277

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן