בואו נדבר רגע על תקציב המדינה

למה כל כך חשוב להעביר אותו? ולמה למרות שאנחנו רק בחודש אוגוסט הממשלה כבר באיחור משמעותי להגשתו? לפי חוק היסוד, הממשלה חייבת כל שנה לקבוע את תקציב המדינה, ולוודא שהתקציב יעבור גם כחוק בכנסת.

בחוק התקציב נקבעים דברים כמו היקף הוצאות המדינה (מה שנקרא "מסגרת ההוצאה") ופירוט תוכן ההוצאה, כמו גם תחזית הכנסות המדינה, שכוללת כמה כסף המדינה צופה שהיא תכניס ממסים גיוסי חוב. הפער בין מסגרת ההוצאה ובין תחזית ההכנסות ממסים, הוא הגרעון הצפוי בשנת הכספים – ממש כמו משק בית שהוצאותיו גבוהות מהכנסותיו ונכנס ל״מינוס״. בנוסף לאלו, חוק התקציב כולל גם תוכנית כלכלית תלת-שנתית, שהיא הבסיס לחישוב ההוצאות העתידיות של הממשלה.

הדבר העיקרי שצריך לזכור: חוק התקציב הוא שקובע את סדר העדיפויות הממשלתי, מה שגבוה בסדר העדיפויות – מתוקצב, ומה שנמוך – נשאר בחוץ. ולכן, אם חוק התקציב לא עובר, המשמעות היא שהממשלה לא יודעת מה סדר העדיפויות שלה, ובמילים אחרות, היא מתברברת. וככה, פשוט אי אפשר לעבוד.

******

אחרי שדנו במהותו התקציב וחשיבותו, זהו בדיוק הזמן לדון באיחור הגדול בהכנתו. בחוק יסוד: משק המדינה נקבע שתקציב המדינה צריך להיות מונח על שולחן הכנסת לפחות חודשיים לפני תחילת שנת הכספים. כלומר, סוף אוקטובר זה המועד המאוחר ביותר בו החוק צריך כבר להיות כתוב ומוסכם על הממשלה. כדי להגיע לשם יש המון עבודה. ישנו החלטות גדולות שצריך לקבל כמו מסגרת התקציב וגובה הגרעון. יש מאבקים פוליטיים שצריך לנהל ולהכריע, כמו כמה תקציב יקבל כל משרד? איזה פרויקט ממשלתי ידורג גבוה יותר בסדר העדיפויות? ומלבד זאת, החוק מכיל אלפי סעיפים, שלוקח הרבה מאוד זמן לכתוב את כולם. כדי שבכלל אפשר יהיה להתחיל לעבוד על הפרטים הקטנים, חייבים קודם כל לדון ולקבל החלטות בממשלה על הפרטים הגדולים.

לוח הזמנים לתקופה הנוכחית לרוב נראה כך: במהלך חודש אוגוסט אגף התקציבים באוצר נמצא בשיא הפעילות שלו, ואחרי שהתקבלו ההחלטות הגדולות ביותר, יושבים באגף עם כל אחד מהשרים ומנכ"לי המשרדים, עם הצוותים המקצועיים במשרדים ועם האגפים האחרים במשרד האוצר, בונים את התקציב ומתחילים לנסח את החוק. בהמשך, החוק צריך לעבור גם את הלשכה המשפטית באוצר, ואת מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, לפני שהוא מונח על שולחן הכנסת. ואיפה אנחנו השנה? נכון לעכשיו טרם התחילה העבודה אפילו על ההחלטות הגדולות, לא כל שכן על ההחלטות הקטנות ועל ניסוח החוק.

**

עבודה יסודית ומקצועית על חוק התקציב בכל שנה היא קריטית לעבודת הממשלה. אך בתקופות סוערות, שבהן ישנם סיכונים גבוהים, ביטחוניים וכלכליים, קביעת סדר עדיפויות שמוכוון להתמודדות עם הסיכונים היא קריטית אף יותר. אם שר האוצר לא רוצה להביא אותנו לקריסה כלכלית, חברתית וביטחונית – הוא חייב לקדם בדחיפות את תחילת העבודה הרצינית על התקציב לשנה הבאה.

הצטרפו אלינו, לובי99, הארגון ששומר על הכסף שלכם

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן