בעקשנות, מצליחים לשנות את כללי המשחק בשוק

בשביל להצליח לייצר שוק תחרותי, פישוט והסרת חסמים של הייבוא לארץ הם תנאים חשובים, אבל ממש לא תנאים מספקים. במקביל חייבים לפעול גם ישירות נגד היבואנים הבלעדיים שמנסים לחסום מתחרים חדשים. אחרי שנים של עבודה מאומצת בתחום אנחנו סוף סוף מצליחים לייצר שינוי בשני התחומים במקביל, והרווח הוא כולו של הציבור.

לפני כמה שנים ניתנו לממונה על התחרות סמכויות זמניות נרחבות לפעול נגד הפעילות האנטי-תחרותית של ענקיות הייבוא כמו דיפלומט ושסטוביץ, ולהטיל עליהן מגבלות שיאפשרו גם למתחרים לפעול בשוק. לצערנו, למרות פניות חוזרות ונשנות מצידנו בשנים האחרונות, הממונה על התחרות כמעט ולא הפעילה את הסמכויות הללו, והמצב רק החמיר.

בקיץ האחרון כאשר תיקון החקיקה שהעניק לממונה סמכויות זמניות עמד לפוג, פנינו שוב לרשות התחרות והצענו לנסח הצעה חדשה ומפורטת שתיתן לממונה סמכויות קבועות ויותר כוללניות, "עם שיניים", על מנת שתהיה לה אפשרות אפקטיבית יותר לעסוק בנושא. גם אז בקושי היה עם מי לדבר.

אבל לאט לאט פעולות הלובינג שלנו, החל מהופעות בוועדות הכנסת, לפגישות עם נציגי הממשלה ועריכת מחקרי עומק, התחילו להניב פירות. לאחרונה, רשות התחרות אפילו פרסמה הצעת חוק חדשה אשר לראשונה מאמצת חלק גדול מן ההמלצות שלנו בנוגע למאבק ביבואנים המונופוליסטים. כך, רשות התחרות אימצה, בין היתר, את המלצותנו לאמץ הגדרה כוללנית ומדויקת של מה נחשבת לפעילות אנטי-תחרותית, ולעגן אפשרות להטלת קנס מנהלי על חברה שפועלת בכדי למנוע או לחסום ייבוא מקביל. גם כאשר אנחנו נתקלים בקירות, אנחנו מצליחים לעבור דרכם.

אנו מברכות על הצעת החוק החדשה של רשות התחרות, אך עדיין לא מסתפקות בכך. לכן ביקשנו להרחיב הגדרות מסויימות בחוק, כך שיכלול תחתיו יותר שחקנים בשוק שמתנהגים באופן מונופוליסטי. עוד דרשנו להפוך את התיקון הזמני לתיקון קבוע על מנת לאפשר לרשות התחרות לפעול באופן רציף ולאורך זמן.

אל תשבו בשקט כשיבואנים מונופוליסטים מנסים לעשוק אתכם – הצטרפו אלינו: https://lobby99.org.il/join

#הוןשלטוןייבוא


תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן