גם אם חוק הוא למטרה ראויה – צריך לבדוק האם לוביסטים מקדמים אותו לטובת חברה מסוימת

היום הובאו לוועדת הכלכלה תקנות שנועדו למטרה חשובה – כל רכב שמסיע ילדים עד גיל 5 יחויב להתקין מערכות למניעת שכחת ילדים ברכב החל מה-1.6.21. רובנו בצוות הלובי הורים לילדים קטנים ואין לנו ספק שהתקנות הללו נועדו להצלת חיים, אבל עדיין ביקשנו מחברי הכנסת לוודא שהמהלך הזה לא מקודם ביוזמת לוביסטים או יועיל לרווחיותה של חברה אחת בלבד.
החשש שלנו הוא לא ״באוויר״ – לפני כמה שנים תחקירנית של תכנית ״עובדה״ נכנסה לקורס לוביסטים עם מצלמה נסתרת, ותיעדה לוביסט בכיר בחברה מתרברב שהחוק שמחייב לשים אפוד זוהר ברכב עבר בזכות לוביסטים, שנשכרו על-ידי חברה בשם M3, שמייצרת אפודים זוהרים. לפי התחקיר, הלוביסטים לא הסתפקו בהעברת החוק אלא אף דאגו שחברת M3 תהיה הנהנית העיקרית ממנו – האפוד הזוהר היה מחויב לתקינה אירופאית, מה שסייע לפסול מתחרות רבות אחרות.
כדי למנוע מצב שגם ההסדר שנוגע למערכות למניעת שכחת ילדים ברכב נתפר למידותיה של חברה אחת, הלוביסטית הציבורית עו״ד נועה זלצמן ביקשה מחברי הכנסת לבדוק כמה חברות עומדות בתקן שנקבע למערכות כאלו וכמה חברות יוכלו לספק מערכות בהיקף כ״כ נרחב – למאות אלפי רכבים – בתוך פחות מחצי שנה?
משרד האוצר העריך שהמהלך הזה יטיל הוצאה של מאות מיליוני שקלים על הציבור, בעיקר על משפחות צעירות. לכן, צריך לוודא שניתן יהיה לרכוש את המערכות הללו מכמה שיותר חברות כדי שתהיה ביניהן תחרות והמחירים יהיו סבירים. בנוסף, משרד התחבורה ומכון התקנים צריכים לדווח לוועדה האם הם נפגשו עם נציגים של חברות מסוימות לפני התנעת המהלך הזה.
ייתכן כמובן שההליך היה ראוי, אבל בדיוק בשביל המקרים שבהם זה לא המצב – צריך לובי ציבורי. לא ניתן לחוק האפודים הזוהרים לחזור על עצמו.
הצטרפו אלינו עכשיו וסייעו לנו למנוע את החוקים הבאים שייטיבו עם חברות מסחריות: https://bit.ly/3oglsko

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן