האם החברות הממשלתיות יכולות לתפקד כשיד אחת קשורה מאחורי הגב?

מבקר המדינה קבע בשבוע שעבר שבחברות הממשלתיות חסרים כ-50% מהדירקטורים, וחברות ממשלתיות רבות, כולל חברות קריטיות כמו חברת החשמל, מתפקדות שנים מבלי שמונה יו"ר דירקטוריון קבוע. ואנחנו שואלים: האם ניתן לבחון את יעילותן ותפקודן של החברות האלו, כשהממשלות לדורותיהן מייבשות את המינויים בגלל כיפופי ידיים פוליטיים ומינוי מקורבים, כאילו מדובר במפעל ג'ובים?! הגענו לדיון בוועדת החוקה, וטענו שחייבים לפקח על הליך המינויים כתנאי מקדים לבחינת יעילותן של החברות. שמחים שוועדת החוקה החליטה לבחון את הנושא לעומק.
***
בשבוע שעבר השתתפנו בדיון שנולד מתוך הצעה של ח"כים להקים ועדה חיצונית שתפקיד לבחון את צמצום החברות הממשלתיות. אנחנו טענו שלא הגיוני לבחון את אופן תפקודן של החברות הללו ואת יעילותן, כשלא ממנים דירקטורים שאחראים לקבוע את מדיניות החברות, לפקח על הנהלות החברות ולהבטיח שימלאו את ייעודן.
נתנו כדוגמה את חברת החשמל, חברה חיונית בשגרה ואף יותר מכן בחירום, בה הדירקטוריון עומד על סף המינימום ואין יו"ר כבר שנתיים. חיזקה את הטיעון שלנו נציגת רשות החברות הממשלתיות, שטענה שב-30 חברות אין אפילו את מינימום הדירקטורים הנדרש בחוק.
לבסוף, הוועדה החליטה לאמץ את עמדתנו להוריד מסדר היום את הקמת הוועדה החיצונית. הוחלט לערוך פיקוח רוחבי ומעמיק על סוגיית תפקוד החברות הממשלתיות והרשות, בדגש על סוגיית המינויים.
אנו נמשיך לפעול ולעקוב כדי להבטיח שהחברות הממשלתיות יפעלו במינהל תקין, שהשרים ימנו בהן דירקטורים מקצועיים, כדי להבטיח שהשירות לאזרח וניהול נכסי המדינה יהיה על הצד הטוב ביותר.
**
תרמו סכום חודשי לבחירתכם או תרומה חד פעמית כדי לחזק את פעילות הלובי בפיקוח על זרועות השלטון,

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן