האם חברות הגז מגייסות מיליארדים מכספי הציבור על בסיס תחזיות מנופחות?

זה מה שכתב עלינו גיא רולניק בטור השבועי האחרון שלו ב״דה-מרקר״: ״בעוד בנק ישראל ומשרד האוצר נמנעו עד רגע זה מלספק תחזיות מעודכנות להפקת הגז והתמלוגים הצפויים ממנו, הגוף היחיד שמנסה לשפוך אור ולהעלות שאלות קשות הוא לובי 99 – הלובי הציבורי שממומן בהוראות קבע קטנות של 7,000 חברים״.
במה מדובר? כאשר חברה מפרסמת תחזיות, הגיוני שלעיתים יהיו טעויות, לפעמים כלפי מטה ולפעמים כלפי מעלה. אבל לפי המחקר שלנו, שבדק 28 תחזיות של חברות הגז מאז 2012, הטעויות הן תמיד כלפי מעלה – התחזיות תמיד מנופחות והערכות היתר יכולות להגיע אפילו ליותר מ-30%.
כאשר חברות הגז מנפחות את תחזית המכירות שלהן – כולנו מפסידים. על בסיס התחזיות שלהן, קרנות הפנסיה שלנו השקיעו בקרנות הגז, ולכן עכשיו כשיצחק תשובה מתקשה להחזיר את חובותיו – זה פוגע בכולנו.
אנחנו בשיח מתמשך עם הרשות לניירות ערך ורשויות נוספות כדי להפסיק את הביזיון הזה. לא יכול להיות שנותנים לחברות הגז יד חופשית לפרסם תחזיות בעייתיות בלשון המעטה, למרות שרואים שוב ושוב שהן מתנפצות אל מול המציאות.
רוצים דוגמאות להערכות היתר האלו? ב-2012 דלק קידוחים, זרוע הגז של יצחק תשובה, העריכה שההכנסות שלה ממכירת גז ב-2015 תהיינה 373 מיליון דולר. בפועל ההכנסות היו רק 247 מיליון, כלומר הייתה הערכת יתר של 33%. ב-2017, דלק העריכה שב-2019 המכירות תהיינה 552 מיליון דולר, ובפועל המכירות היו 453 מיליון – הערכת יתר של 18%.
בינתיים נראה שחברות הגז מנסות לשדר "עסקים כרגיל" ומעריכות שהן ימכרו כמויות עצומות של גז במחירים גבוהים. הן רק לא אומרות מי יקנה את כל הגז הזה. כעת, על בסיס התחזיות המנופחות, ״דלק קידוחים״ רוצה בימים אלה לגייס 2.5 מיליארד דולר. וכאן הציבור הולך לשלם: דרך תספורת ועוד תספורת לכספי הפנסיות של כולנו.
לכן דרשנו הרחבה משמעותית בשקיפות של חברות הגז. עכשיו הכדור במגרש של הרגולטור, שצריך להחליט האם הוא יעמוד לצד, או למול, מונופול הגז שבוזז את כספי הציבור.
רוצים שנמשיך לעמוד על המשמר כדי שטייקוני הגז לא ינצלו את חסכונותיכם? הצטרפו עכשיו וצרפו חברים ללובי 99: https://bit.ly/2CGdspN

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן