האם כספי הפנסיות שלנו מנוהלים כמו בחנות מכולת?

קרוב ל-2 טריליון ש"ח מכספי הציבור מנוהלים על ידי קרנות הפנסיה וחברות הביטוח. זהו סכום כמעט בלתי נתפס וגדול פי 4.5 מתקציב המדינה שמיועד להבטיח את עתידנו. היינו שמחים אילו האנשים שמנהלים כספי החיסכון שלנו היו פועלים אך ורק מתוך מחויבות לאינטרסים של ציבור החוסכים, בצורה מקצועית ועניינית. אך יותר ויותר מקרים מעידים על התנהלות שיותר מתאימה ל"חנות מכולת".
חברת "כלל ביטוח" מנהלת מעל 200 מיליארד שח מכספי הפנסיות של הציבור, אולם לפי מכתב שהוציא המנכ"ל שלה השבוע, עולה תמונה מדאיגה מאוד לגביי התנהלותה. סכסוך בין המנכ"ל ליו"ר דירקטוריון בחברה חושף ניסיונות, לכאורה, של הטייקון אלפרד אקירוב ושל איש העסקים אייל לפידות, להשפיע באופן פסול על הליך קבלת ההחלטות של ההנהלה – לאשר הטבה כספית לבנו של אקירוב ולהשתתף בעסקאות שמוביל אייל לפידות.
זהו רק חלקיק מהטלנובלה שמתנהלת שם, ואם לא היה מדובר בכספי החיסכון שלנו, אולי היינו משתעשעים או נהנים. אבל זה לא המצב. לשמחתנו הפעם הממונה על שוק ההון התערב במהרה בסכסוך ומינה בודק חיצוני, אבל המקרה של 'כלל' אינו היוצא מן הכלל, אלא חלק ממגמה רחבה בשוק הפנסיה והביטוח.
רק בשבוע שעבר היינו עדים לניסיון של המנהלים בקרן הפנסיה 'הפניקס' להציל את "בעל הבית" לשעבר, יצחק תשובה, מפשיטת רגל, באמצעות קניית החוב שלו תשובה מבנק לאומי. עסקה שהעמידה בסיכוון 100 מליון ₪ מכספי החוסכים. אנחנו הגבנו בפניה דחופה לממונה על שוק ההון שהתנגד בסופו של דבר לעיסקה.
כבר התערבנו במקרה של התנהלות לא תקינה גם של 'מגדל' ופעלנו כש'מנורה מבטחים' ניסו לתת הלוואת ענק ללא בטחונות לנוני מוזס לקניית מניות ב'ידיעות'.
אלה הם רק כמה דוגמאות בהן עסקנו במסגרת נושא פנסיה וביטוח אותו בחרו חברי המיזם. מדובר בתחום ריכוזי מאד המנהל סכומי עתק, ללא שקיפות וזקוק לפיקוח מתמיד מצד הציבור כדי לוודא שאכן נקבל את הכספים שהפרשנו וחסכנו כל חיינו כשנגיע לגיל פרישה.
הצטרפו עכשיו ללובי הציבורי ועזרו לנו לשמור לכולנו על הפנסיות: https://bit.ly/99clal11520f

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן