הלובי של הציבור כולו – לא של סוכני הביטוח ביום שישי התפרסמה בעיתון מודעת ענק של…


הלובי של הציבור כולו – לא של סוכני הביטוח

ביום שישי התפרסמה בעיתון מודעת ענק של לשכת סוכני הביטוח נגד לובי 99, זאת אחרי שתמכנו בשבוע שעבר בחקיקה שתגביר את השקיפות לצרכן לגבי ביטוחי הפנסיה ותחסוך לציבור הרבה כסף. קצת חבל לנו שעל זה הם מבזבזים את הכסף של הסוכנים, אבל מעריכים את פרסום החינם ? כארגון שממומן ב-100% מימון המונים, וחייב דין וחשבון אך ורק לציבור, הנה העובדות:

משרד האוצר הכניס לחוק ההסדרים סעיף שנועד לחזק את היועצים האובייקטיבים.
מה ההבדל בין חברות הביטוח, סוכני הביטוח והיועצים האובייקטיבים? חברות הביטוח הן החברות שאצלן אנחנו חוסכים את כספי הפנסיה שלנו, ומוצרי ביטוח נוספים (לדוגמה הפניקס, מגדל, מנורה, וכו). סוכני הביטוח והיועצים האובייקטיבים הם מי שמייעץ ומתווך לנו את המכירה מולם.
אך בין סוכני הביטוח והיועצים האובייקטבים יש הבדל לא קטן: פרנסתם של סוכני הביטוח תלויה בעמלות המשתנות והתמריצים שהם מקבלים מחברות הביטוח השונות, מה שלפי דו"ח רשות התחרות ודו"ח מבקר המדינה עשוי להשפיע על ההמלצות שיתנו ללקוחות. ישנו חשש להטייה, שתגרום להם למכור את המוצר הביטוחי שיכניס להם יותר כסף ולא בהכרח את זה שהכי מתאים לצרכים של הלקוח.

לעומת זאת, יועץ אובייקטיבי מחויב לקבל תשלום אך ורק ישירות מהלקוח, או לחילופין עמלה שווה מכל חברות הביטוח. לכן, השירות של היועץ האובייקטיבי יהיה בהכרח לטובת האינטרס שלכם ולא מוטה תמריצים של עמלות מחברת ביטוח כזו או אחרת.
.
מסקר שבוצע עבור משרד האוצר, עולה שרק שליש מהלקוחות שקיבלו שירות מסוכני ביטוח, יודעים שקיים הבדל בין סוכן ביטוח ליועץ אובייקטיבי. לפי נתוני האוצר, כ-10 מיליארד ₪ בשנה משולמים לסוכנים כתמריצים ועמלות, עלות המגולגלת על הלקוחות דרך ייקור הביטוחים ודמי הניהול. כך יוצא שהציבור מקבל שירות לא אובייקטיבי, ללא ידיעתו, וגם משלם על זה ביוקר.

גם במקרה שהלקוח מודע לתמריצים ומעוניין לקבל ייעוץ אובייקטיבי, בכל הארץ נותרו רק 460 יועצים אובייקטיבים (לעומת 10,300 סוכני ביטוח) ומספרם הולך ופוחת. אחת הסיבות לכך היא שחברות הביטוח מסרבות להתקשר איתם כיוון שהם אינם עובדים לפי תמריצים, ועל כן אי אפשר 'לשלוט' בהם ולגרום להם למכור את המוצרים שלך על פני חברות אחרות.

כדי לתקן את כשל השוק הזה ולחזק את מתן הייעוץ האובייקטיבי לציבור החוסכים לפנסיה, החליט משרד האוצר להכניס לחוק ההסדרים סעיף המחייב את חברות הביטוח להתקשר עם יועצים אובייקטיבים ולאפשר ליועצים למכור ללקוחות את מוצרי הביטוח. בכך, יימנע מהחברות לחסום את השירות של היועצים האובייקטיבים, ייחוזק מספרם ויתאפשר לציבור החוסכים להינות מהשירות היחיד שבאמת משרת אך ורק את האינטרס שלו.

לשכת סוכני הביטוח מתנגדת להצעה ודורשת להכליל את סוכני הביטוח גם בסעיף. אנו מתנגדים לכך, ונסביר מדוע:

בניגוד ליועצים האובייקטיבים, לא קיימת כל בעיה רוחבית עם סוכני הביטוח שמצדיקה התערבות כה בוטה בשוק הפרטי. מספרם עומד כיום על כ- 10,300 סוכנים וגדל בכל שנה. צריך לזכור שסוכנויות הביטוח הגדולות והחזקות נמצאות בבעלות חברות הביטוח עצמן, ובשונה מהיועצים האובייקטיבים, לחברות הביטוח גם ככה יש אינטרס כלכלי ומוטיבציה גבוהה לעבוד איתם.

בנוסף, נוסח ההצעה שנועד להגן על היועצים האובייקטיבים המעטים שנותרו, נותן להם כח מיקוח מול חברות הביטוח, כח שאם יינתן כעת למעל 10,000 סוכני ביטוח, שחלקם חזקים מאד גם כך, יאפשר להם לדרוש עמלות גבוהות יותר, שבסופו של דבר יגולגלו על ידי חברות הביטוח לציבור.

לשכת סוכני הביטוח טענה שהסעיף יחזק את הבנקים שנותנים גם הם יעוץ אובייקטיבי. זוהי טענת סרק, משום שהבנקים הם גופים כל כך חזקים, שלא סובלים מבעיית התקשרות כלשהי עם חברות הביטוח ולכן לא יושפעו לכאן או לכאן מהצעת החוק. מי שכן יושפעו הם היועצים האובייקטיבים העצמאיים, שחיזוקם יעזור להתחרות מול הייעוץ של הבנקים, ודווקא יצמצם את כוחם של הבנקים ולא יגדיל אותו כפי שהם טוענים.

מחר ייערך דיון ההמשך בוועדת הכספים, ואנו קוראים לחברי הועדה לא להיכנע ללחצי לשכת סוכני הביטוח, ולהתנגד להכללת סוכני הביטוח בסעיף שמחייב את חברות הביטוח להתקשר עם יועצים אובייקטיבים.

המלחמה בלוביסטים של הטייקונים ושלל קבוצות בעלות אינטרס מתנהלת בכנסת, במשרדי הממשלה, וגם על דפי העיתון. את דמי החברים שלנו אנחנו מוציאים על פעילות לובי למען האינטרס הציבורי, לא על מודעות בעיתון. הצטרפו אלינו עוד היום כחברים וחזקו אותנו במלחמה למען האינטרס של הציבור והאזרח הקטן:
https://bit.ly/44zu76W




Source

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן