הממשלה מחלקת 6 מיליארד ש״ח לעידוד תעסוקה. אז איך זה ש-37% מהסכום יילך לעסקים הגדולים?

בשעות האחרונות נערך דיון ארוך בוועדת הכספים של הכנסת על אופן חלוקת מענק עידוד התעסוקה, 6 מיליארד ₪ שיינתנו כתמריץ לעסקים שמחזירים עובדים לעבודה.
אחרי שעבדנו מול משרד האוצר, עברה הזירה לכנסת, כאשר בדיון הראשון שנערך בשבוע שעבר ח"כ בצלאל סמוטריץ׳ נענה לפנייתנו וביקש ממשרד האוצר פילוח נתונים לפי גודל עסק. נתוני האוצר מראים שבעקבות משבר הקורונה יש כ-1.05 מיליון מובטלים חדשים (בחל"ת או מפוטרים), כאשר 27% מהם עבדו בעסקים זעירים, 22% בעסקים קטנים 17% בעסקים בינוניים ו-11% בעסקים גדולים.
אך האוצר לא סיפק את הנתון האחד החשוב והמעניין ביותר – כמה מתוך 6 המיליארד יילך לעסקים הקטנים וכמה לויזל וחבריו ברשתות הגדולות. לכן ביצענו בעצמנו ניתוח שחושף את האמת המרה: למרות שהעסקים הגדולים (שיש להם מחזור של מעל 100 מיליון שקלים בשנה) מהווים רק 1% מהעסקים במשק, הם יקבלו 37% מהכסף. אכן, מי שמקורב ולוחץ יותר מקבל יותר.
קחו לדוגמה את קבוצת פוקס של הראל ויזל, שהוציאה לחל״ת 8,400 עובדים. המשמעות היא שפוקס תקבל בין 29.5 ל-37.5 מיליון ₪ ישירות לחשבון בזמן שמרבית העצמאים והעסקים הקטנים נשלחו להתדפק על דלתות הבנקים ולהתחנן להלוואות.
איך אפשר לתקן את זה? עו"ד לינור דויטש, מנכ"לית לובי99 עלתה לדיון בזום ודרשה שכל עסק יוכל לקבל סכום מקסימלי של 5-7 מיליון ₪, מה שימנע מהרשתות הגדולות לקבל עשרות מיליוני שקלים, ובאותו זמן לא יפגע בסכום שיקבלו העסקים הקטנים והבינונים.
דרישה נוספת והכרחית כדי לוודא שהכסף אכן הולך להחזרת עובדים לתעסוקה ולא לריפוד כיסיהם של הראל ויזל וחבריו, היא להכניס תנאים לקבלת המענק שימנעו מהחברות להגדיל את המשכורות של המנהלים או לחלק את הכסף לבעלי המניות כדיבידנד.
הקרב לא תם וצפוי להתחדש מחר בבוקר. תודה לח"כים מיכל שיר ואופיר סופר על הסיוע בדיון.
רוצים לעזור לנו לוודא שאת מענק עידוד תעסוקה יקבלו מי שצריכים אותו באמת? הצטרפו ללובי 99: https://bit.ly/VLINOR7620

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן