חברות הביטוח ובתי ההשקעות רוצים להמשיך לגבות מאיתנו 3 מיליארד שקלים בדמי ניהול סמויים בלי שנדע

בחיים לא הייתם מסכימים לקנות מוצר בלי שמגלים לכם כמה הוא עולה. בוודאי שלא הייתם סוגרים מחיר עם איש מקצוע ואז מוכנים לתוספת תשלום כי איש מקצוע אחר יבצע את העבודה. אז למה בפנסיה זה קורה?

בקרנות הפנסיה משלמים בנוסף לדמי הניהול ה"רגילים" שרובנו מכירים גם דמי ניהול סמויים. דמי הניהול האלה כלל אינם מוזכרים בפרסומות של קרנות הפנסיה או כשהמבוטח רוכש את הקרן. אנחנו משלמים את דמי הניהול הסמויים כדי שקרן הפנסיה שלנו תשלם לקרנות השקעה חיצוניות, למשל קרנות הון סיכון, שיבצעו עבורה השקעות כ"קבלן משנה".

על פי נתונים של רשות שוק ההון התוצאות של "קבלן המשנה" לא בהכרח טובות יותר מהתשואות על ההשקעות שקרן הפנסיה שלנו מבצעת בעצמה. אם כך מדוע גובים מאיתנו עוד דמי ניהול?

אנחנו פועלים כדי להגביר את השקיפות על דמי הניהול הסמויים כבר שנתיים ובסוף חודש דצמבר, ועדת הכספים של הכנסת אמורה לאשר לחברות הביטוח ובתי ההשקעות שמנהלים לנו את הפנסיה להמשיך לגבות אותם מאיתנו. כמובן שלא רק אנחנו פועלים, גם הלוביסטים של החברות כבר לוחצים בדיוק בכיוון ההפוך.

רשות שוק ההון, נכון לעכשיו מתכוונת לבקש מהוועדה להאריך את החקיקה בפעם השלישית, בטענה שככה מאפשרים פיזור טוב יותר של ההשקעות ושל הסיכונים ובלי להתייחס לבעיית השקיפות.

פנינו השבוע יחד עם השותפים שלנו ב"צדק פיננסי" ליו"ר הוועדה ח"כ משה גפני בדרישה שלא לאשר את המשך הגבייה של דמי הניהול האלה, שיכולים להגיע לעד 3 מיליארדים של שקלים בשנה מכספו של הציבור, אם קרנות הפנסיה לא יחויבו בשקיפות על דמי הניהול הסמויים ועל התשואה שיוצרות ההשקעות בקרנות ההשקעה החיצוניות.

לוועדת הכספים יש כאן הזדמנות חשובה להגביר את השקיפות בפנסיה של כולנו ולשפר את התשואות שמקבל הציבור על החיסכון הכי גדול וחשוב שלו.

רוצים לעזור לנו להאבק בחברות הביטוח וקרנות ההשקעה? הצטרפו ללובי 99: https://bit.ly/372lPa3

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן