יבואני הרכב מרוצים, הציבור ימשיך לנשום אוויר מזוהם

באפריל 2021 נשבר שיא כל הזמנים כשב-3 החודשים הראשונים של 2021 עלו על הכביש 100,000 רכבים חדשים. זה רע לסביבה. זה רע לציבור שנושם אוויר מזוהם, שגורם בתורו למחלות ולכ-2,000 מתים בשנה. זה טוב ליבואני הרכב שרק מרוויחים מהמצב הקיים.

המעבר לרכב חשמלי יקטין באופן משמעותי את הזיהום הסביבתי ואת התחלואה שנובעת ממנו, וגם יחסוך לציבור לא מעט כסף על טיפולים במוסכים (כי רכבים חשמליים מגיעים פחות למוסך). הנפגעים העיקריים מהמעבר הם יבואני הרכב, שחלק נכבד מהרווחים שלהם מגיע מהמוסכים הרשמיים וממכירת חלקי חילוף.

לפני שבועיים הכריזו שרות האנרגיה, הגנת הסביבה והתחבורה על תוכנית נרחבת לעידוד רכבים חשמליים. חלק מסעיפי התוכנית נכנסו לחוק ההסדרים, אבל דווקא הסעיף שיפגע בכיס של יבואני הרכב נותר בחוץ.

מדובר על כוונה להחיל בישראל תקנות דומות לאלו שקיימות באירופה, לפיהן יצרניות הרכב צריכות שהמכוניות שהן מוכרות יעמדו בממוצע פליטות נמוך יחסית, אחרת הן ישלמו קנס. רק שבישראל מי שיצטרך לשלם אלו יבואני הרכב.

אבל הנוסח שנכלל בטיוטת חוק ההסדרים שהופצה לפני כמה ימים שונה לחלוטין – מוצע להקים צוות לבחינת הנושא, שזו דרך קלאסית למסמס אותו, שידון גם ב״סוגיות מיסוי הנוגעות למעבר לרכב חשמלי״. בראש הצוות יעמדו רשות המסים ודווקא 3 המשרדים שיזמו את הרפורמה – אנרגיה, הגנת הסביבה ותחבורה – לא יהיו חלק מהצוות, אלא רק ייעצו לו.

בתגובתנו דרשנו שהצוות לא ידון רק בנושא המיסוי, אלא בתמריצים נוספים למעבר לרכבים חשמליים (באירופה, למשל, ניתנות סובסידיות למי שרוכש רכב כזה), ושיהיו חברים בו גם משרדי האנרגיה, הגנת הסביבה והתחבורה. כניסת רכבים חשמליים לארץ היא אתגר לא פשוט, וכל בעלי העניין בנושא צריכים לשבת סביב השולחן.

יבואני הרכב הגדולים הם מהאנשים החזקים במשק, וחלקם מקושרים לפוליטיקאים. הם גם מפעילים את מיטב הלוביסטים נגד כל מהלך שיפגע להם בשורת הרווח.

הצטרפו עכשיו ללובי הציבורי שעומד מולם https://bityl.co/854X

#הוןשלטוןסביבתי

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן