כולם כבר מבינים שהתספורת שקיבל פישמן על חשבון הציבור


כולם כבר מבינים שהתספורת שקיבל פישמן על חשבון הציבור – מחיקה של 2.5 מיליארד ₪ מחובותיו – היא תוצאה של התנהלות מופקרת של הבנקים, שהעמידו לרשותו עוד ועוד אשראי מבלי להבטיח את פירעונו. הבנק שהעמיד את האשראי הכי גבוה, וגם ספג את התספורת הכי גבוהה – של למעלה ממיליארד ₪ – הוא, איך לא, בנק הפועלים.

לפני כשש שנים הוגשה נגד הבנק תביעה בבית המשפט המחוזי-כלכלי. התביעה, שהגיש אחד מבעלי המניות של הבנק, עוסקת באשראי של 700 מיליון ₪ שבנק הפועלים העמיד לטובתו של פישמן כדי שיוכל להמר על הלירה הטורקית, מה שכמובן הסתיים בהפסד צורם. היא גם עוסקת בכשלים חמורים בגביית חובות של מיליארדים שהועמד לטובתו של פישמן לאורך השנים. התביעה הזו היא חלק גדול ומרכזי בפרשת פישמן, כזכור פרשת פשיטת הרגל הגדולה בתולדות המדינה, והיא מבקשת להטיל על אחריות על הדירקטורים והמנהלים של הבנק באותם ימים. כך שלא רק הציבור ישלם את המחיר הכבד.

לפני כמה חודשים הגיעו הצדדים להסדר פשרה שערורייתי. כמה שערורייתי?! פיצוי קטנטן של 15 מיליון ₪ אמור לסגור את התביעה כולה ועל הדרך לפטור את הדירקטורים והמנהלים מכל אחריות בנוגע לפרשה. למרבה המזל, ד"ר הראל פרימק, אחד ממייסדיה של עמותת "צדק פיננסי", המחזיק במניה של בנק הפועלים, החליט להגיש יחד עם ד"ר עינת סולניק, שהיא גם היועצת המשפטית שלנו, התנגדות להסדר הפשרה.

הסדר הפשרה מתומחר כלפי מטה. כמה למטה? באופן שנותן לתובענה סיכוי של 1.5% בלבד, וזאת בניגוד גמור לא רק לתשתית הראייתית אלא גם להחלטה של בית המשפט עצמו, לפיה התשתית הראייתית מספיק חזקה כדי להורות לבנק הפועלים לחשוף שורה ארוכה של מסמכים שישפכו אור על מה שקרה. אלא שעכשיו, עם הסדר הפשרה, המסמכים החשובים האלה, שמהם ניתן היה ללמוד על ההתנהלות הבעייתית של מוקד קבלת ההחלטות בבנק הפועלים, יישארו בעלטה. בנוסף, הפטור שניתן לדירקטורים ולמנהלים במסגרת הסדר הפשרה רחב מידי וצריך לצמצם את מתכונתו.

לשמחתנו, ההתנגדות של ד"ר פרימק זכתה גם לתמיכתם של הגורמים הממשלתיים: היועץ המשפטי לממשלה, בנק ישראל והרשות לניירות ערך. הם בחרו להצטרף לטענות המרכזיות של ההתנגדות ולהגן על האינטרס הציבורי. אנו כמובן מברכים אותם על התמיכה החשובה הזו.

בעוד כחודש יתקיים בבית המשפט המחוזי-כלכלי דיון בנוגע לאישורו של הסדר הפשרה. אנחנו כמובן נהיה שם כדי להביע את תמיכתנו בהתנגדות. מי יודע, אולי הפעם, לראשונה בפרשה הציבורית החשובה והעגומה הזו, ייעשה צדק עם הציבור, והוא לא יהיה היחיד שישלם את מחירה הכבד.

עימדו איתנו חזקים מול הבנקים – הצטרפו אלינו: https://lobby99.org.il/join

#הוןשלטוןפנסיה
#הוןשלטוןבנקים


תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן