כך חסכנו 2.6 מיליארד שקל לציבור

הכל התחיל מפנייה שקיבלנו מחבר במיזם: "אני לקוח שבוי" הוא אמר בשיחת הטלפון עם הלוביסט הפיננסי שלנו משה קאשי. "אני לא יכול לנייד את הכסף שלי מקרן הפנסיה של מגדל".
בעקבות הפנייה, סקרנו את כל הדו"חות הכספיים של גופי הפנסיה וגילינו נתון מדהים – 100% מהפנסיונרים משלמים את דמי הניהול המקסימליים – יותר מפי 2 מגובה דמי הניהול הממוצע בקופות הפנסיה של כלל הציבור. העושק זעק מגיליון האקסל.

מדוע אוסרים על פנסיונרים לנייד את כספם ולא מאפשרים להם שוק תחרותי שיוריד את דמי הניהול? שאלנו את רשות שוק ההון, המפקחת על גופי הפנסיה.
"זה עלול ליצור 'בעיות אקטואריות'" ענו לנו. אתם בטח שואלים את עצמכם מה זה 'בעיות אקטואריות', ואיך פותרים אותן? גם אנחנו שאלנו את אותה השאלה.
ובכן, האקטואריה מבוססת על מודלים סטטיסטים מורכבים שאמורים לחזות את ההסתברות שקרן הפנסיה תעמוד בהתחייבויות העתידיות שלה. ניתן לספור על כף יד אחת את מספר האנשים שבאמת יכולים להתמודד עם בעיות שכאלה, ורובם עובדים, איך לא, אצל גופי הפנסיה.

בשיחות שקיימנו עם אנשים מתעשיית קרנות הפנסיה, מהאקדמיה, ועם עובדים לשעבר ברשות שוק ההון ומשרד האוצר, קיבלנו תשובה שונה לחלוטין: "דמי הניהול שמשלמים הפנסיונרים הם מכרה זהב עבור גופי הפנסיה – מקסימום מחיר על מינימום עבודה. בתכלס, העניין פתיר, אבל לעולם לא תצליחו לפתור אותו – גופי הפנסיה לעולם לא יוותרו על השמנת שלהם".

אז החלטנו שלא מוותרים. נבירה בפרוטוקולים של ועדת הכספים נתנה לנו את מה שהיינו זקוקים לו: התחייבות של הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת, בפני ועדת הכספים, שאם ה'בעיה האקטוארית' לא תיפתר תוך חצי שנה, הוא יפעל להוריד את תקרת דמי הניהול עבור הפנסיונרים.

פנינו לממונה על שוק ההון במכתב המזכיר לו את התחייבותו להפחית את תקרת דמי הניהול ותשובתו הייתה מהירה – "הבטחתי ואקיים". אכן, כעבור מספר חודשים, פורסמה להערות הציבור התקנה המיוחלת המפחיתה את דמי הניהול עבור הפנסיונרים. אך בזאת לא נגמר הסיפור. חלפו חודשים רבים והתקנות לא הובאו לאישור ועדת הכספים של הכנסת.
לאחר שהבנו כי הסבלנות לא משתלמת, בחודשיים האחרונים עשינו עבודת לובינג ממוקדת שכללה שיחות עם ועדת הכספים, משרדים ממשלתיים ובכלל זה משרד האוצר וכן הפעלנו לחץ ציבורי באמצעות התקשורת והרשתות החברתיות. מנכ"לית המיזם, עו"ד לינור דויטש, ישבה במשך שעתיים במשרד האוצר כדי לוודא באופן אישי שמסמך התקנות החדש נכנס לחתימה אצל שר האוצר ולא נופל בין הכסאות.

בשבוע שעבר, לאחר חתימת השר, ועדת הכספים אישרה את ההפחתה וכך חסכנו לציבור 2.6 מיליארד שקלים. אולם, תם ולא נשלם – ההפחתה בדמי הניהול לא חלה על הפנסיונרים שכבר פרשו לגמלאות אלא רק על הפורשים העתידיים. ואנחנו לא מסכימים להפקרה של אלפי פנסיונרים שכבר יצאו לפנסיה תחת דמי ניהול מופרזים. אנחנו נמשיך לעבוד ולהיאבק גם עבורם.

נמאס לכם מעושק חברות הפנסיה בדמי הניהול? תעשו מעשה – הצטרפו אלינו עכשיו: https://lobby99.org.il/join

#הוןשלטוןפנסיה

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן