כשזה נוגע לשמירה על כספי הפנסיה שלנו – בלי מינויי מקורבים בבקשה

בחברות ציבוריות, בהן מושקעים כספי הפנסיה שלנו, יש דירקטורים חיצוניים שאמורים לבקר באופן אובייקטיבי את פעילות החברה ולוודא שהיא משרתת את רצונם של כל בעלי המניות. לכן, החוק קובע שלא ניתן למנות לדירקטור חיצוני את מי שיש לו קשר לבעל השליטה בחברה. אבל ה"אותיות הקטנות" כן מאפשרות למנות מישהו עם קשר כזה אם הקשר הוא ״זניח״, ובעלי האינטרסים מנסים כמובן לנצל ולהרחיב את הפרצה הזו למינוי מקורבים. אנחנו נאבקים נגדם.

הצעה חדשה של משרד המשפטים מבקשת להרחיב באופן משמעותי את המקרים שבהם קשר בין דירקטור חיצוני לבין החברה או בעל השליטה בה ייחשב ״זניח״. באופן הזה, יש חשש שבמקום שימונו אנשים אובייקטיביים לדירקטורים חיצוניים ובאמת ישמרו על כספי הפנסיה שלנו, ימונו יותר ויותר אנשים "מקורבים", בעלי אינטרס.

החשש הזה הוא לא תיאורטי. רק לפני שנה תחקיר של ״כלכליסט״ חשף קשר בין דירקטור חיצוני בקבוצת דלק לבין בעל השליטה בחברה, יצחק תשובה. מסתבר שהדירקטור מכהן במקביל כיו״ר עמותה שמקבלת תרומות כספיות וסיוע מתשובה. המשמעות היא שמנגנון הדיווח על הקשרים לא תמיד עובד. ברוב המקרים קשרים כאלה לא מתגלים, ורק לפעמים אנחנו מגלים עליהם בדיעבד, בעקבות תחקירים עיתונאיים.

בתגובה שהעברנו למשרד המשפטים התנגדנו למהלך הזה. גם אם יש מקרים בהם הקשר באמת זניח – למשל, כאשר גיסתו של הדירקטור החיצוני עובדת אצל חמתו של בעל השליטה בחברה – ניתן לאפשר אותם באופן נקודתי ולא ״לפתוח את הפתח״ לגמרי.

במציאות שבה אין אכיפה מספקת של התופעה – אנחנו מתנגדים לתקנות שיאפשרו למנות דירקטורים חיצוניים שהם לא באמת ״חיצוניים״ ואובייקטיביים.

עזרו לנו להגן על כספי הפנסיה שלנו שמושקעים בחברות ציבוריות והצטרפו אלינו עכשיו: https://bit.ly/3t6qj9u

#הוןשלטון

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן