לחץ ציבורי עובד: הקלה בייבוא ילקוטים, טמפונים וקונדומים

השבוע הודיע משרד הכלכלה על הרחבת הרפורמה בייבוא, במסגרתה יחל הליך ביטול של חלק מהתקנים ישראלים ייחודיים, שמסבכים את הליכי היבוא, פוגעים בתחרות וגורמים למחירים גבוהים אותם משלם הציבור.

זה קרה אחרי מספר שנים של עבודת לובי ממוקדת מול המשרד ורגע אחרי שחשפנו שחברות הילקוטים הגדולות שולטות בוועדה במכון התקנים ויצרו תקן ישראלי שלא קיים באף מקום בעולם ושמייקר את החזרה ללימודים עבור כל המשפחות הצעירות בישראל.
בנוסף לילקוטים ההקלות עליהן הודיע משרד הכלכלה יחולו על שלל מוצרי צריכה כדוגמת טמפונים, טבליות למדיח, סבון כלים, קונדומים ועוד. ביטול התקנים יסיר חסמי יבוא ויעודד מתחרים פוטנציאליים להיכנס לשוק הישראלי, דבר הצפוי להוביל להקלה משמעותית ביוקר המחייה.

ביטול התקנים הייחודיים מצטרף אל השלב הראשון ברפורמה להסרת חסמי הייבוא, שנכנסה לתוקף כבר ב-1 ביוני. לאורך 3 שנים השתתפנו במאות שעות דיונים בוועדת הכלכלה של הכנסת, וקיימנו פגישות מול גורמים רבים במשרדי הממשלה, במהלכן מצאנו שותפים בדרגים הפוליטיים והמקצועיים ורצון אמיתי לתקן את הבעיה המבנית של חסמי הייבוא.

עם זאת, כל ניסיון לשנות ולתקן נתקל בהתנגדות עזה מצד הלוביסטים של יבואני הענק הבלעדיים כמו דיפלומט ושסטוביץ' או היצרנית הגדולה קימברלי קלארק ישראל, הנהנים מקהל צרכנים שבוי, ושולטים יחד בנתח נכבד משוק המזון והטואלטיקה בישראל. הלוביסטים ונציגי החברות פעלו 24/7 במטרה להחריג מהרפורמה מוצרים רבים שנמצאים בכל בית בישראל.

אנחנו מברכים את שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, שעמדה איתן מול האינטרסים הצרים של קבוצות הלחץ הגדולות במשק, ושהחליטה לעשות מעשה ולהכניס את אותם מוצרי צריכה בסיסים למסלול הבינלאומי המקל שמהווה את לב הרפורמה בייבוא.

מדובר בבשורה של ממש לצרכן הישראלי, אבל עוד לא תמה המלאכה: חיתולים, שטיחים, מזגנים, סירי לחץ ועוד עשרות מוצרי צריכה עדיין מוחרגים מהרפורמה בייבוא בגלל תקינה ייחודית. אנחנו מבטיחים להמשיך להאבק בשם הציבור עד ביטול כל התקנים הייחודים שחוסמים תחרות.

רוצים לעזור במאבק להסרת חסמי הייבוא? הצטרפו עכשיו ללובי הציבור: https://lobby99.org.il/join

#הוןשלטוןייבוא

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן