מדוע כספי הפנסיות שלנו מושקעים בהרס עתיד ילדינו?

מדוע כספי הפנסיות שלנו מושקעים בהרס עתיד ילדינו?

גופי הפנסיה מנהלים כ-2.2 טריליון ש״ח של כספי ציבור. ניתוח חדש מראה שלמעלה מ-25 מיליארד ש״ח מתוכם מושקעים בחברות של דלקים מזהמים הפוגעים קשות בסביבה. לאחרונה פרסמה רשות שוק ההון דרישה מכל גוף פנסיה לקבוע מדיניות השקעה בהתאם לשיקולים חברתיים וסביבתיים. אנחנו חוששים מהתוצאה ההפוכה – גופי הפנסיה יוכלו להשתמש בזה כדי לשפר את התדמית שלהן, מבלי לעשות שינוי אמיתי. או בקיצור – גריןוואש. כך גם טענו בפניה שהוצאנו לרשות בנושא.

רגולטורים ברחבי העולם פועלים כדי לחייב את הגופים הפיננסיים לשקף את הסיכונים האקלימיים שיוצרות ההשקעות שלהם. המטרה היא כפולה – גם לקחת בחשבון שיקולים של השקעות שמזהמות את הסביבה ומאיצות את משבר האקלים, וגם למנוע מצב שבו ההשקעות האלה מסכנות את הכסף של הציבור.

השבוע פורסם ב״גלובס״ ניתוח שערכו פורום ״כסף נקי״ ו״פנסיה פתוחה״ של השקעות גופי הפנסיה בדלקים מזהמים. לפי הממצאים, נכון לספטמבר 2020 השקיעו גופי הפנסיה מליארדי שקלים במניות של חברות דלקים ובאגרות החוב שלהן. מודבר בסך של כ-25.6 מיליארד ש״ח, וזה רק על בסיס הדיווחים הגלויים של החברות, שלא כוללים למשל את ההלוואות שניתנות מכספי החסכונות שלנו.

לאחרונה ישראל הצטרפה לשורת מדינות באירופה וחייבה את גופי הפנסיה לבחון גם את ההתנהלות החברתית והסביבתית של החברות שבהן רוצים להשקיע את הכסף שלנו. אנחנו חוששים מניצול ציני של המהלך על-ידי חברות שינסו למתג את עצמן כיותר סביבתיות כדי למשוך השקעות, גם אם מדובר אך ורק במהלך שיווקי בלבד.

לכן גופי הפנסיה לא צריכים ״להמציא את הגלגל״ אלא להסתמך על מתודולוגיות בינלאומיות שכבר עובדות כמו למשל מסגרות עבודה של האו"ם או ה-OECD, שמאפשרות לחוסך לדעת במה הכסף שלו מושקע, מה הוא מממן והאם כספי הפנסיות שלו לא יממנו פגיעה בעתיד הילדים שלו.

גם אתם חושבים שצריך שכספי הפנסיה שלנו יפסיקו לממן חברות מזהמות? הצטרפו אלינו עכשיו https://bityl.co/64XH

גלובס – Globes

#הלובי_בסביבה
#הפנסיה_שלנו


 

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן