מה יו״ר קצא״א ״שכח״ לספר בדיון אתמול בכנסת?

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת דנה אתמול בהסכם עליו חתמה חברת קצא״א במסגרתו יועברו כמויות אדירות של נפט מהאמירויות למפרץ אילת, דרך צינור קצא״א מאילת לאשקלון, ומשם לאירופה. העסקה הזו מציבה סיכונים חסרי תקדים בהיקפם – לשמורת האלמוגים ולעיר אילת, לשמורות הטבע שלאורך צינור קצא״א, ולבריאותם של תושבי האזור.

אבל כשיו״ר קצא״א, ארז חלפון, דיבר אתמול בוועדה, הוא בחר לומר רק ש״ב-40 השנים האחרונות לא אירעה שום דליפה ולא תקלה של חברת קצא״א בנמל אילת״. מעבר לכך שזה פשוט לא נכון (צפו בסרטון), שימו לב לבחירת המילים – היו״ר התייחס רק לנמל אילת, ובכך התעלם לחלוטין מאירועי דליפות שקרו לאורך צינור קצא״א. האירוע המשמעותי ביותר בהקשר הזה הוא אסון עברונה, במסגרתו פרצו כ-5 מיליון ליטר נפט מצינור החברה לעבר שמורת הטבע, ושבעקבותיו הוגש רק בחודש שעבר כתב אישום נגד החברה.

מול הסיכונים הסביבתיים והכלכליים האדירים שהעסקה הזו מציבה צריך לבדוק כמה קצא״א, שהיא חברה ממשלתית, תרוויח, וכמה מזה יגיע בסופו של דבר למדינה. רק כך יהיה אפשר לבדוק האם העסקה הזו באמת נחוצה ומצדיקה את הסיכונים. אבל הנתון הקריטי הזה, כמו כל מידע שקשור לפעילות העסקית של קצא״א חסוי.

שמחנו לשמוע אתמול בדיון את נציג רשות החברות הממשלתיות אומר שלעמדת הרשות החיסיון הזה צריך להיות מוסר מהחברה. בחודשים האחרונים אנחנו פועלים בנושא מול ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ולאחרונה אף פנינו לשרי האוצר והגנת הסביבה. עוד צפוי דיון המשך בכנסת ואנחנו כמובן נהיה בו. נמשיך לפעול כדי להגן על הסביבה מפני עסקאות חשאיות ומפוקפקות.

רוצים לעזור בשמירה על האינטרס הציבורי והסביבתי? הצטרפו אלינו עכשיו: https://lobby99.org.il/join

#הוןשלטוןסביבה

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן