מה קורה בחברת הביטוח "מגדל"?

בימים אלה מתחולל מאבק מאחורי הקלעים בין הממונה על שוק ההון והביטוח, משה ברקת, מי שמפקח על חברות הביטוח, לבין שלמה אליהו, בעל השליטה בחברת הביטוח "מגדל" שמנהלת כ-300 מיליארד ₪ מכספי הפנסיות שלנו. המאבק הזה הוא על מידת ההשפעה של בעל השליטה על התנהלות חברת הביטוח.

במקביל, לפני מספר ימים חברת "מידרוג" הודיעה על הורדת דירוג החוב של אליהו, והזהירה מירידה נוספת – כלומר, גבר הסיכון ששלמה אליהו לא יחזיר את החוב בסך 1.3 מיליארד ₪ שהוא חב לכספי הפנסיות שלנו.

מה הקשר ואיפה הסיכון?
אליהו הוא בעל שליטה "ממונף" מאד, כלומר, בעזרת מעט כסף שהביא מהבית והרבה הלוואות שלקח מכספי הפנסיות שלנו, הוא השתלט על חברה ציבורית והחל למנות מקורבים ואנשי שלומו כדי להתחיל במשימת העל – משיכת דיבידנדים מהחברה לכיס שלו.

לדיבידנד תפקיד חשוב מאד עבור בעל השליטה. הוא צריך להיות מחולק כמה שיותר מהר ולהיות כמה שיותר גדול, כי בלעדיו הוא לא יוכל להחזיר את ההלוואות הגדולות שלקח. לכן הוא בא לפני שהחברה שהוא רכש מחזירה את החוב שלה או מבצעת השקעות לטווח ארוך, בא לפני העובדים, הספקים, וכמובן לפני הלקוחות.

תרגילים חשבונאיים, תכנוני מס להגדלת הרווחים, לוביסטים, דלתות מסתובבות, עסקאות בין מקורבים – הכל תופס בדרך להשגת מטרת העל של משיכת הדיבידנד. אם הצלחת – שוק ההון יחבק וילווה לך עוד, התקשורת הכלכלית תפרגן והרגולציה תתכופף. אם נכשלת – לא נורא, מקסימום תעשה הסדר חוב. את המשכורות והבונוסים וגם חלק מהדיבידנדים לא תצטרך להחזיר, וכנראה שתקבל גם הזדמנות שנייה. לא מעט טייקונים קמו ונפלו במתכונת הזאת.

אך הדבר חמור שבעתיים כשמדובר בחברת ביטוח. על חברת ביטוח חלה החובה לפעול לטובת האינטרס של המבוטחים, וליכולת שלה לעמוד בהתחייבויותיה ללקוחות שלה יש השלכות על כלל המשק. רכישה ממונפת של חברת ביטוח והפיכתה למכונת דיבידנדים המשרתת אך ורק את בעל השליטה הממונף מנוגדת לאינטרס הציבורי.

**
מה שעומד פה על הכף הוא לא רק התנהלותו של אליהו, אלא כל מערך יחסי הכוחות הנדרש בחברת ביטוח שמנהלת סכומי עתק מכספי הפנסיות והביטוחים שלנו. הרגולטור פה צריך להיות חד משמעי – טובת המבוטחים לפני טובת בעל השליטה. ללא מורא וללא משוא פנים.

רוצים לעזור לנו להגן על כספי הפנסיות של הציבור? הצטרפו עכשיו ללובי הציבורי https://bityl.co/3OQO

#הוןשלטון
#הפנסיות_שלנו

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן