מתי הבנקים יישאו בהשלכות של המעשים שלהם?

הרווחים של הבנקים שוברים שיאים בשנים האחרונות – בשנת 2021 לבדה הרווח של 5 חמשת הבנקים הגדולים הגיע לסכום של 18 מיליארד ש״ח. הנתון הזה הופך את הקנסות שמוטלים עליהם למגוחכים במיוחד – כ-6.6 מיליון ש״ח ב-4 השנים האחרונות.

הקנסות הללו לא הוטלו על ההתנהלות השערורייתית שלהם במתן הלוואות לטייקונים או על פרשת הלבנות ההון בארה״ב, אלא על 8 הפרות צרכניות כמו קשיים בקבלת מענה אנושי במוקד הטלפוני או פרסומת להלוואה שלא עומדת בתנאי החוק.

איך ההפרות המורכבות והחמורות יותר מטופלות? לא בהליכים פליליים או בקנסות, אלא באמצעות הסכמות בין הבנקים לגוף שמפקח עליהם. כך, למשל, הפיקוח על הבנקים טען שהוא הזיז 15 בעלי תפקיד בכירים. ההסדרים האלו בעייתיים לא רק כי הם פוגעים בהרתעה, מה שמאפשר לבנקים להמשיך לנהוג באותו אופן, אלא גם כי הם נעשים ״מאחורי הקלעים״, בלי שום ביקורת.

מפקחים פיננסיים אחרים מטילים עיצומים כספיים בסכומים גדולים הרבה יותר: בשנים 2018-2020 הטילה רשות התחרות עיצומים כספיים בסכום של כ-111 מיליון ש״ח (ביניהם עיצום כספי יחיד על קוקה קולה בסכום של 39 מיליון ש״ח) ורשות ניירות ערך הטילה עיצומים בסכום של 18 מיליון ש״ח. גם על הפעילות של המפקחים האלה יש לנו ביקורת, אבל ההתנהלות של הפיקוח על הבנקים הגיעה לשפל חדש.

בדיוק בגלל זה אנחנו חושבים שצריך להקים מחלקת חקירות שתתמודד עם הפרות שמבצעים הבנקים וגופי הפנסיה, ולחזק את הסמכויות של המפקחים על הגופים הללו להטיל עיצומים כספיים בסכומים משמעותיים יותר.

גם אתם חושבים שהבנקים צריכים לשאת בהשלכות של המעשים שלהם? הצטרפו אלינו עכשיו https://lobby99.org.il/join

#הוןשלטוןבנקים


תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן