ניצחון לכל ילד – די לעושק הבנקים בתכנית "חיסכון לכל ילד"

למעלה משנתיים שאנחנו בלובי 99 נלחמים ונאבקים כדי להיטיב עם הילדים במסגרת תוכנית ׳חיסכון לכל ילד׳. כשהחוק עבר ב-2017, המדינה עשתה טעות גדולה והכניסה את הבנקים לתכנית – וכך חסכונותיהם של הילדים בבנקים קיבלו תשואה נמוכה בהרבה מזו שיכלו לקבל בקופות הגמל. אנחנו חושבים שממש כמו שאת כספי הפנסיה לא ניתן להפקיד בבנקים, כך גם את כספי החסכונות של הילדים שלנו אסור להפקיד שם. את תיקון החקיקה קידמנו עם ח"כ ינון אזולאי (ש"ס), והשבוע הצלחנו להעביר תיקון שישחרר את מי ששמו בבנקים לעבור לקופ״ג וישנה את ברירת המחדל של הילד השני והלאה, אבל עדין לא יוציא את הבנקים לחלוטין מהתמונה כמו שרצינו.
אנחנו דואגים לכסף של ילדיכם ושל הציבור כולו, בשביל להמשיך במאבקים כלכליים-חברתיים צריך לובי ציבורי חזק. הצטרפו ללובי 99 בתרומה חודשית קבועה- https://bit.ly/3xOJugn
***
תכנית 'חיסכון לכל ילד', החלה לפעול בינואר 2017, במטרה לסייע בצמצום פערים ושילדים מכל שכבות האוכלוסיה יצאו לדרך עם סכום ראשוני.
הבעיה שהתוכנית איפשרה להורים להפקיד את כספי החיסכון בפיקדון בנקאי בריבית נמוכה, והמרוויחים המרכזיים מההחלטה הזו הם הבנקים, שעושים קופה על חשבון הילדים החלשים ביותר. מנתוני הביטוח לאומי עולה כי 80% מהמסלולים בפיקדונות בנקאיים שייכים לילדים מהשכבות החלשות. כדי לסבר את האוזן, ילד שכספיו הופקדו לפיקדון בנקאי צפוי לצאת בגיל 18 עם 30 אלף ₪, במקום למעלה מ- 70 אלף ₪ לילד שכספיו הופקדו בקופות גמל.
לפי תיקון החוק שעבר השבוע, ויכנסו לתקוף ב-1 בינואר 2025, ברירת המחדל עבור הילד השני ואילך תהיה בקופת גמל ולא בבנק, כפי שנעשה עד כה לילדים שהחיסכון שלהם בפיקדון בנקאי. בנוסף, מי שיבחר לעבור מסלול מהפיקדון הבנקאי יוכל לעשות זאת ולעבור לקופת גמל (כלומר לייצר חשבון חסכון חלופי לכסף שייחסך מרגע המעבר, ולא עבור הכספים שכבר נחסכו בפקדון הבנקאי שם ישארו).
מדובר במאבק מוצלח וחשוב שלנו, אבל אנחנו לא סיימנו. אנחנו לא נחים וכבר בסוף הדיון המשכנו לפעול כדי להביא לשינוי בתקנות, דרך משרד האוצר, להוצאת הבנקים לחלוטין מהחוק.
***
צפו בחלק מדבריה שלה מנכלית הלובי, עו"ד לינור דויטש – Linor Deutsch

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן