ניצחון מול הבנקים: אחרי דיון סוער אתמול בכנסת, אושרה לקריאה ראשונה הצעת החוק שיז…


ניצחון מול הבנקים: אחרי דיון סוער אתמול בכנסת, אושרה לקריאה ראשונה הצעת החוק שיזמנו יחד עם חברי הכנסת ינון אזולאי (בתמונה) ומשה ארבל מש"ס. ההצעה שאנחנו מקדמים, תעביר את "חסכון לכל ילד" מפקדונות בנקאיים עם ריבית אפסית, לקרנות גמל עם תשואה גבוהה.

"חסכון לכל ילד" הינה תכנית שהעבירה הממשלה ב-2016, במסגרתה הביטוח הלאומי מפקיד מדי חודש 50 ₪ לכל ילד (עם אפשרות להפקיד 50 ₪ נוספים מקצבת הילדים), מהלידה ועד הגיעו לבגרות. כך הילדים ייצאו לחיים הבוגרים עם סכום התחלתי, גם אם הם באים מרקע סוציו-אקונומי נמוך. כלומר – המטרה היא צמצום פערים ואי שוויון.

מחקר שפרסם הביטוח הלאומי חשף נתונים מטרידים: ילד שהוריו יבחרו לחסוך עבורו את הכסף בפיקדון בנקאי, יקבל בתום 21 שנות חיסכון, רק 13 אלף שקלים, בעוד ילד שהוריו יבחרו בקופת גמל להשקעה במסלול בסיכון מוגבר, יקבל 62 אלף ₪. לא תתפלאו לגלות, כי בדיקת משרד האוצר מעלה כי בקרב האוכלוסיות החלשות ביותר, 90% מההורים בוחרים בפיקדון בנקאי- כלומר, התוצאה היא הרחבת הפערים, במקום צמצומם.

לכן יזמנו יחד עם ח"כ אזולאי וארבל הצעת חוק הקובעת כי לא ניתן יהיה לחסוך את כספי "חיסכון לכל ילד" בפיקדון בנקאי (בריבית אפסית), וכי הוא יועבר לחיסכון בתשואה גבוהה בקופות הגמל.

הבנקים פחות אהבו את העניין, ובחודשים האחרונים עבדו במרץ על מנת "לתקוע" את הצעתנו. בדיון בוועדת הכספים שהתקיים אתמול, דיברו הבנקים בשם "חופש הבחירה" של ההורים, אך "שכחו" להזכיר שהם מרוויחים כל שנה מעל ל- 25 מיליון ₪ מעמלות ההפקדה, על חשבונם של ילדים עניים.

לשמחתנו, הצעת החוק זכתה לתמיכת הקואליציה, הסכמה חוצת מחנות וגושים בקרב חברי ועדת הכספים, ורוח גבית מהדרג המקצועי במשרדי הממשלה הרלוונטיים.
אנו מתכוננים עכשיו לשלב הבא, בו הלוביסטים של הבנקים יפעילו לחצים כבדים בניסיונם לדחות או למסמס את המשך החקיקה – הצטרפו ועזרו להיאבק בבנקים על עתיד הילדים בישראל: https://lobby99.org.il/join

#הוןשלטוןבנקים


תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן