עוד מתנה של ממשלת ישראל לחברות הגז

לאחרונה המליץ צוות ממשלתי לאפשר לחברות הגז לייצא חלק נכבד מהגז שהתגלה בישראל, מה שיאפשר להן להרוויח, והרבה. אבל מי שיפסיד מהסיפור הזה הוא הציבור הישראלי.

היום יש מגבלה על האפשרות למכור גז ממאגרים ישראליים לחו״ל, כדי שיישאר לנו מספיק גז לצרכים של המשק הישראלי ולא נהיה תלויים במדינות אחרות. צוות ממשלתי שפרסם לאחרונה את ממצאיו טוען שיש לנו מספיק גז לעשורים הקרובים, ובגלל שבעתיד לא יהיה ביקוש לגז (בגלל המעבר לאנרגיות מתחדשות) – צריך לאפשר לחברות הגז למכור חלק נכבד ממנו בחו״ל, ועכשיו. לטענת הצוות, גם המדינה תרוויח מהסיפור הזה 230 מיליארד ש״ח, כתוצאה מהמסים שהחברות משלמות.

אז מה הבעיה? שהניתוח והמסקנות של אותו צוות מלא באי דיוקים, שעשויים לגרום למצב שבו בעוד שני עשורים לא יהיה למשק הישראלי מספיק גז.

קודם כל, הצוות יוצא מנקודת הנחה שמדינת ישראל תצטרך פחות גז בעתיד כי היא תעמוד ביעדים שנקבעו לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות – ייצור 30% מהחשמל מאנרגיה סולארית, ורק 70% מגז. הבעיה היא שישראל לא כ״כ טובה בעמידה ביעדים האלו. אנחנו כבר באמצע 2021, ועוד לא עמדנו ביעד שהוצב לשנת 2020.

לכן, אנחנו מציעים לעבוד הפוך – לאפשר לחברות הגז לקבל את ההטבה של הגדלת הייצוא רק אם נעמוד ביעדים של אנרגיות מתחדשות. ככה מצד אחד יהיה תמריץ לעמוד ביעד, ומצד שני לא נמכור לחו״ל גז שהמשק הישראלי יזדקק לו אם לא נעמוד ביעדים.

מעבר לכך, הצוות ממליץ לתמרץ את ההשקעה בחיפושי גז בשטחי ישראל, על ידי מתן הטבות מס נוספות לחברות הגז. בתגובה שלנו (קישור בתגובה הראשונה) התנגדנו למתן ההטבות הללו וגם הזכרנו לצוות הממשלתי לא ״להסתנוור״ מהחישובים שהגברת ייצוא הגז תביא מיליארדים לקופת המדינה. אנחנו כבר רואים שכל ההבטחות על ״מאות מיליארדי שקלים״ מרווחי הגז לא התממשו ושהחברות משתמשות בכל תרגיל שבספר בשביל לא לשלם.

אנו קוראים לשרת האנרגיה לדחות את דו״ח הביניים ולאפשר ייצוא רק בתנאי שמדינת ישראל תעמוד ביעדים של אנרגיות מתחדשות.

סייעו לנו להמשיך להילחם בהטבות המס של חברות הגז והצטרפו אלינו https://bityl.co/84Ff

#הוןשלטוןגז

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן