איך דואגים שבכירים ברשויות המקומיות יעבדו לטובת הציבור?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
לאחרונה מתנהלים דיונים בוועדת הפנים בכנסת בנושא מינויים ברשויות המקומיות. לאחר שהתבקשה לכך ע"י יו"ר הועדה מיקי חיימוביץ, חזרה השבוע הלוביסטית הציבורית עו"ד ימית ינאי מלול, להציג בפני הועדה מסמך המגדיר מהי זיקה פוליטית, צפו בקטע מהוועדה.
**
על פי דו"חות מבקר המדינה, האופן שבו ממנים בכירים ברשויות המקומיות מעלה חששות למעורבות של שיקולים זרים – שיקולים כלכליים, אישיים ופוליטיים. הסיבה לזה, היא שבוועדת המכרזים שבוחרת מועמדים לתפקידים האלו, יש רוב מובנה לטובת ראש הרשות ולסגניו, באופן שפותח פתח לשיקולים זרים ולפגיעה באינטרס הציבורי.
לכן הופענו בפני ועדת הפנים והצגנו פתרון דו-שלבי לטובת מינוי בכירים לרשויות המקומיות ללא חשש מניגוד עניינים: הצענו שבשלב הראשון של מינוי ועדת המכרזים, נציגי הציבור שימונו לוועדה יצהירו על "שאלון זיקות" שמוודא שלא תהיה להם זיקה אישית, כלכלית או פוליטית לראש העיר. בשלב השני, של מינוי הבכירים לתפקידים השונים ברשות, הצגנו דרישה שהמועמדים למשרות יחתמו גם הם על שאלון הזיקות, ושאם תימצא זיקה, זה יהיה שיקול שוועדת המכרזים תצטרך לשקול. "שאלון הזיקות", שהצענו שיהיה פומבי, כולל התייחסות, בין היתר, לשאלות הבאות: האם המועמד עבד בפעילות מפלגתית או נתן שירותים בהווה או בעבר לראש הרשות או לחבר מועצה, האם יש לו קרבה משפחתית וכיוצ"ב – השאלון המלא בתגובות.
ההצעה שהגשנו מתבססת על נהלים הקיימים בתאגידים עירוניים, שמטרתם לפתור בדיוק את הבעיות הללו, אך כיום אינם נמצאים בשימוש באיוש משרות בשלטון המקומי.
מזה שנתיים שאנו פועלים אל מול משרד הפנים כדי לקדם הסדרה של מנגנוני פיקוח ובקרה בשלטון המקומי בכלל וטיפול בנושא הסדרת תהליך גיוס העובדים ברשויות המקומיות בפרט. המטרה היא לייצר הליך תקין ושקוף יותר, ולוודא שמי שמתקבל לעבודה ברשות המקומית – יעבדו בשביל ציבור התושבים, ולא בשביל ראש הרשות.
הדיון הסתיים ללא החלטה ועתיד להיקבע דיון המשך בנושא – אנחנו נמשיך להיאבק עד שיעבור בכנסת נוסח שיאפשר מינוי שקוף של נציגי ציבור ובכירים ברשויות המקומיות.
רוצים לסייע לנו לחולל שינוי ברשויות המקומיות? הצטרפו עכשיו ללובי 99 https://bit.ly/2LlRvRi
דילוג לתוכן