איך יצא שנציג משרד האנרגיה והלוביסט של חברות הגז מספרים את אותו הסיפור?


מי שמשפיע על המידע שיש בידי משרדי הממשלה והכנסת, ישפיע גם על קבלת ההחלטות – זו הסיבה שאנחנו בלובי הציבורי משקיעים המון במחקר, ובכתיבת ניירות עמדה. אך אין ספק שמי שעומדים מולנו, הלוביסטים של חברות הגז, חזקים מאוד, ובמקרים רבים גם מניפולטיביים, עם רקורד של שנים של השפעה על מדיניות משרד האנרגיה – הנה דוגמא מאתמול:
הממונה על אוצרות הטבע במשרד האנרגיה הגיע לוועדה בכנסת כדי לסקור את הישגי מתווה הגז – הוא פתח את דבריו בהתרגשות "היום האירופאים מקנאים בנו" – הוא התייחס כמובן למחירי האנרגיה באירופה שזינקו בחורף האחרון בגלל פוטין והמלחמה באוקראינה.
השקף במצגת של נציג משרד האנרגיה שהראה את ההשוואה הבינלאומית של מחירי הגז היה דומה בצורה מחשידה לשקף שהציג חצי שעה מאוחר יותר – הלוביסט של חברות הגז. שני השקפים הראו מחירים גבוהים באנגליה, בהולנד וביפן לעומת המחירים הנמוכים בישראל ובארצות הברית – הפרשנות שלהם: מתווה הגז היה מוצלח כי המחירים בישראל נמוכים.
הנה כמה נקודות שגם נציג משרד האנרגיה וגם לוביסט הגז לא סיפרו לנו:
• המדינות שבהן המחירים כעת גבוהים תלויות ביבוא גז – ישראל נהנית מעצמאות אנרגטית. זה כמו להשוות תפוחים לתפוזים.
• כאשר ההשוואה מתבצעת מול מדינות שיכולות לספק את כל צרכי האנרגיה שלהן בעצמן, המחיר בישראל ברוב השנים האחרונות היה מהגבוהים בעולם.
• שוק הגז העולמי תנודתי והיו תקופות בהן ניתן היה לייבא גז נוזלי במחירים של 2-3 $- כמחצית מהסכום שגובה מונופול הגז מחברת החשמל .
• מתווה הגז היה אמור להגביר את התחרות – בפועל חברות הגז פועלות כ"קרטל ברישיון" ונהנות ממחיר מונופוליסיטי.
• גם כעת עומד לאישור הרגולטורים הסכם גז של חברת חשמל, אך המחירים בו גבוהים יחסית למשל לעלות של הפקת הגז, בגלל חוסר תחרות.
זה מה שקורה כשחברות ענק משפיעות על מקבלי ההחלטות – ההשוואה שהציג משרד האנרגיה מספרת את הסיפור שנוח לחברות הגז. סיפור שגם משתנה בהתאם לצורך, כי כשהמחירים העולמיים היו ברצפה, כולל במדינות שדומות לישראל, הסבירו לנו במשרד האנרגיה ש"קשה מאוד להשוות".
הסיפור שמספרים לעצמם קובעי המדיניות משפיע על אילו החלטות הם יקבלו – אנחנו נמשיך לפעול מול משרד האנרגיה ולהשמיע את קולו של הציבור – יש דרך להגביר את התחרות במשק הגז בישראל גם כיום, ואין סיבה שאזרחי ישראל לא יהנו ממחירי גז וחשמל נמוכים יותר.

הצטרפו למאבק בלוביסטים של חברות הגז https://lobby99.org.il/join


 

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן