איך מונעים מהגופים החזקים במשק לצבור עוד כוח?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

בדיקה שערכנו מצאה שב-80% מהמקרים שבהם הגופים החזקים במשק מבקשים עוד זכויות והטבות מהמדינה – הבקשה שלהם מתקבלת. פנינו לוועדה שאמורה לעצור את זה כדי להזכיר לה שאנחנו עוקבים אחרי ההחלטות שלה.

ישראל היא מדינה ריכוזית. בדיוק בגלל זה נחקק פה חוק מיוחד שמטרתו לפזר את כוחן של הקבוצות החזקות במשק, שנשלטו על-ידי טייקונים כמו נוחי דנקנר ועידן עופר – חוק הריכוזיות. בין היתר, החוק קבע שתוקם ועדה ממשלתית שתייעץ בכל פעם שבה המדינה שוקלת להקצות נכסי ציבור, כמו תשתיות ומשאבי טבע, לגורמים שהכוח הכלכלי הריכוזי שלהם חזק ממילא.

אבל בדיקה שערכנו מצביעה על בעיה באופן שבו הוועדה הזו מבצעת את תפקידה. למרות שמטרת החוק היא למנוע מגופים ריכוזיים להתחזק עוד יותר – בפועל הוועדה אישרה 27 מתוך 33 הבקשות של הגופים הריכוזיים שהגיעו אליה, בחלקן האישור ניתן ללא כל תנאי ובחלקן בתנאים. למרות שלפי החוק, האישור הזה אמור להינתן רק כאשר אין פגיעה משמעותית בצרכן, בפועל הוועדה לא דנה בפגיעה בציבור. אבל זה בדיוק העניין – נסיון העבר הוכיח שריכוז של כוח כלכלי רב בידי מעט חברות ובעלי שליטה פוגע בסוף בכולנו, במחיר שאנחנו משלמים, בשירות שאנחנו מקבלים ועוד.

יש גם נקודת אור – בחודשים האחרונים מסתמן שינוי בהחלטות הוועדה והוגבלה היכולת של חברות גדולות כמו שיכון ובינוי ושפיר להתמודד במכרזים. אבל אנחנו כמובן לא מסתפקים בזה. נמשיך לעקוב אחרי החלטות הוועדה ולדרוש ממנה לקיים את תפקידה.

הצטרפו אלינו ועזרו לנו להילחם בריכוזיות במשק: https://bit.ly/3RHM9wd

#הוןשלטון
#ריכוזיות

דילוג לתוכן