איך ממשלת ישראל "בישלה דייסה" או: למה אין תחרות במשק הגז שלנו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

השבוע צפויות רשות החשמל ורשות התחרות לאשר את הסכם הגז החדש של חברת החשמל – הן מאשרות אותו בלית ברירה. מחירי הגז בעולם אומנם מטפסים בגלל המלחמה באוקראינה, אך מחיר ההסכם הוא תוצאה של שורת החלטות של הממשלה, שיצרו משק גז שהתברר כלא תחרותי למרות כל ההבטחות.

מסמך שרשות החשמל פרסמה לקראת אישור העסקה, מתאר את האפשרויות, או היעדר האפשרויות, שעמדו בפני חברת החשמל. האפשרות המרכזית היתה לנהל משא ומתן עם מאגר תמר, איתו כבר יש לחברה הסכם, שבו מותר לכל השותפות במאגר למכור את הגז שלהן יחד ולכן הן לא מתחרות ביניהן, וגבו לאורך כל השנים האחרונות מחיר מונופוליסטי.
האפשרות השניה היתה לפנות למאגר הענק לוויתן, אבל שם סרבו למכור לחברת החשמל, אלא על בסיס "מקום פנוי" והעדיפו למכור את הגז לייצוא. חשוב לזכור בהקשר הזה, שהחברה ששולטת בלווייתן – ענקית האנרגיה "שברון" – היא גם בעלת מניות מרכזית והמפעילה הטכנית של תמר, כלומר: תחרות עזה בין המאגרים – אין.
כשלא נותרה ברירה פנתה חברת החשמל גם למאגר כריש, שעוד לא מפיק גז, אבל אפילו למאגר הזה "לא נשאר", כי הם כבר מכרו החוצה את כל הגז שהתגלה.

כשחברת החשמל סיכמה על מחיר הגז, אי שם באמצע 2021, המחיר שנקבע לא נחשב אטרקטיבי – לא במשק הישראלי ולא בהשוואה למדינות דומות. חברות הגז כיוונו כבר אז ליצוא, וכך יצא שבמדינה שיש לה את כל הגז שהיא צריכה לצרכיה הפנימיים, חברת החשמל, שהיא הלקוחה הגדולה ביותר במשק לרכישת גז לייצור חשמל, ושהסכם עמה משפיע ישירות על חשבון החשמל של כולנו – נותרה עם הסכם לא אטרקטיבי.

מאז, עלו המחירים בעולם, והתיאבון של חברות הגז לייצוא ולרווחים אפילו גדל. הרגולטורים הגיעו למצב בו הם אפילו לא דרשו מחברת החשמל לנסות ולשפר את ההסכם, כמו למשל לבצע הליך תחרותי מסודר, כי הם חששו שבסופו התוצאה תהיה אפילו רעה יותר, בגלל היעדר התחרות במשק הגז.

פנינו אתמול לרגולטורים ודרשנו מהם שבמסגרת אישור ההסכם, ייקבע תנאי שיאפשר פתיחה מחודשת של המשא ומתן על מחיר הגז בהסכם במקרים מסוימים – אם יתרחש שינוי במחירי הגז בגלל החלטה של הממשלה (נגיד רפורמה) וכך אזרחי ישראל אולי לא יתקעו שוב במשך כמעט עשר שנים (כפי שקרה כבר בעבר) עם הסכם גז שמייקר את חשבונות החשמל.

תחום הגז הוא מורכב ומלא דיסאינפורמציה. הצטרפו ללובי הציבורי ועזרו לנו להביא את הנתונים למקבלי ההחלטות ולחשוף את ההטעיות של חברות הגז: https://lobby99.org.il/

#הוןשלטוןגז


Source

דילוג לתוכן