איך עובדת שופרסל בלהעלות לנו את מחירי המזון בסופר?

כשהצרכן צריך לבחור בין סניף של שופרסל לבין עוד סניף של שופרסל שעומד בסמוך אליו, אין שום תחרות והמחירים עולים. לכן חוקקה רשות התחרות לפני כמה שנים את חוק המזון שאמור לצמצמם את התופעה הזו אבל אותה רשות תחרות כיום חוטאת למטרה שהיא עצמה הציבה ומאפשרת לשופרסל להמשיך ולפתוח עוד ועוד סניפים גם באזורים בהם היא מאוד חזקה. לכן אנחנו פועלים היום מול הרשות כדי למנוע את ההשתלטות של שופרסל על עוד ועוד סניפים.

הכוח של רשתות השיווק לא נובע מכך שאין מספיק רשתות, אלא מזה שכל רשת ובעיקר שופרסל תופסת אזור גאוגרפי מסוים ופותחת בו עוד ועוד סניפים, כך היא מונעת את הגעתן של רשתות מתחרות לאותו אזור. את השיטה הזו רצה למנוע חוק המזון שהגביל את רשתות השיווק בפתיחת חנויות נוספות באזור בו כבר יש להן יותר מדי סנפים (מעל 30% מהשוק). לכלל הזה יש החרגה – הרשתות יכולות להגיש בקשה לפתוח עוד סניף באזור בו הן ריכוזיות וההחלטה אם לאשר נמצאת בידיים של רשות התחרות.

באופן מפתיע (או לא מפתיע) מאז חקיקת החוק רשת שופרסל הצליחה להפוך עוד יותר ריכוזית – כלומר להגדיל שליטה באזורים בהם היא כבר חזקה, במקום שתהפוך פחות ריכוזית כפי שהיינו מצפים. איך ייתכן? היא פשוט הגישה המון בקשות לאישורה של רשות התחרות לפתוח סניפים נוספים שלה גם באזורים בהם אסור לה, והממונה על התחרות אישרה לה כמעט את כל הבקשות, בלי שום נימוק או הסבר.

הכח שיש לשופרסל באזורי השליטה שלה הוא עצום – כמעט מחצית מהסניפים שלה (47%) הם סניפים באזורים בהם היא ריכוזית, כלומר לנו הצרכנים בקושי יש אפשרויות בחירה. בנוסף, מרבית הסניפים שהוגדרו כריכוזיים בין כלל רשתות השיווק, שייכים לשופרסל (72%).
למעשה מכלל הבקשות שהגישה שופרסל לפתוח חנות היחידה שלא אושרה היא מצפה רמון שם הסופרמרקט היחיד שקיים בעיר הוא של?! נכון שופרסל. וזה עוד לפני שדיברנו על כך שלרשות היתה גם סמכות לסגור סניפים באזורים ריכוזיים, אך שוב ושוב הרשות פשוט נמנעה מלהפעיל את סמכויותיה.

במקום למלא את תפקידה להגברת התחרות, מסייעת רשות התחרות באופן אקטיבי להגברת הריכוזיות שעולה לכולנו הרבה כסף בסופר. לכן פנינו לרשות התחרות בדרישה לקבל את ההסברים והשיקולים בגינם אישרה את כל הבקשות של שופרסל, כדי שנוכל להמשיך ולקדם את התחרות בשוק המזון.

נמאס לכם משרתות המזון שעושות עלינו קופה? הצטרפו אלינו: https://lobby99.org.il/join

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן