אם הבנקים נראים כמו מונופול, מתנהגים כמו מונופול, ורשות התחרות בעצמה הודתה שהם מונופול, היא חייבת להכריז עליהם ככזה.

בואו נדבר רגע (שוב!) על התחרות בין הבנקים בישראל – אין כזו וכבר שנים שזו עובדה מוגמרת. בנק הפועלים ובנק לאומי מחזיקים יחד בכ- 60% מהשוק. יש להם כח רב בו הם משתמשים כדי לגבות עמלות גבוהות, להפלות לקוחות, לתאם מחירים ובמקביל לפעול ללא הרף כדי לשמר את כוחם על ידי מניעת כניסה של שחקנים חדשים לשוק הבנקאות.
המצב המתמשך בו רשות התחרות נמנעת מהכרזה על הבנקים כמונופול או כקבוצת ריכוז, למרות שהיא מכירה בכך שהם כאלה בפועל, פוגע באפשרות לנקוט נגדם צעדים כדי לעצור את הפגיעה בתחרות ובצרכנים וגם פוגע באפשרות שלנו, הציבור, לפנות בהליכים נגד הבנקים שמשתמשים בכוחם לרעה.
צריך להבין שלמרות שמדברים על זה כבר שנים ארוכות, עכשיו זה ה"מאני טיים". בשל חקיקת הרפורמה בבנקים בה היינו שותפים מרכזיים, נעשים בשנים האחרונות צעדים משמעותיים להגברת התחרות בין הבנקים וממש ברגעים אלו, כאשר נכנסים לתוקף מהלכים דרמטיים כמו מתן האישור להקמת בנק חדש, יצירת מערכות נגישות להשוואת עמלות ועוד, הבנקים והלוביסטים שלהם עושים הכל כדי לעצור את התחרות הפוטנציאלית.
רשות התחרות היא בעלת הסמכות החוקית להכריז על הבנקים כבעלי מונופולין או כקבוצת ריכוז, מה שיעביר את המשחק למגרש מאוזן הרבה יותר ויאפשר להטיל עליהם את המגבלות הנדרשות למניעת פגיעה בתחרות ובצרכנים. אי הכרזה, משמעותה המשך מתן כח עודף לבנקים, ועלולה לגרום לפגיעה משמעותית בהזדמנות שנוצרה לפתיחה אמיתית של השוק לתחרות.
לכן כשנפגשנו ביום חמישי האחרון אנחנו ושותפינו ב"צדק פיננסי" עם נציגי רשות התחרות, דחקנו בהם לממש את סמכויותיהם בחוק ולהכריז מיידית על הבנקים הגדולים, בנק פועלים ובנק לאומי, כמונופול או כקבוצת ריכוז. עכשיו. כל התשתית מוכנה, רק צריך שירימו את הכפפה.
בחירות, לא בחירות, הקופונים ממשיכים להיגזר על חשבון הציבור. בשביל זה אנחנו כאן. בעד תחרות אמיתית בשוק הבנקאות? הצטרפו אלינו: https://bit.ly/38gd8rU

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן