באנו חושך לגרש (כל השנה, לא רק בחנוכה)

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

אמנם אנחנו בחג אחר, אבל המסר מדויק מכדי לוותר עליו ככותרת. תארו לעצמכם חברת מועצה שרוצה לבדוק כיצד הוחלט על פרוייקט בנייה בעירה. היא מחפשת במסמכי מחלקת ההנדסה ומגלה שאין לה גישה לחוות דעת כלכלית על הפרוייקט. כשהיא שואלת נאמר לה שהתקבלה הנחייה מהמנכ״ל שלא לשוחח עם חברי המועצה.

זה אולי נשמע הזוי שכך צריכה להתנהל נבחרת ציבור, אבל המקרה הדמיוני הזה מבוסס על עשרות שיחות ושאלונים שהעברנו לחברי מועצה, בכל רחבי הארץ, במחקר שלנו אודות הרשויות המקומיות. מעל 40% מהנשאלים העידו שהם לא מקבלים את המידע שהם זקוקים לו לצורך עבודת הפיקוח על העיריה. איך אפשר לצפות מחבר מועצה לבצע את תפקידו בלי גישה למידע?

השלטון המקומי סובל מתחלואים רבים. גם הציבור סובל מכך, ועל כך מעידים אלפי חברי לובי 99 שבחרו בנושא השחיתות ברשויות המקומיות לטיפולנו.

אנחנו מאמינים שהגברת השקיפות היא הצעד הראשון לניהול תקין ברשויות המקומיות. הכוונה להנגשת מידע לכלל הציבור, אבל בראש ובראשונה לחברי המועצה הנבחרים.

ראשי הערים ולשכותיהם מונעים מחברי המועצה מידע, ואפילו מנחים את עובדי העירייה לא לענות לשאלות של חברי מועצה.

כבר ב-2007 מבקר המדינה העיר למשרד הפנים שהוא לא מבצע את תפקידו ומפקח על השקיפות ברשויות המקומיות, והוציא הנחיות לרשויות המקומיות, שלא יושמו.

קיימנו לאחרונה פגישה עם שר המשפטים, אמיר אוחנה. הגענו לפגישה יחד עם קואליציה של ארגונים מהרשויות המקומיות, וניהלנו שיח עם השר על הסתרת מידע ברשויות המקומיות. הסכמנו שחבר מועצה לא יכול לבצע את תפקידו – לפקח על ולאתגר את ראש העיר – אם מסתירים ממנו את המידע שהוא זכאי לו בחוק.

שר המשפטים הביע הזדהות עם הבעיה, והכווין את אנשיו לבחון את הסוגיה. אנחנו חושבים שהמהלך הנכון הוא תיקון החלטת ממשלה שתכפיף גם את הרשויות המקומיות ליחידה האחראית על חופש המידע במשרד המשפטים, ממש כמו כלל משרדי הממשלה.

לובי 99 נלחם למען השקיפות ברשויות המקומיות. זו מלחמה, כי יש מי שיש לו מה להסתיר, ומולנו גורמים כוחניים ומחוברים שפועלים לבצר את כוחם בכל הכוח. לכן אנחנו צריכים אתכם: הציבור.
הצטרפו ללובי 99, ותעזרו לנו לנקות את הרשויות המקומיות: https://bit.ly/2J74jXM

דילוג לתוכן