בדוחות הכספים שלהן חברות הגז מודות: מחיר הגז מופקע

אהלן!
כאן אריאל, מנהל המחקר שלכם בלובי 99. רציתי לשתף אתכם באחד הנתונים המדהימים שעלו בחפירות שלי בדו"חות הכספיים של חברות הגז, שרק ממחיש כמה המחיר שחברת החשמל משלמת – שבא לידי ביטוי במחיר החשמל שכולנו משלמים – הוא מופקע.

על העובדה שחברת החשמל משלמת מחיר מופקע, בעצם כבר אין עוררין. ישראל משלמת את מחיר הגז הגבוה ביותר בעולם מבין המדינות שמפיקות גז, פי 2 מארה"ב ופי 4 מרוסיה. מאז 2017 חברת החשמל מנסה לגייס תמיכה ציבורית לפתיחה מוקדמת של ההסכם בינה לבין חברות הגז, עד כה ללא הצלחה.

אבל הנתון המדהים שמצאנו הוא שחברות הגז עצמן כבר מודות שחור על גבי לבן שהמחיר מופקע. בתחזיות הרשמיות שהן מחויבות לפרסם למשקיעים הן מניחות שב-2021, כשאפשר יהיה לדון מחדש במחיר הגז, המחיר יירד ב-12.5%-17.5% – כלומר חיסכון ״פעוט״ של מאות מיליוני ₪ בשנה לציבור. המחיר הזה מתבטא ישירות במחיר החשמל, וביוקר המחיה דרך מחירי כל המוצרים במשק.

וצריך לשאול – למה דווקא הסכומים האלה? ההסכם המקורי קובע שבשנת 2021 יהיה אפשר לדון מחדש במחיר הגז ולהוריד אותו בעד (!) 25%. כלומר חברות הגז מכירות בכך שהמחיר מופקע והן יצטרכו להוריד אותו, אבל הן עדיין לא לוקחות בחשבון את ההפחתה המקסימלית שסוכמה בהסכם כי הן מניחות שימשיכו לכופף את הממשלה לרצונן. יותר מזה, הממשלה יכולה וצריכה לדרוש מהחברות להפחית את המחיר ביותר מ-25% שנקבע בהסכם כדי לשלם מחיר דומה לזה שקיים במדינות אחרות בעולם שמפיקות גז.

לא הגיוני שכשהיה לנו רק מאגר קטנטן (תטיס) שילמנו 3.5 דולר על יחידת גז, ועכשיו כשיש לנו מאגר גדול – אנחנו משלמים כמעט פי שניים. למה בכל זאת זה קרה? כי כשהיה לנו מאגר קטן הייתה גם תחרות – גז מצרי. מאז 2013 יש אפס תחרות: מאגר אחד, מונופול אחד וציבור שמפסיד מיליארדים.

אין סיבה לחכות ל-2021, אפשר לעשות את זה כבר מחר בבוקר ולחסוך למשק יותר ממיליארד ש"ח בשנה. במסמך שהגשנו למפלגות השונות הצענו תכנית פעולה פרקטית כדי להחזיר את מונופול הגז לשולחן המשא ומתן כאשר הפעם המדינה נמצאת בעמדת כוח.

עכשיו זה הזמן לדרוש מהפוליטיקאים לשרת את הציבור ולא את המונופול. החסכון לציבור יכול להגיע ליותר ממיליארד ש״ח בשנה כשהמחיר יהיה תחרותי. אלה לא סכומים שהולכים ברגל, וכל מה שצריך זה לנהל את הנושא, ולא להיות מנוהלים על ידי מונופול דורסני ותאב בצע.

לחברות הגז יש אינסוף כסף ומשאבים. לנו יש אתכם.
תומכים במאבק להורדת מחיר הגז? הצטרפו עכשיו ללובי הציבורי וחזקו אותנו מולן: https://bit.ly/2I1mzBU

* תמונה: Rossographer מתוך uk.org.geography

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן