בדיון בנושא שקיפות – אין שקיפות!

דמיינו לכם מצב בו נגיע לקניות בסופר, ולפתע מחירו של לחם אחיד, מוצר בפיקוח, יגיע ל- 15 ₪ ואף יותר, פשוט כי ׳פג תוקפו׳ של הפיקוח. הזוי, לא?
פיקוח מחירים, ועוד מאות הוראות שעוסקות במגוון רחב של תחומים בחיי היום-יום שלנו, נחשבות להוראות רגולציה (אסדרה). הגענו אתמול לדיון בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, כדי להגיב להצעת חוק שביקשה לשנות סדרי עולם באופן שבו מאשרים את ההוראות האלה. אבל בכנסת כמו בכנסת, קורים דברים לא צפויים, ובדיון הסתבר שמאחורי הקלעים התגבש נוסח אחר לחלוטין, שלא פורסם – בניגוד למקובל. צפו בדבריה של מנכ״לית הלובי, עו״ד לינור דויטש.
***
כדי להקל על הבירוקרטיה, החליטה הממשלה בשנת 2021 להקים רשות ממשלתית – רשות האסדרה. על הרשות, שקמה רק לפני כשנתיים, הוטל בין היתר להקים אתר שירכז בצורה נוחה את כל הרגולציות, למשל כדי שעסקים קטנים יוכלו לדעת מה הרגולציות שחלות עליהם. אלא שבינתיים המאגר כולל רק חלק קטן מהרגולציות והרשות מבקשת עוד ועוד דחיות כדי לעמוד במשימה.
את הבעיה הזו ניסתה לפתור הצעת חוק שהגיעה השבוע לשולחן הכנסת, אבל בשביל זה היא משתמשת בצעד מאוד קיצוני: כל הרגולציות במדינת ישראל צריכות להגיע לאישור הכנסת, ומה שלא יאושר – יבוטל. מעבר לפגיעה בעקרון הפרדת הרשויות (כי אנחנו רוצים שהכנסת תתרכז בחקיקה ולא באישור כל נוהל חסר חשיבות), זה גם מאוד לא ריאלי ויוביל לשיתוק של הכנסת. רק ברשות הכבאות יש 17,000 הוראות רגולציה! גם הקביעה שכל רגולציה שלא הועברה לכנסת תתבטל – תפגע קשות באינטרס הציבורי. דמיינו מה יקרה אם הוראות שעוסקות בבטיחות ילדים ועובדים, במגבלות על זיהום, בפיקוח על מחירים – יבוטלו בלי דיון, רק בגלל שהרגולטור לא עמד בקצב הנדרש.
להפתעתנו, כשהגענו לוועדה התברר שחברי הכנסת הגיעו להסכמות מאחורי הקלעים, והדיון נסוב על הצעה אחרת לגמרי. לפי ההצעה החדשה, לאחר תקופה שתיקבע, כל אדם יוכל לפנות לרגולטור ולהתריע שרגולציה לא פורסמה, ולרגולטור יהיו 90 יום לפרסם – או שהרגולציה תוקפא.
עו"ד לינור דויטש, מנכ"לית לובי 99, אמרה בדיון שהעובדה שהנוסח שעליו הסכימו לא פורסם לפני הדיון פוגע בהליך החקיקה, והציגה את החשש העיקרי שלנו מהנוסח המוסכם: אנשים ״רגילים״ לא יפנו לרגולטור בבקשה שיפרסם רגולציה, ומי שיעשה זאת אלו עוה״ד והלוביסטים של החברות הגדולות ובעלי ההון. אז נכון, שקיפות היא חשובה, אבל צריך להיזהר ממתן כוח ללוביסטים המסחריים ומכך שדווקא רגולציה שמגנה על הציבור לא תפורסם.
**
מול הלוביסטים של החברות הגדולות, שיידעו לנצל את ההצעה הזו לטובתם, צריך לוביסטים שיעבדו לטובת הציבור. הצטרפו אלינו

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן