בהחלטות ממשלה לגבי חברות הגז, תמיד צריך לקרוא את "האותיות הקטנות"

שרי הממשלה הסכימו על נוסח לחוק שאמור לקדם את התשלומים של חברות הגז והמחצבים ל"קרן העושר" – זו שנועדה להבטיח שגם הדורות הבאים ייהנו מפירות משאבי הטבע. כביכול בשורה טובה לציבור, הודעה חגיגית יצאה לעיתונות, אבל בדיקה שלנו חושפת שמאחורי העטיפה היפה, הממשלה בעצם עושה את ההפך ונותנת לחברות הללו עוד זמן ועוד דחיות בתשלומים. פנינו לרשות המיסים ודרשנו שינוי מהותי ושקיפות לטובת הציבור.

***
הסיבה לכך שקרן העושר עדיין לא הוקמה היא שצריכים להצטבר מיליארד שקלים מרווחי היתר של החברות, לפני שהקרן בכלל תקום. עד היום שילמו חברות הגז סכומים זניחים וכי"ל המחזיקה בזיכיון ים המלח לא שילמה כלל. התשלומים הללו נדחים שוב ושוב, הרבה בגלל תכנוני מס אגרסיביים שמבצעות החברות, כלומר, תעלולים חשבונאיים שמאפשרים להן להפחית את הסכומים ולדחות את התשלומים. רשות המיסים אפילו מודה בכך בעצמה – בדברי ההסבר לחוק, היא כותבת שלחברות הענק האלה יש יכולת "לנצל לרעה" את המצב החוקי הקיים וכך לגרום לעיכובים בתשלום המס.

כך יוצא שעד היום, כספים שאמורים להיות משולמים לרשות המיסים על ידי החברות שמרוויחות ממשאבי הטבע שלנו, מעוכבים בתהליכים משפטיים ארוכים ואת המצב הזה החוק אמור לתקן. הרעיון שעומד בבסיס הצעת החוק הוא שמעתה כאשר רשות המיסים "תוציא חשבונית" לחברות הללו ותדרוש את הסכום שעליהן לשלם, הן יצטרכו לשלם אותו מיידית, בלי ויכוחים. אם לחברה יהיו טענות או השגות, היא תוכל לערער על הסכום לבית המשפט, ובמידה וייפסק לטובתה, הכסף יוחזר לה.

על פניו נשמע מעולה. אבל אנחנו לא הסתפקנו בהודעה לעיתונות וקראנו בזהירות את "האותיות הקטנות" של הצעת החוק ומה מתברר? שרשות המיסים האריכה באופן מוגזם את פרק הזמן שבסופו היא קובעת מה סכום המיסים שצריכות לשלם החברות, משנה אחת ליותר מארבע שנים (!). עכשיו, במקום שתשלום המיסים יתעכב בגלל הליכים בבית המשפט, הוא פשוט יתעכב מעצמו, בלי בית משפט. אז מה עשינו בזה?!

בתגובה שלנו להצעת החוק, טענו כי לא צריך לתת לחברות הגז עוד כל כך הרבה זמן למשוך את ההליכים מול רשות המיסים. אם רוצים לתת הארכה, צריך להסתפק בשנה נוספת בלבד.
אבל הדבר החשוב באמת כאן הוא שיש צורך בשינוי מהותי בדיווחים שהציבור מקבל על תשלום המס של חברות שעוסקות במשאבי טבע – השייכים לציבור כולו. לכן, דרשנו להגביר את השקיפות ולדווח לציבור כמה כסף שילמו החברות לקופה הציבורית ומהן הוויתורים והפשרות שעשתה רשות המסים עם החברות הללו. השקיפות תחשוף לעין הציבורית את ההליכים של גביית המס וזה מה שבאמת יסייע לוודא שהחברות אכן ישלמו את מה שהן צריכות.

רוצים לסייע לנו לשמור על אוצרות הטבע של הציבור? הצטרפו אלינו: https://bit.ly/3ooO225

#אוצרות_טבע

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן