בנק הפועלים נקנס במיליארדי שקלים ואת החשבון ישלם הציבור

בנק הפועלים עסק בפעילות עבריינית בארה"ב – הלבנת הון עבור לקוחותיו, נתפס על ידי הרשויות האמריקאיות וכעת גם קיבל קנס של 4 מיליארד שקלים. מי ישלם את הקנס? הציבור הישראלי כמובן.
במהלך שני העשורים האחרונים, הבנקים הישראלים ש"שומרים על הכסף שלנו" עסקו בפעילות עבריינית בארה"ב וסייעו ללקוחותיהם להעלים מס ולהבריח כספים. ממש כמו סרט פשע הוליוודי – שמות בדויים, תקשורת בקודים, מקלטי מס, הסתרת מפגשים – שיטות שלא מביישות ארגון ביון בינלאומי. רשויות המס בארה"ב עלו על הטריק הישראלי והשיתו על הבנקים קנסות עתק: בנק לאומי שילם כ-1.2 מיליארד ש"ח, בנק מזרחי טפחות 800 מיליון ש״ח, וכעת הוכרע כי בנק הפועלים ישלם כ-4 מיליארד ש״ח.
מכיוון שהציבור הוא בעל השליטה הגדול בבנקים דרך כספי הפנסיה שלנו, הקנס למעשה ייצא מהכסף שלנו. מי שלא ישלם שקל מהקנס או ייתן את הדין באופן לא מפתיע הם העבריינים עצמם. איש מהמעורבים והאחראים בבנקאים לא נחקר, פוטר, נתן את הדין או נאלץ להחזיר את הבונוסים "השמנים" שקיבלו – לא המנכ"לים, לא נושאי המשרה ולא הדירקטורים.
איך ייתכן? במקום לפתוח בחקירה פלילית בנושא, כיאה לעבירות ומחדל בסדר גודל כזה, הפיקוח על הבנקים איפשר להם למנות "ועדה בלתי תלויה" בכל בנק שתבדוק את התנהלותו. ומי ממנה את חברי אותה ועדה בלתי תלויה? הדירקטורים של הבנק עצמו. כן כן, שמעתם נכון – הדירקטורים בבנק ממנים בעצמם את מי שיבדוק ויחקור את התנהלות הבנק בפרשה. ממש מפתיע אם כך שה״וועדה הבלתי תלויה" שמינה לעצמו בנק מזרחי טפחות מצא שאין אשמים. כל העבירות פשוט קרו כנראה מעצמן.
בבנק הפועלים הפרשה כל כך חמורה שהרשויות האמריקאיות מצביעות על מעורבות פלילית של לפחות ארבעה בכירים בבנק. לכן גם גובה הקנס שקיבלו היה גבוה בהרבה מהיתר – 4 מיליארד שקלים. אז עם כל הכבוד לוועדה הבלתי תלויה שהקים לעצמו בנק הפועלים, אנחנו חושבים שזה לא מחליף חקירת עומק של רשויות המדינה. הבנקאים אינם מורמים מהעם, ולא ייתכן שיפעלו באופן עברייני מבלי שאיש ייתן את הדין ועוד אנחנו נשלם הקנס.
לכן פנינו השבוע למפקח על הבנקים וליועץ המשפטי לממשלה, יחד עם שותפינו בצדק פיננסי בדרישה לפתוח חקירה פלילית בנושא.
רוצים לעזור לנו במאבק מול הבנקים על הכסף של הציבור? הצטרפו אלינו: https://bit.ly/99poalim205f

 

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן