גם בשעת משבר שומרים על האינטרס הציבורי מול חברות הענק

ביום חמישי האחרון התקיים דיון בוועדת חוקה בכנסת על חוק המחייב את האזרחים השבים מחו"ל בפיקוח טכנולוגי של חברה מסחרית באמצעות אזיק אלקטרוני. השתתפנו בדיון וטענו שאין לאפשר לחברות ריכוזיות בעלות אינטרסים כלכליים משמעותיים להשתתף בפרויקט, ודרשנו לחשוף את החוזה כדיי לוודא שהתמריצים הכלכליים שנקבעים בחוזה עם החברות המשתתפות, לא מובילים לפגיעה במבודדים.
***
בשבועיים האחרונים התקיים פיילוט במסגרתו אזרחים השבים מחו"ל, שהסכימו לכך, ענדו אזיק אלקטרוני ושהו בבידוד ביתי בפיקוח טכנולוגי, על מנת לוודא שהם מקיימים את חובת הבידוד. במסגרת הפיילוט חברת אלקטרה סקיוריטי סיפקה את שירותי הפיקוח, הניטור והתמיכה. אלקטרה סקיוריטי היא חלק מקבוצת אלקטרה הגדולה והריכוזית מאוד, לה זרועות בתחומי נדל"ן, אנרגיה, תשתיות ועוד.
במסגרת הפיילוט, דווח על כמה עשרות הפרות של הבידוד. תפקידה של חברת אלקטרה בפרויקט היה זיהוי ההפרות, בדיקתן מול המבודדים ודיווח עליהן למשרד הבריאות ולמשטרה.
בשבוע האחרון קודמה חקיקה שמטרתה להפוך את הפיילוט לנוהל מחייב. כלומר, כל מי שחוזר מחו"ל יענוד אזיק אלקטרוני ויישלח לבידוד ביתי בפיקוח טכנולוגי, לשם מניעת כניסתן של מוטציות חדשות של נגיף הקורונה לישראל.
אנו חוששים ממצב שבו לחברה המפקחת יהיה אינטרס להשתמש במידע המגיע אליה במסגרת הפרויקט למינוף העסקים האחרים שלה. לכן, ביום חמישי האחרון, בדיון בוועדת החוקה בכנסת, השתתפה עו"ד זהר אלטמן-רפאל, הלוביסטית הציבורית שלנו. בדיון ביקשנו מחברי הוועדה לוודא שבחוק תוגדר העדפה לחברה מפעילה שהיא לא חברה ריכוזיות בעלת אינטרסים רבים כל כך. בנוסף, ביקשנו לוודא שהתמריצים הכלכליים של החברה בביצוע הפרויקט לא יעודדו דיווחי שווא של החברה על הפרות של הבידוד כדי לקבל תוספת תשלום, מה שעלול לחייב את המבודדים בקנסות ואפילו בחבות פלילית.
משבר הקורונה מחייב לעיתים נקיטת אמצעים לא שגרתיים על מנת לשמור על בריאות הציבור, אך גם במצב זה יש לוודא שלא מתקיים ניצול של המצב לטובת אינטרסים כלכליים ולמנוע פגיעות שאינן הכרחיות בציבור.
רוצים לסייע לנו להגן על האינטרס הציבורי מול תאגידי הענק? הצטרפו ללובי הציבורי: https://bit.ly/3vsD3tq

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן