גם בתקופת המלחמה – לא מוותרים על השקיפות

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
העקשנות משתלמת. השבוע הצלחנו לשמור על הפיקוח הציבורי המקסימלי ועקרון השקיפות, ובכך עצרנו עוד מחטף שהיה פוגע בטוהר המידות. במסגרת תקנות ייחודיות שאישרה ועדת החוקה, במטרה לייעל את פעילות מינהלת התקומה ופעולות לשיקום העוטף, הורחבו סעיפים שמאפשרים פטור ממכרז לספקים, לתקופה מוגבלת. סעיף אחד ובעייתי במיוחד, שמצאנו בתוך כלל הסעיפים, קבע שתצומצם חובת הפרסום של התקשרויות בפטור ממכרז, ובכך ייפגעו השקיפות, השוויון וטוהר המידות. החלטנו להתעקש לשנות את נוסח הסעיף, ולאחר מספר דיונים ארוכים – הצלחנו. עמדתנו התקבלה על ידי יו"ר וחברי ועדת החוקה.
***
מינהלת התקומה היא גוף חשוב שהוקם בהחלטת הממשלה כדי לשקם את אזור עוטף עזה, לאחר מתקפת הטרור הרצחנית של השבעה לאוקטובר. גם היא, כמו כל הגופים הכפופים לממשלה, אמורה לפעול בשיטת המכרזים – שהיא ברירת המחדל בכל הנוגע להקצאת משאבים של הממשלה, כי היא מאפשרת שוויון, שקיפות, והגנה מפני שחיתות, וגם ממקסמת את המחיר עבור הציבור. כעת, כדי שהמינהלת תוכל לפעול באופן יעיל, הגיש משרד האוצר לוועדת החוקה תיקון לתקנות חובת המכרזים, שיאפשר למינהלת להתקשר עם ספקים ועם נותני שירותים ללא מכרז, בסכומים יותר גבוהים מאלו המאפשרים זאת היום, לתקופה של שנה. במסגרת התיקון, המינהלת ביקשה לעכב את הפרסומים על התקשרויות ללא מכרז, כך שבמקום שאלו יפורסמו תוך חמישה ימים באתר האינטרנט שלה – הם יפורסמו בתוך שלושה חודשים. לכן, המשמעות של הבקשה היא שעד שפרסום על התקשרות עם ספק נבחר בפטור יפורסם, העבודות כבר יצאו לדרך או שהשירות כבר יינתן, ולפרסום לא תהיה שום משמעות – כבר לא יהיה ניתן להגיש עתירה לבית המשפט, למשל.
לאורך כל הדיונים הארוכים שהתקיימו בנושא טענו שכל צמצום של חובת הפרסום, הוא תקדים מסוכן, שיתגלגל אלינו בהמשך שוב ושוב ושיגדיל את החשש לפגיעה בשוויון, בשקיפות ובמינהל התקין ויוביל השחיתות. טענו גם שהסדר שכזה, עלול לפגוע בעיקר בבעלי העסקים הקטנים והבינוניים. התנגדנו גם להרחבה של סכומי הפטור ממכרז לכלל משרדי הממשלה בכל הנוגע להתקשרויות קטנות, מה שמעורר חשש לניצול של תקנות ייחודיות למלחמה, כדי לקדם התקשרויות בפטור ממכרז לצרכים אחרים של אותם המשרדים. לצערנו, התנגדותנו בסעיף זה לא התקבלה.
***
אנו שמחים שהוועדה קיבלה את עמדתנו, והתנגדה לכל צמצום של חובת הפרסום. כעת – לצד היעילות בעבודתה של המינהלת, לא ייפגע הפיקוח הציבורי שהוא כה חשוב, בשגרה ובוודאי בתקופת המלחמה.
רוצים לסייע לנו להמשיך להיאבק בוועדות בכנסת ולשמור על שקיפות ומינהל תקין? הצטרפו אלינו עוד היום
דילוג לתוכן