דו"ח משרד האוצר מראה מי מרוויח מיוקר המחיה

בעקבות הבאזז שנוצר סביב מרד הפסטה ויוקר מחירי המזון בישראל, פרסם משרד האוצר דו"ח מיוחד שחושף את הרווחיות העצומה של עשרת היבואנים הגדולים – 12.5% רווח לפני מס, רווחיות "חריגה למגזר הסיטונאי", כדברי הדו"ח.

חברות כמו שסטוביץ, דיפלומט ויוניליוור מתמחות בחסימת המתחרים הקטנים שלהן, על ידי הסדרי בלעדיות מול יצרנים בחו"ל. גודלם גם מאפשר להם עבודה פשוטה יותר מול בירוקרטיה של גופים כמו 'מכון התקנים' ו'שירות המזון' במשרד הבריאות, שהרגולציה שלהם יותר מקשה על יבואנים קטנים.

הדו"ח, מאפשר הצצה לנתוני האמת מאחורי זעקות השבר השקריות של החברות, שרובן פרטיות ולכן נתוניהן אינם חשופים: הרווחיות של עשרת היבואנים הגדולים גבוהה פי 2.3 משל שאר היבואנים בענף. הדו"ח גם מצביע על כך שהיבואנים הגדולים מנצלים את התחזקות השקל כדי לשפר רווחיות, כי בעוד שאותם המוצרים עולים פחות ליבואנים, הם משמרים את הרווחים אצלם.

מי שמשלם את המחיר, לצד היבואנים הקטנים שקורסים תחת עוצמת היבואנים הבלעדיים, אלו כמובן כולנו – ציבור הצרכנים. השווינו עשרות מחירים של היבואנים הגדולים בין ישראל לחו"ל, והפערים עצומים: מחירי דגני הבוקר בישראל, הם בערך פי 2 מאירופה או ארה"ב; מוצרי טואלטיקה כמו משחת שיניים וג'ל גילוח, יקרים בעשרות אחוזים; שלל סוגי מזון, מקטשופ דרך פסטה ועד תחליפי בשר, יקרים בעשרות אחוזים.

הגיע הזמן להפסיק להיות פראיירים – לא קונים ממי שמעלה מחירים
מצטרפים? פשוט שתפו


תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן