די לפלסטרים, כדי להוזיל את יוקר המחיה נדרשים צעדים אמיצים

אחרי הרבה שנים, יוקר המחיה חוזר לכותרות העיתונים, בין היתר בזכות ״מרד הפסטה״ שיזמנו עם ״הצינור״, לצד המחאה שמתפתחת בימים אלו נגד יבואנית הענק ״דיפלומט״. העובדה שהנושא הזה עולה לסדר היום לקראת הבחירות היא הזדמנות עבור הציבור לדרוש מהפוליטיקאים פתרונות אמיתיים לבעיה.

שוק המזון בארץ נשלט ע״י 5 חברות גדולות, ומאוד קשה למצוא על מדפי הסופרים מוצרים של יצרנים בינוניים או קטנים – אז מה אפשר לעשות?

1. פירוק הריכוזיות של יצרניות המזון הגדולות, שרכשו עם השנים עוד ועוד חברות קטנות (כמו תנובה ששולטת בסנפרוסט וטירת צבי; ואסם שרכשה את מטרנה וטבעול).

2. פתיחת השוק לתחרות והורדת חסמי ייבוא – צריך לטפל בדחיפות ביבואנים הבלעדיים באמצעות איסור על הסכמי הבלעדיות. איסור כזה כבר נכלל בטיוטת חוק ההסדרים, שנגנז עם פיזור הכנסת. בנוסף, חייבים לפתוח את כלל השוק הישראלי לייבוא בלי בדיקות מסורבלות, לבטל אחת ולתמיד את כל התקנים הישראלים הייחודיים ולהרחיב את האפשרות לבצע ייבוא מקביל, במיוחד בתחום של מוצרי טואלטיקה.
צריך גם להוסיף "שיניים" לחוק ולהעניש את היבואנים הבלעדיים שפועלים לחסום יבוא. הצעת חוק כזו עברה בקריאה ראשונה לפני פיזור הכנסת, ונמשיך לקדם אותה בכנסת הבאה.

3. שקיפות – לחייב מונופולים בענף המזון בפרסום הרווחים שלהם. כיום, מכיוון שמדובר לרוב בחברות פרטיות, הן לא מחויבות בדיווח הזה, ומשתמשות בקלף הזה כדי להסתיר מהציבור את הרווחים העודפים על חשבוננו. הצעת חוק כזו כבר עברה בקריאה טרומית בכנסת הקודמת, ונמשיך לקדם את הנושא בכנסת הבאה.

4. פיזור גאוגרפי – צריך להפסיק לאפשר לרשתות השיווק, כמו שופרסל למשל, להשתלט על אזורים גאוגרפיים ובכך למנוע תחרות.

כדי שהשיח על יוקר המחיה לא יהיה טרנד חולף, אנחנו צריכים אתכם אתנו, כדי שנוכל להמשיך לטפל בשורש הבעיה https://lobby99.org.il/join

#הוןשלטוןצרכנות

תודה על הרשמתך לניוזלטר שלנו!

ייתכן והוא יגיע לספאם או לקידומי מכירות, אז כדאי לחפש אותנו בימי שישי בבוקר ולסמן בכוכב כדי שיגיע לתיבת הדואר הנכנס הרגילה.

דילוג לתוכן